| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,991 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,337,404 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,932,371 |
تعیین اولویت های راهبردی تربیت بدنی در مدارس بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران | ||
| مدیریت توسعه پایدار در ورزش | ||
| مقاله 5، دوره 4، شماره 11، خرداد 1401 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qrsm.2022.58992.121 | ||
| نویسندگان | ||
| محمد رحیم* 1؛ مهرزاد حمیدی2؛ نازنین راسخ1 | ||
| 1پژوهشگاه تربیت بدنی | ||
| 2دانشگاه تهران | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجام پژوهش، تعیین اولویت های راهبردی تربیت بدنی در مدارس بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران بود. روش: پژوهش به روش آمیخته انجام گردید و در بخش کیفی سیزده عضو شورای راهبردی در تعیین مولفه های اصلی پرسشنامه مشارکت داشتند. در بخش کمی نیز، نمونه آماری متشکل از 120 نفر از معاونین تربیت بدنی و سلامت استانها ، روسا و کارشناسان حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش در استانها و ستاد بودند. ابزار پژوهش: 1- با استفاده از مولفه های اصلی، پرسشنامه ای با 37 گویه و ضریب آلفای کرونباخ (89/0 = α) تهیه شد. 2- از ماتریسهای IFE ، EFE و SWOT برای تعیین موقعیت راهبردی و تدوین راهبرد و ماتریس QSPM برای اولویت بندی راهبردها استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل یافته ها نیز از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفتیم. یافته ها: یافته ها نشان داد که تربیت بدنی در مدارس ایران دارای شش قوت، شش ضعف ، شش فرصت و شش تهدید است. پس از تجزیه و تحلیل ماتریس ها، در کل نُه راهبرد تعیین و این راهبردها اولویت بندی گردید. نتیجه: بر اساس اولویت بندی راهبردها، یافته ها نشان داد که بایستی ارتقاء سطح سواد حرکتی دانش آموزان و ترویج سبک زندگی پویا به عنوان اصلی ترین برنامه ها، مورد توجه تدوین کنندگان سیاست های تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دستیابی به دانش آموز تراز این سند به عنوان نیروی انسانی آتیه کشور قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تربیت بدنی در مدارس"؛ ورزش دانش آموزی"؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش"؛ ایران"؛ "؛ برنامه ریزی راهبردی" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,221 |
||