تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,653 |
تعداد مقالات | 13,123 |
تعداد مشاهده مقاله | 24,934,912 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,245,517 |
مقایسه ادراک دیداری- فضایی و پردازش زمانی شنیداری در کودکان دارای اختلال یادگیری خاص، اختلال یادگیری غیرکلامی و اختلال نقص توجه/ بیشفعالی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 2، دوره 11، شماره 43، مهر 1400، صفحه 27-61 اصل مقاله (1.31 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2021.60348.2314 | ||
نویسندگان | ||
مریم زینلی ![]() ![]() | ||
1کارشناسی ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2دانشیارگروه روان شناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
3استادگروه روان شناسی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
4دانشیارگروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران. | ||
چکیده | ||
با توجه به مشکلاتی که کودکان با نارساییهای عصب تحولی در پردازشهای حسی با آن مواجه هستند؛ پژوهش حاضر باهدف مقایسه ادراک دیداری- فضایی و پردازش زمانی شنیداری در کودکان با اختلال یادگیری خاص، اختلال یادگیری غیرکلامی و نقص توجه/ بیشفعالی انجام شد. روش تحقیق پژوهش پس رویدادی و جامعه آماری شامل کودکان دختر و پسر 9 تا 12 ساله مراجعهکننده به مرکز روانپزشکی کودکان، مراکز اختلال یادگیری و مدارس دوره ابتدایی در سال تحصیلی 400- 1399 شهر رشت بودند. تعداد 79 نفر از این کودکان با روش نمونهگیری در دسترس در سه گروه اختلال قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از آزمونهای ادراک دیداری –غیرحرکتی (گاردنر، 1996)، ادراک شنیداری (آلن و سرواتسکا،1994) و سیاهه مشکلات شنوایی (فیشر،1996) استفاده شد. دادههای پژوهش با تحلیل واریانس تک متغیره و چند متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد کودکان با اختلال یادگیری غیرکلامی در متغیر ادراک دیداری- فضایی و پردازش زمانی شنیداری در مقایسه با گروه اختلال یادگیری خاص و نقص توجه/ بیشفعالی نمرات پایینتری کسب کردند؛ کودکان با اختلال یادگیری خاص با نارسایی خواندن در مؤلفه (چرخش و وارونگی) ادراک دیداری- فضایی و مؤلفه (دیرش) پردازش زمانی شنیداری در مقایسه با گروه اختلال نقص توجه/ بیشفعالی عملکرد پایینتری داشتند. با توجه به نتایج بهدستآمده و وجود نارساییهای بیشتر کودکان اختلال یادگیری غیرکلامی در مهارتهای پردازش حسی دیداری و شنیداری ضروری است که در حوزه آموزش توجه بیشتری به علائم و نشانههای این اختلال شود تا با مداخله زودهنگام، مشکلات این کودکان کاهش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلال نقص توجه/ بیش فعالی؛ اختلال یادگیری غیرکلامی؛ ادراک دیداری- فضایی؛ پردازش زمانی شنیداری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 300 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 100 |