| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,042,271 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,813,638 |
تحلیل و ارزیابی اشکالات معاصر غربی بر ادله کریگ در صغرای برهان حدوث | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 6، دوره 17، شماره 67، مهر 1400، صفحه 135-159 اصل مقاله (899.58 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2021.62537.2003 | ||
| نویسندگان | ||
| امیرحسین غفاری فر* 1؛ احمد کریمی2؛ عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی3 | ||
| 1دکتری کلام، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران | ||
| 2دانشیار فلسفه دین، دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایران | ||
| 3استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، قم،ایران | ||
| چکیده | ||
| برهان حدوث یکی از براهین اثبات وجود هستیبخش است که بیشتر مورد استفاده اهل کلام بوده و در غرب به برهان جهانشناسی موسوم است. اهل کلام عموماً به خاطر اعتقاد به حدوث عالم حامی این برهان و حکما عمدتاً منکر برهان حدوثاند، زیرا که منکر صغرایش، یعنی حدوث عالماند و عالم را قدیم می دانند. پرچمدار حمایت از این برهان و حدوث عالم در فلسفه معاصر غربی ویلیام کریگ است که برای آن دلایل فلسفی و طبیعی مطرح کرده و استدلالات نوینی را آورده است و در مقابل، منکرینی دارد که عمدهترین اشکالات در اندیشه ماتسون، دیور، اسمیت و راسل مطرح شده و دلایل منکرین دیگر به استدلالات اندیشمندان مذکور برمیگردد. بنابراین، در نقد اندیشۀ کریگ به دیدگاه این دانشمندان پرداخته شده است و اشکالات، ناظر به بحثهای تسلسل در علل، مکتب تحصلی (پوزیتویسم) و حدوث و قدم عالم است. این پژوهش با روش تحلیلی انتقادی به بررسی مهمترین اشکالات وارده بر صغرای برهان حدوث از سوی فیلسوفان غربی نشان داده است که ادلۀ آنان برای اثبات مدعایشان کافی نیست. هرچند به نظر میرسد استدلالات کریگ برای حدوث عالم نیز یقینی نیست و بیشتر از فرضیههای غیرقطعی استفاده کرده است، اما توجه به مجموعه دلایل او و نیز بهرهگیری از ادلۀ مختلفی همچون استدلالهای اندیشمندان اسلامی میتواند به صورت انباشتی، نظریۀ حدوث را نسبت به انگارههای رقیب، موجه کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| برهان حدوث؛ قدم عالم؛ ویلیام کریگ؛ ماتسون؛ دیور؛ اسمیت؛ راسل | ||
| مراجع | ||
|
ابن رشد، محمد، ( 1377)ش ، تفسیر مابعد الطبیعه، انتشارات حکمت، تهران.
ابن سینا، حسین بن عبد الله، (1380)ش، الهیات شفا، با مقدمه و تعلیقات ابراهیم مذکور: قاهره.
ابن سینا، حسین بن عبدالله،(1363)ش، مبدأ و معاد، به اهتمام عبدالله نورانی،دانشگاه مک گیل و دانشگاه تهران.
ابن سینا، حسینبن عبداللّه ،( 1375)، الاشارات و التنبیهات، قم، البلاغة.
توکلی، غلامحسین، (بهار و تابستان 1390)ش «کرایگ و برهان کیهان شناختی کلام»_دلیل حدوث_، الهیات تطبیقی، شماره 5،
حسینیشاهرودی، سید مرتضی، (1388)ش، «برهان حدوث در مغربزمین»، مطالعات اسلامی، سال چهل و یکم، ص 47-80
حلی، حسن بن یوسف، (1419)ق، نهایة المرام فی علم الکلام، موسسه امام صادق (علیه السلام)، قم.
خالد غفاری، محمد، (1380)ش، فرهنگ اصطلاحات آثار شیخ اشراق، انجمن آثار و مفاخر، تهران،
خرمشاهی، بهاءالدین، (1390)ش، پوزیتیویسم منطقی، انتشارات علمی و فرهنگی،
راسل، برتراند، (1399) ش، جهان بینی علمی ،( ترجمه منصور، حسن) ج 5، انتشارات آگاه.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، (1404)ق المفردات ،بی جا: دفتر نشر کتاب.
ربانی گلپایگانی، علی، (1384)ش، عقاید استدلالی، ج1، حوزه علمیه قم، مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، معاونت پژوهش، سنابل،
شیروانی، علی، (1387)ش، ترجمه و شرح نهایه الحکمه علامه طباطبایی، بوستان کتاب قم،
طباطبایی، سید محمّد حسین، (1374)ش، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج 3 و 5، انتشارات صدرا، با مقدمه و پاورقی مرتضی مطهری، قم.
طوسی، نصیر الدین، (1375)ش، شرح الاشارت و التنبیهات، قم: نشر البلاغه.
فخرالدین رازی، محمّد بن عمر، ( 1384)ش، شرح الاشارات و التنبیهات، انجمن حفظ آثار و مفاخر، تهران.
گلشنی، مهدی و حسین ثقفی، ( پاییز و زمستان 1397)ش، «بررسی انتقادی نظریه مهبانگ از منظر فلسفه اسلامی»، جاویدان خرد، شماره 34، ص 135-147،
محمدی، مسلم، ،(بهار و تابستان 1386 )ش، «تجربه گرایی و نقد آن»، انسان پژوهی دینی، شماره 11 و 12
Burbidge, G.(2006). The state of cosmology. In J.-C. PECKER, & J. NARLIKAR CURRENT ISSUES IN COSMOLOGY(pp. 3-16). Cambridge: University Press
Craig, William Lane. (1979) The Kalam Cosmological Argument, New York Barnes & noble
Dever, Josh. (1998) “Worlds apart: On the possibility of An Actual Infinity”. in The Taiwanese Journal For Philosophy and History of Science.
Fakhr al-Din Razi, Mohammad bin Omar, (2005), Sharh al-Isharat and al-Tanbihat, Association for the Preservation of Artifacts and Treasures, Tehran. [in Persian]
Golshani, Mehdi and Hossein Saghafi, (Autumn and Winter 2017), "Critical examination of Mahbang theory from the perspective of Islamic philosophy", Javidan Kherad, No. 34, pp. 135-147. [in Persian]
Hali, Hasan bin Yusuf, (1998), The end of al-Maram in the science of al-kalam, Imam Sadiq Institute (peace be upon him), Qom. [in Persian]
Hosseini Shahroudi, Seyyed Morteza, (2008), "Proof of Occurrence in the West", Islamic Studies, 41st year, pp. 47-80. [in Persian]
Ibn Rushd, Muhammad, (1998), Tafsir Ma'apta Tabiyyah, Hikmat Publications, Tehran. [in Persian]
Ibn Sina, Hossein bin Abdullah, (2001), Theology of Healing, with the introduction and notes of the aforementioned Ibrahim: Cairo. [in Persian]
Ibn Sina, Hossein bin Abdullah, (1984), Origin and resurrection, by Abdullah Noorani, McGill University and University of Tehran. [in Persian]
Ibn Sina, Hossein ibn Abd Allah, (1996), Al-Asharat wa Tanbihat, Qom, Al-Balagha. [in Persian]
Islam, N. J. (2001) An Introduction to Mathematical Cosmology. Edinburgh: University press.
Khaled Ghafari, Mohammad, (2001), Glossary of terms of Sheikh Ashraq's works, Association of Artifacts and Scholars, Tehran. [in Persian]
Khorramshahi, Bahauddin, (2010), Logical positivism, scientific and cultural publications. [in Persian]
Matson. Wallace I. (1965) The Existence of God. Ithaca, N. Y: Cornell University Press.
Mohammadi, Moslem, (spring and summer 2016), "Empiricism and its criticism", Religious Anthropology, No. 11 and 12. [in Persian]
Rabbani Golpaygani, Ali, (2004), Argumentative Beliefs, Vol. 1, Qom Seminary, Sisteran Seminary Management Center, Research Vice-Chancellor, Sanabel. [in Persian]
Ragheb Esfahani, Hossein bin Mohammad, (1983) Q Al-Mufardat, n.p.: Ketab Publishing House. [in Persian]
Russel Bertrand l.(1937). The Principles of Mathematics. 2d ed. London: George Allen & Unwin
Russell, Bertrand, (2019). Scientific Worldview, (Translated by Mansour, Hassan) Vol. 5, Aghah Publications. [in Persian]
Smith, Quentin, (1992). A Big Bang Cosmological Argument for God’s Non-Existence. Faith and Philosophy.
Shirvani, Ali, (2008), Translation and description of Nahayeh al-Hikma of Allameh Tabatabai, Bostan Kitab Qom. [in Persian]
Tabatabai, Seyyed Mohammad Hossein, (1995), The principles of philosophy and the method of realism, vol. 3 and 5, Sadra Publications, with an introduction and footnote by Morteza Motahari, Qom. [in Persian]
Tavakoli, Gholam Hossein, (Spring and Summer 2013) "Craig and Cosmological Argument of Kalam"_The Reason for Occurrence_, Comparative Theology, No. 5. [in Persian]
Tusi, Nasir al-Din, (1996) Sharh al-Ashart and al-Tanbihat, Qom: Nash al-Balagha. [in Persian]
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 797 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 417 |
||