| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,204 |
| تعداد مقالات | 17,967 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,186,561 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,887,675 |
ایدة تنوع مدرنیتهها در برابر الگوی مدرنیته تکصدا | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| دوره 16، شماره 63، مهر 1399، صفحه 165-188 اصل مقاله (333.71 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2021.41603.1719 | ||
| نویسنده | ||
| حسین مصباحیان* | ||
| استادیار فلسفه، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| هدف این مقاله، طرح و توسعه این مطلب است که مدرنیته وجود ندارد، بلکه مدرنیتهها وجود دارند و چون چنین است صورتبندی نظریة جدیدی در مورد مدرنیته، فراتر از چهارچوبهای نظری مدافع اصلی پروژه مدرنیته یعنی یورگن هابرماس ضرورت دارد. چنین رویکردی که ذیل عنوان «تنوع مدرنیتهها» پیش میرود، ضمن توجه جدی به ادبیات انتقادی غیر غربی در مورد پروژه ناتمام مدرنیتههابرماس ،تلاش می کند تا چهار ویژگی اصلی تنوع مدرنیتهها که خود حاصل تنوع فرهنگها است را به کمک ادبیات انتقادی غیر غربی مورد بحث قرار دهد. نخست اینکه، تنوع مدرنیتهها بهمثابة آلترناتیوی در مقابل مدرنیته منفرد، نظرگاههای همهشمول تاریخ را عمدتاً با ارجاع به تنوع تاریخها به چالش میکشد. دوم اینکه، تنوع و تعدد کارگزاران یا فاعلان مدرنسازی بهمثابه امری در توسعه مدرنیتههای مختلف مورد توجه جدی قرار می گیرد. سوم اینکه، مدرنیته میتواند با دیدگاهها و بصیرتهای متفاوتی ظهور کند، تفاوتهایی که خود نتیجۀ تفاوتهای فرهنگی و تفاوت در عاملان و کارگزاران تغییر است. چهارم اینکه، دیدگاه «تنوع مدرنیتهها»، بیهیچ تردیدی پیوند بین مدرنیته و تمدن را مورد توجه قرار می دهد و یک عامل مهم در تعریف و تشخیص عاملان مدرنیزاسیون را میراث تمدنیای می داند که پروژهها بر مبنای آن ساخته شوند و سامان میگیرند، و چون چنین است مطالعه تنوع مدرنیتهها، همزمان یک مطالعه تمدنی نیز هست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| روشنگری؛ مدرنیتة تک صدا؛ یورگن هابرماس؛ همهشمولی؛ تنوع مدرنیتهها؛ منتقدان غیر غربی | ||
| مراجع | ||
|
Amin S. (1988) Eurocentrism, London: Zed Books. Aydin C. (2004) The politics of conceptualizing Islam and the West. Ethics & International Affairs 18: 89-96. Bauman Z. (2000) Liquid modernity, Cambridge: Polity Press. Caputo J. (2004) Good Will and the Hermeneutics of Friendship: Gadamer, Derrida, and Madison. Symposium. 213-225. Chakrabarty D. (1992) Postcoloniality and the artifice of history: who speaks for" Indian" pasts? Representations: 1-26. Cooke M. (1994) Language and reason: a study of Habermas's pragmatics, Cambridge, Mass ; London: MIT Press. Dallmayr F. (2003) Review of Jurgen Habermas, Religion and Rationality: Essays on Reason, God, and Modernity. Dussel ED, Krauel J and Tuma VC. (2000) Europe, modernity, and eurocentrism. Nepantla: views from South 1: 465-478. Eickelman DF. (2017) Islam and the Languages of Modernity. Multiple modernities. Routledge, 119-136. Eisenstadt SN. (1973) Tradition, change, and modernity, New York: Wiley. Eisenstadt SN. (2000) Multiple modernities. Daedalus 129: 1-29. Eisenstadt SN and Schluchter W. (1998) Introduction: paths to early modernities-A comparative view. Daedalus 127: 1. Foucault M. (Spring 1986) Of Other Spaces. Diacritics 16: 22-27. Gellner E. (1992) Postmodernism, reason and religion, London: Routledge. Giddens A. (1990) The consequences of modernity, Stanford, Calif.: Stanford University Press. Habermas J. (1972) Knowledge and human interests, Boston: Beacon Press. Habermas J. (1987) The philosophical discourse of modernity: twelve lectures, Cambridge, Mass.: MIT Press. Habermas J. (2002) The unrest is growing: Habermas in Iran. Public Theology. Habermas J, Haller M and Pensky M. (1994) The past as future, Cambridge: Polity. Lerner D. (1964) The passing of traditional society : modernizing the Middle East, New York: The Free Press. McCarthy T. (1988) The critical theory of Jürgen Habermas, Cambridge: MIT Press. Montaigne Md and Frame DM. (1965) The complete essays of Montaigne, Stanford, California: Stanford University Press. Nasr SH. (1987) Traditional Islam in the modern world, London: KPI. Rasmussen DM. (1990) Reading Habermas, Oxford: Blackwell. Sayyid S. (1997) A fundamental fear : Eurocentrism and the emergence of Islamism, London: Zed. Tavakoli-Targhi M. (2001) Refashioning Iran: Orientalism, Occidentalism, and historiography, Houndmills, Basingstoke, Hampshire, UK.; New York: Palgrave. Vahdat F. (2003) Critical theory and the Islamic encounter with modernity. In: Thompson MJ (ed) Islam and the West: Critical Perspectives on Modernity. Lanham, MD: Rowman and Littlefield. Von Laue TH. (1987) The world revolution of Westernization : the twentieth century in global perspective, New York ; Oxford: Oxford University Press. Yack B. (1997) The fetishism of modernities : epochal self-consciousness in contemporary social and political thought, Notre Dame, Ind.: University of Notre Dame Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 959 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 579 |
||