| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,077,999 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,836,028 |
واکاوی فلسفه حدود با تکیه بر دیدگاه علامه طباطبائی | ||
| اندیشه علامه طباطبائی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 تیر 1400 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/tat.2017.17848.37 | ||
| نویسندگان | ||
| سعید عباس زاده مهنه* 1؛ حسین نمازی فر2؛ امیر عزیزی3 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی | ||
| 2استاد یار و عضو هیئت علمی دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) | ||
| 3دانشجویی کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه بین الملل امام خمینی(ره) | ||
| چکیده | ||
| حدود از اساسی ترین احکام دین اسلام است که اجرای آن در جامعه مورد اهتمام و تأکید شارع مقدس قرار گرفته است. لکن امروزه این سؤال مطرح است که آیا احکام حدود همچنان که دشمان اسلام اذعان میکنند احکامی ضد حقوق بشری است یا خیر؟ ازاینرو نگارنده در پاسخ به این سؤال ضمن تبیین فلسفه و حکمت احکام حدود از دیدگاه علامه طباطبائی، معتقد است این احکام نتنها ضد حقوق بشری نیست بلکه همچنان که علامه طباطبائی(ره) با استعانت از کلام وحی و روایات ائمه(ع) فرمودند؛ اجرای هریک از حدود الهی در راستای مصلحت و سعادت نوع بشر است مثال آنکه فلسفه حد زنا و قذف برای حفظ بقاء نسل و نظام جامعه خانوادگی است چراکه بدون شک با بازشدن راه زنا و شیوع فحشاء در جامعه، روز به روز میل و رغبت افراد به ازدواج کمتر مىشود و در نتیجه بقاء نسل و نظام جامعه خانوادگى از بین میرود و اینکه فلسفه حد شراب، براساس مصلحت جامعه و در راستای محافظت از عقل بشری و جلوگیری از مضرات طبیعی و اخلاقى است و همچنین است فلسفه و حکمت اجرای حدّ سرقت و محاربه چرا که از منظر علامه هیچ جرم و گناهى بقدر تعدى به حقوق مردم، جامعه را فاسد نمىسازد، زیرا مهمترین چیزى که جامعه انسانى را براساس خود پایدار مىدارد، نظام اقتصادی جامعه است که خدا آن را مایه قوام نظام اجتماعی قرار داده است و اجرای حدّ محاربه نیز در جهت تأمین امنیت و آسایش افراد جامعه امری ضروری محسوب میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حدزنا؛ قذف؛ سرقت؛ شرب خمر؛ محاربه | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 605 |
||