تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,718,707 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,223,357 |
تحول در مقررات ناظر بر حمل بینالمللی مسافر از طریق دریا در پرتو کنوانسیون آتن 1974 و پروتکل اصلاحی لندن 2002 | ||
پژوهش حقوق خصوصی | ||
دوره 10، شماره 36، مهر 1400، صفحه 39-66 اصل مقاله (681.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jplr.2022.56821.2499 | ||
نویسندگان | ||
پرویز عامری1؛ حبیب طالب احمدی2؛ علی رضائی![]() ![]() | ||
1عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4دانشجوی دوره ی دکترای حقوق خصوصی دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
حجم حمل مسافر از طریق دریا به لحاظ امنیت بالا و هزینه اندک، بیشتر از سایر طرق حمل میباشد. به جهت همین حجم گسترده وضع قواعد و کنوانسیونهای بین المللی لازم بود. در این راستا اولین کنوانسیون در سال 1961 تحت عنوان قواعد بروکسل تدوین شد. این کنوانسیون با استقبال دولتها مواجه نشد و به همین جهت کنوانسیون آتن 1974 پیش بینی گردید. این کنوانسیون در راستای افزایش مسؤلیت متصدی حملونقل و حمایت بیشتر از مسافر، مسؤلیت مندرج در کنوانسیون بروکسل را کاملاً متحول نمود. با این حال سیر تحول مقررات ناظر بر حمل هوایی، دولتها را بر آن داشت که مقررات ناظر بر حمل دریایی مسافر را نیز تغییر دهند. پس از چند تلاش بی نتیجه نهایتاً پروتکل اصلاحی 2002 لندن به کنوانسیون آتن الحاق شد. این پروتکل مسؤلیت متصدی حمل و نقل را شدیدتر نمود. در این پژوهش تغییرات صورت گرفته در کنوانسیون آتن و پروتکل اصلاحی لندن و چرایی آن مورد بررسی قرار میگیرد. نهایتاً ملاحظه می گردد که مبنای مسؤلیت به محض تغییر یافته است و این تحول به جهت یکسان شدن با احکام ناظر بر حمل هوایی مسافر بوده است. با عنایت به این تحولات تغییر مقررات داخلی ناظر بر حمل دریایی مسافر، ضروری مینماید. | ||
کلیدواژهها | ||
متصدّی حملونقل؛ مبنای مسئولیت؛ مسافر؛ بار همراه مسافر؛ کنوانسیون آتن | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
کاظمی، حمید، مسؤلیت شرکتهای هواپیمایی در حقوق تطبیقی، چاپ اول (تهران: انتشارات خرسندی، 1394).
References Amižić Jelovčić, Petra. "Rights of Passengers in Maritime Carriage - European Legislation", International workshop on Law and Politics - Proceedings Booklet / Ilhan gazi (ur.). Ankara. Chovanec, Viliam, Cruise Ship Passengers and Their Rights, Lund University, Faculty of Law, Master Thesis, (2013). Coles, Richard; Lorenzon, Filippo. Law of Yachts and Yachting (Maritime and Transport Law Library), (London: Informa Law from Routledge, 2013). Comitemaritime, "Status of Ratifications of Maritime Conventions", 2020, Seen in: 2020/10/25, From: https://comitemaritime.org/wp-content/uploads/2018/05/Status-of-the-Ratifications-of-and-Accessions-to-the Brussels-International-Maritime-Law-Conventions.pdf. De Gonzalo, Marco Lopez. "The International Regime of Carriage of Passangers", Diritto Del Commercio Internazionale, Anno XXVIII Fasc, Milano, 3- (2014), pp. 673- 695. European Union (EU), Entry into force of the Regulation (EC) No 392/2009 of the European Parliament and of the Council of 23 April 2009 on the Liability of Carriers of Passengers by Sea in the Event of Accidents (the ‚PLR‛), September 2012. European Union (EU), Guidelines for the implementation of the Athens Convention relating to the Carriage of Passengers and their Luggage by Sea, 2002. European Union (EU), Regulation (EC) No 392/2009 of the European Parliament and of the Council of 23 April 2009 on the liability of carriers of passengers by sea in the event of accidents, 2009. IMO, "Ratifications by State", 2020, Seen in: 2020/10/25, From: https://www.imo.org/en/About/Conventions/Pages/StatusOfConventions.aspx. K.H.N., "International Convention for the Unification of Certain Rules Relating to the Carriage of Passengers by Sea, Brussels 1961", The American Journal of Comparative Law, Volume 10, Issue 4, Autumn 1961, 445–450. Kirchner, Stefan; Tüngler, Grit; Hoffmann, Jan Martin. "Carrier Liability for Damages Incurred by Ship Passengers: The European Union as a Trailblazer Towards a Global Liability Regime?", 23 U. Miami Int’l & Comp. L., Rev. Vol. 193 (2015), pp. 194- 214. Lamont-Black, Simone. "Sea Passenger Rights and the implementation of the Athens Convention in the EU", Australian and New Zealand Maritime Law Journal, Vol. 32, No. 2, (2019), pp. 36-58. Leng Sun, Chan. "Claims Arising from Air Carriage", Singapore Academy of Law Journal, Vol. 12 S.Ac.L.J., (2000). Sharpe, William M., "Carriage Outside The Hague Visby Rules", Seen in: 2020/10/25, From: http://www.cmla.org/papers/013B%20Sharpe_Carriage%20Outside%20Visby%20Hague_Paper_ENG.pdf.
Soyer, Bariş. "A New International Regime for Carriage of Goods by Sea: Contemporary, Certain, Inclusive AND Efficient, or Just Another One for the Shelves?", Berkeley Journal of International Law, Vol. 30, Issue 2 (2012). Soyer, Baris. "Sundry Considerations on the Draft Protocol to the Athens Convention Relating to the Carriage of Passengers and Their Luggage at Sea 1974", Journal of Maritime Law & Commerce, Vol. 33, No. 4 (2002), pp. 1-22. Soyer, Baris; Leloudas, G., "Carriage of Passengers by Sea: A Critical Analysis of the International Regime", Michigan State International Law Review, Vol. 26.3, (2018), pp. 483-536. Testa, David, "Liability and Insurance for the Carriage of Passengers by Sea under Regulation 392/2009: Providing a Lifeline to the Cruise Industry and Ensuring Proper Compensation for Passengers in the Event of Accidents", ELSA Malta Law Review, Edition III, (2015), pp. 142-157.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 220 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 131 |