تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,653 |
تعداد مقالات | 13,127 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,945,080 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,248,906 |
ارزیابی کاربردپذیری نرمافزار مدیریت دانش (MTAShare) از دیدگاه کارکنان بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده | ||
فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
مقاله 4، دوره 8، شماره 29، دی 1400، صفحه 95-120 اصل مقاله (551.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2021.60074.1427 | ||
نویسنده | ||
علی شرفی ![]() ![]() | ||
دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
کاربردپذیری یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی کیفیت نرمافزارها است که نقش مهمی را در بهبود عملکرد و کارایی آنها ایفا میکند. لذا هدف این پژوهش ارزیابی وضعیت کاربردپذیری نرمافزار مدیریت دانش (MTAShare) از دیدگاه کارکنان بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده است.داین پژوهش کاربردی و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 28 نفر از کاربران نرمافزار مدیریت دانش (MTAShare) در بانک شهر و شرکت مشاوران توسعه آینده است. برای ارزیابی کاربردپذری نرمافزار از مدل ISO/IEC 9126 و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شده است. همچنین برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرمافزار SPSS استفاده شده است. یافتهها نشان داد که مقولههای قابلیت نگهداری، انتقالپذیری، کارایی، اطمینان، کارکردی بودن و قابلیت استفاده از نرمافزار (MTAShare) از دیدگاه کاربران شرکت مشاوران توسعه آینده و مقولههای قابلیت اطمینان، انتقالپذیری، استفاده، کارایی، قابلیت نگهداری و کارکردی بودن از دیدگاه کاربران بانک شهر به ترتیب بیشترین میزان کاربردپذیری را در مدیریت دانش سازمانی دارند. همچنین نتایج آزمون تی نشان داد که اختلاف میانگین مقولههای کاربردپذیری نرمافزار معنیدار هستند و میزان کاربردپذی آن از دیدگاه کاربران مطلوب است و این نرمافزار برای درونیسازی، بیرونیسازی، اجتماعی کردن و ترکیب دانش در سازمانها مناسب است. نتایج نشان داد که کاربردپذیری و استفاده بیشتر از نرمافزار (MTAShare) در سازمانها میتواند به تسهیل و تسریع فرایندهای مدیریت دانش در سازمانها کمک کند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ مدیریت دانش؛ نرمافزار مدیریت دانش (MTAShare)؛ کاربردپذیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 307 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 85 |