تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,217 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,450,069 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,430,065 |
اثربخشی آموزش تئاتر تعلیمی-تربیتی بر مسئولیت پذیری و رشد اخلاقی در دانش آموزان ابتدایی | ||
فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 7، دوره 13، شماره 50، تیر 1401، صفحه 201-224 اصل مقاله (1.02 MB) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2022.64733.2825 | ||
نویسندگان | ||
رویا زارع![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
2استادیار گروه روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تئاتر تعلیمی-تربیتی بر مسئولیتپذیری و رشد اخلاقی در دانشآموزان ابتدایی بود. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل نابرابر بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر اردبیل در سال 1400-1399 بود. حجم نمونه شامل 32 نفر (16 نفر گروه آزمایش و 16 نفر گروه گواه) از جامعه آماری به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه گواه و آزمایش جایدهی شدند. برای گروه آزمایشی، برنامه آموزشی طراحی شدۀ تئاتر تعلیمی-تربیتی اجرا شد در حالیکه گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه مسئولیتپذیری دانشآموزان و آزمون رشد اخلاقی بود. نتایج نشان داد که مداخله تئاتر تعلیمی-تربیتی بر افزایش و بهبود مسئولیت-پذیری و رشد اخلاقی تاثیر معنیدار داشته است(05/0p<). یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی را در ارتباط با برنامه آموزشی تئاتر تعلیمی-تربیتی بر افزایش مسئولیتپذیری و رشد اخلاقی فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود مسئولیتپذیری و رشد اخلاقی در دانشآموزان ابتدایی از این مداخله استفاده نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
تئاتر تعلیمی-تربیتی؛ مسئولیت پذیری؛ رشد اخلاقی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 160 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 135 |