| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,716,746 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,984,403 |
نقش«تعریف نشده ها» و «روش اصل موضوعی» در آغاز تطبیق فلسفه ها، با تمرکز برسه نظام فلسفی اسلامی | ||
| حکمت و فلسفه | ||
| مقاله 2، دوره 17، شماره 68، دی 1400، صفحه 29-61 اصل مقاله (1.4 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/wph.2021.51671.1845 | ||
| نویسندگان | ||
| حمیدرضا بیات1؛ حسن عباسی حسین آبادی* 2؛ علیرضا پارسا3 | ||
| 1کارشناسی ارشد فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه پیام نور تهران شهرری، تهران، ایران. | ||
| 2دانشیار فلسفه و حکمت اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| 3دانشیار فلسفه و کلام اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
| چکیده | ||
| تطبیق فلسفهها و نظامهای فکری با یکدیگر، تلاشی در جهت یافتن راههای تعامل و همافزایی این مکاتب است. به نظر میرسد در این فرآیند، یافتن اشتراکات و اختلافات این ساختارها و روش مناسب این دستیابی، دارای اهمیت بسزایی هستند. روش را میتوان در دو سطح کلان و متعیّن یا ابزاری در نظر گرفت. در اینجا مسئله این است که اگر برای این تطبیق، روش پدیدارشناسی با رویکرد پیشگامانی همچون کربن را بهعنوان روش کلان برگزینیم و برای عینیت بخشیدن به این شیوۀ کلان، ساختارهای مورد تطبیق را در بستر «روش اصل موضوعی» که در دوره معاصر با بهرهگیری از نظریۀ «مدل» دارای خصلت صوری بیشتری شده، پیادهسازی کنیم، آنگاه بنیادیترین همسانیها و اختلافهایی که در روش پدیدارشناسی مذکور مورد تأکید هستند، در کدامین اجزاء ساختارهای اصل موضوعیِ موردبحث تعیّن مییابند؟ و نسبت این دو دسته اجزاء با یکدیگر، چگونه تبیین میگردد تا در سایه این تبیین، سایر نقاط اشتراک و اختلاف دستگاههای مورد تطبیق بهوضوح و به شکلی نظاممند مشخص گردند؟ لذا، تلاش گردید تا با استفاده از بستر روش اصل موضوعی و ظرفیت صوری سازی نظریۀ مدل در دایرهای محدود و در ضمن بررسی تطبیقی یک گزارۀ خاص در سه ساختار فلسفی اسلامی،، نشان داده شود که «مفاهیم تعریفنشده»، بنیادترین همسانیها و «تعابیرِ» آنها و یا پیدایش اختلاف در این تعابیر، نیز اصلیترین عامل افتراق و ایجاد دستگاههای گوناگون هستند و نسبت این دو به یکدیگر، نسبت «مطلق» با «قید» است، نیز سایر مختصات دستگاهها و نقاط اختلاف و اشتراک در شکلی سلسلهمراتبی امکان ظهور مییابند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مفهوم تعریفشده؛ تطبیق فلسفهها؛ روش اصل موضوعی؛ اصول موضوعه؛ تعبیر؛ مدل | ||
| مراجع | ||
|
بهنیافر، مهدی، احمدی افرمجانی، علیاکبر. (1387). تقریر معناشناختی از صدق جملههای علوم قیاسی با تأکید بر آراء تارسکی. جستارهای فلسفی.13. 65 تا 106
خوانساری، محمد. (1376). فرهنگ اصطلاحات منطقی. (چاپ دوم). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ساروخانی، باقر. (1370). دائره المعارف علوم اجتماعی. تهران: انتشارات کیهان.
سبزواری، هادی بن مهدی. (1369). شرح المنظومة (تعلیقات حسنزاده)، جلد: ۲. تهران: نشر ناب.
صدرالدین شیرازی، محمد بن ابراهیم. (1368). الحکمة المتعالیة فی الأسفار العقلیة الأربعة. قم: مکتبة المصطفوی.
صادقی، افلاطون. (1394). فلسفه غرب 1. تهران: دانشگاه پیام نور.
کاپلستون، فردریک چارلز. (1393). تاریخ فلسفه. جلد چهارم. ترجمه غلامرضا اعوانی. چاپ پنجم. تهران: انتشارات علمی فرهنگی و انتشارات سروش.
کربن، هانری. (1396). فلسفه ایرانی و فلسفه تطبیقی. ترجمه جواد طباطبایی. تهران: انتشارات توس.
کربن، هانری. (1393). چشماندازهای معنوی و فلسفی اسلام ایرانی. جلد 1. چاپ سوم. ترجمۀ انشاء الله رحمتی. تهران: نشر سوفیا.
ماروین جی گرینبرگ. (1376). هندسههای اقلیدسی و نا اقلیدسی. ترجمه شفیعیها، م ﻫ. چاپ پنجم. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مظفر، محمدرضا. (1391). دروس فی علم المنطق. چاپ ششم. قم: مرکز نشر هاجر.
موحد، ضیاء. (1396). درآمدی بر منطق جدید. چاپ یازدهم. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
یزدانپناه، سید یدالله. (1393). مبانی و اصول عرفان نظری. چاپ پنجم. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
Behniafar, Mehdi, Ahmadi Aframjani, Ali Akbar. (2007). Semantic interpretation of the truth of analogical science sentences with emphasis on Tarski's opinions. Philosophical essays. 13. 65 to 106. (In Persian).
Capleston, Frederick Charles. (2013). History of philosophy. The fourth volume. Translated by Gholamreza Awani. Fifth Edition. Tehran: Scientific and Cultural Publications and Soroush Publications. (In Persian).
Carbone, Henry. (2016). Iranian philosophy and comparative philosophy. Translated by Javad Tabatabai. Tehran: Tous Publications. (In Persian).
Carbone, Henry. (2013). Spiritual and philosophical perspectives of Iranian Islam. Volume 1. Third edition. Translation, God willing. Tehran: Sofia Publishing House. (In Persian).
Khansari, Mohammed. (1998). Dictionary of Logical Terms. second edition. Tehran: Institute of Human Sciences and Cultural Studies. (In Persian).
Marvin J. Greenberg. (1997). Euclidean and non-Euclidean geometries. Translated by Shafi'i, M. H. Fifth Edition. Tehran: Academic Publishing Center. (In Persian).
Muzaffar, Mohammadreza. (2011). Lessons in logic. Sixth edition. Qom: Hajar Publishing Center. (In Persian).
Mohed, Zia. (2016). An introduction to new logic. 11th edition Tehran: Scientific and Cultural Publications. (In Persian).
Sarukhani, Bagher .(1992). Encyclopedia of Social Sciences. Tehran: Keihan Publications. (In Persian).
Sabzevari, Hadi bin Mahdi. (1991). Sharh al-Musawa (Taliqat Hassanzadeh). Volume 2. Tehran: Nab Publishing House. (In Persian).
Sadr al-Din Shirazi, Muhammad bin Ibrahim. (1990). Al-Hikmah al-Muttaaliyyah fi al-Asfar al-Aqliyyah al-Arbea, Qom: Maktaba al-Mustafawi. (In Persian).
Sadeghi, Plato. (2014). Western Philosophy 1. Tehran: Payam Noor University. (In Persian).
Tarski, A. (1994). “The Semantic Conception of Truth and the Foundation of Semantics, Philosophy and Phenomenological Research 4.3.pp76-341
Tarski, A. (1956).“On the Concept of Logical Consequence”, Logic, semantics, Metamathematics(papers from 1923 to 1938).Trans.,by J.H.Woodger, 1 st ed, Oxford, Clarendon Press.pp20-409
Tarski, A. (1956). “Fundamental Concepts of the Methodology of the Deductive Science”, Logic, semantics, Metamathematics(papers from 1923 to 1938).Trans.,by J.H.Woodger, 1 st ed, Oxford, Clarendon Press.pp60-109.
Yazdanpanah, Seyyed Yadullah. (2013). Basics and principles of theoretical mysticism. Fifth Edition. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute. (In Persian). | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 711 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 420 |
||