تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,866 |
تعداد مقالات | 14,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,768,451 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,259,499 |
تعیین اولویت های راهبردی تربیت بدنی در مدارس بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران | ||
گردشگری ورزشی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 خرداد 1401 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qrsm.2022.58992.121 | ||
نویسندگان | ||
محمد رحیم* 1؛ مهرزاد حمیدی2؛ نازنین راسخ1 | ||
1پژوهشگاه تربیت بدنی | ||
2دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف از انجام پژوهش، تعیین اولویت های راهبردی تربیت بدنی در مدارس بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران بود. روش: پژوهش به روش آمیخته انجام گردید و در بخش کیفی سیزده عضو شورای راهبردی در تعیین مولفه های اصلی پرسشنامه مشارکت داشتند. در بخش کمی نیز، نمونه آماری متشکل از 120 نفر از معاونین تربیت بدنی و سلامت استانها ، روسا و کارشناسان حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش در استانها و ستاد بودند. ابزار پژوهش: 1- با استفاده از مولفه های اصلی، پرسشنامه ای با 37 گویه و ضریب آلفای کرونباخ (89/0 = α) تهیه شد. 2- از ماتریسهای IFE ، EFE و SWOT برای تعیین موقعیت راهبردی و تدوین راهبرد و ماتریس QSPM برای اولویت بندی راهبردها استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل یافته ها نیز از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی بهره گرفتیم. یافته ها: یافته ها نشان داد که تربیت بدنی در مدارس ایران دارای شش قوت، شش ضعف ، شش فرصت و شش تهدید است. پس از تجزیه و تحلیل ماتریس ها، در کل نُه راهبرد تعیین و این راهبردها اولویت بندی گردید. نتیجه: بر اساس اولویت بندی راهبردها، یافته ها نشان داد که بایستی ارتقاء سطح سواد حرکتی دانش آموزان و ترویج سبک زندگی پویا به عنوان اصلی ترین برنامه ها، مورد توجه تدوین کنندگان سیاست های تربیت بدنی و ورزش دانش آموزی در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دستیابی به دانش آموز تراز این سند به عنوان نیروی انسانی آتیه کشور قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"؛ تربیت بدنی در مدارس"؛ ورزش دانش آموزی"؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش"؛ ایران"؛ ،"؛ برنامه ریزی راهبردی" | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 515 |