| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,210 |
| تعداد مقالات | 17,983 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,227,302 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,904,844 |
تحلیل و نقد آراء مفسران دربارۀ چگونگی بازگشت بدن انسان در قیامت بر اساس آیات قرآن | ||
| پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
| مقاله 6، دوره 12، شماره 44، اردیبهشت 1400، صفحه 171-194 اصل مقاله (518.5 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2021.12612 | ||
| نویسندگان | ||
| حسن دوست محمدی* 1؛ محمود ابراهیمی ورکیانی2؛ مهرعلی لطفی3 | ||
| 1هیات علمی دانشگاه سمنان | ||
| 2هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه سمنان، مدیر گروه | ||
| 3مربّی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| تعداد بسیار زیاد آیات قرآن درباره معاد ، از اهمیت فراوان این اصل اعتقادی حکایت دارد و یکی از موضوعات مهم آن، زنده شدن دوباره انسان در قیامت می باشد که قرآن، آن را حتمی می داند. سوال اصلی اینکه از نظر قرآن، چگونه بدن انسان در قیامت باز میگردد؟ این مقاله تلاش نموده با روش توصیفی و تحلیلی ، تفسیری منطبق بر نظریات علمی از بازگشت بدن انسان در قیامت با استناد به آیه51 سورۀ یس را ارائه دهد. به همین منظور، آراء مختلف مفسران درباره چگونگی این بازگشت از جمله نظریه عینیت( بازگشت به تمام اجزاء بدن)، نظریه مثلیت (بازگشت صورت نوعیه بدون مادۀ مشخص) و نظریه اشتداد وجودی نفس( بدن تکامل یافته) طرح و نقد و بررسی گردید. تأکید بر واژه « یَنسِلُونَ » و استفاده از روایتی که بازگشت بدن انسان در قیامت را به جزئی به نام « عَجْبُ الذَّ نَب » دانسته و نیز انطباق این تفسیر، با نظریه شبیه سازی ، نتیجه ای ارائه می دهد که بدن انسان ، از جزء اصلی باقی مانده از بدن دنیوی، تشکیل می شود که آن جزء اصلی، مبدأ پیدایش بدن اخروی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| معاد جسمانی؛ قرآن؛ نظریه شبیه سازی؛ ژنتیک؛ DNA | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم.
ابن سینا، حسین. (1364). النجاة. تهران: دانشگاه تهران.
ابوداود سجستانی، سلیمان ابن اشعث. (1410ق). سنن ابی داود. تحقیق محمدمحی الدین عبدالحمید. بیروت: دارالفکر.
حقی بروسوی، اسماعیل. (بی تا). تفسیر روح البیان. ج7، تهران: دارالفکر.
حلی، حسین بن یوسف مطهر. (بی تا). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد. قم: مکتبه المصطفی.
راغب اصفهانی، حسین ابن محمد. (بی تا). المفردات. قم: موسسه تحقیقات ونشر معارف(اهل بیت).
ریفکین، جرمی. (1382). قرن بیوتکنولوژی. ترجمه حسین داودی.تهران: صبح .
سمرقندی، نصرابن محمدابن محمد. (بی تا). تفسیر بحرالعلوم. ج3، بیروت: دارالفکر.
صحیح مسلم بشرح النووی. (بی تا). کتاب الفتن. ج18، بیروت : دارالفکر.
صدرالدین شیرازی،محمدابن ابراهیم قوام. (1385). اسرار الآیات. تحقیق سید محمد موسوی.تهران: حکمت.
صدرالدین شیرازی، محمد ابن ابراهیم قوام. (1368). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الاربعه.ج8و9، قم: مکتبة المصطفوی.
صدر الدین شیرازی، محمد ابن ابراهیم قوام. (1382). الشواهد الربوبیه فی المناهج السلوکیه. تصحیح و تعلیق آشتیانی. قم: بوستان کتاب.
صدر الدین شیرازی، محمد ابن ابراهیم قوام. (1366). تفسیر القرآن الکریم. ج5، قم: بیدار.
صدر الدین شیرازی، محمد ابن ابراهیم قوام. (بی تا). المبداء و المعاد. قم: مکتبه الاسلامیه.
صادقی تهرانی، محمد. (1419ق). البلاغ فی تفسیر القران. ج1، قم: موسسه اسماعیلیان.
طباطبائی، محمد حسین. (1417ق). تفسیر المیزان. ج17و19، قم: دفتر انتشارات اسلامی.
الطوسی، نصیر الدین و الحلی، حسن ابن یوسف. (بی تا). کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد. قم: مکتبة المصطفوی.
طیب، سید عبدالحسین. (1378). اطیب البیان. ج11، تهران: انتشارات اسلام، تهران.
فخر رازی، محمد ابن عمر. (1340). چهارده رساله امام فخر رازی. تصحیح سید محمد باقر سبزواری. تهران: دانشگاه تهران.
لاهیجی، عبدالرزاق. (1372). سرمایه ایمان. تهران: الزهراء.
معرفت، محمدهادی. (1377). التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب. مشهد: الجامع الرضویه للعلوم الاسلامیه.
معین، محمد. (1371). فرهنگ فارسی. ج3، تهران: امیرکبیر.
مکارم شیرازی، ناصر. (1374). تفسیر نمونه. ج22، تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مهاجری، عبدالرسول. (1381). گزارشی پیرامون شبیهسازی. قم: دفتر مطالعات زنان، قم.
هابرمس، یورگن. (1395). مهندسی ژنتیک آینۀ سرشت انسان تاملی در مسائل اخلاقی و حقوقی و فلسفی شبیهسازی انسانی. مترجم یحیی امانی. تهران: نقش و نگار.
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 710 |
||