| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,836,060 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,998,893 |
مطالعه تطبیقی گستره عصمت رسول خدا در قرآن کریم از منظر طبرسی و فخر رازی | ||
| پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 4، فروردین 1401، صفحه 141-164 اصل مقاله (1.3 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcst.2022.66478.1079 | ||
| نویسنده | ||
| سیدسجاد جعفری* | ||
| استادیار گروه معارف دانشگاه فرهنگیان | ||
| چکیده | ||
| بحث از عصمت انبیاء از مباحثی است که همواره بین امامیه و اهل سنت در گستره و محدوده آن اختلاف بوده است شیعیان امامی با توجه به پذیرش عصمت تام پیامبر شخصیت ایشان را بهگونهای ترسیم کردهاند، اما متکلمان و مفسران اهل سنت با اختلاف دیدگاهی که دارند، اغلب با توجه به ظاهر برخی آیات به عصمت پیامبر در همه شئون باورمند نیستند. مقاله حاضر به روش توصیفی ـ تحلیلی، و با استفاده از منابع کتابخانهای به مقایسه دیدگاه فخر رازی ـ از مفسران صاحب نظر اهل سنت در مباحث کلامی ـ و طبرسی از مفسران بزرگ امامیه ذیل آیات؛ 105 و 106 سوره نساء؛ 49 سوره مائده ؛ 43 سوره توبه؛ 52 سوره حج؛ 37 سوره احزاب؛ 2 سوره فتح میپردازد. طبرسی همچون اکثر امامیه قائل است پیامبر معصوم از خطا و اشتباه هست و این عصمت قبل و بعد از نبوت وجود داشته است در حالی که فخر رازی با توجه به ظاهر آیات معتقد است عصمت برای پیامبر تا قبل از بعثت ضرورت ندارد بلکه لزوم آن از زمان بعثت است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| عصمت؛ رسول خدا ؛ طبرسی؛ فخررازی | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم.
ابن فارس، احمد. (1404). معجم مقاییس اللغه. تحقق؛ محمد هارون عبدالسلام. قم: مکتبه الاعلام الاسلامی.
ابنمنظور، محمدبن مکرم. (1414). لسان العرب. چاپ سوم. تحقیق و تصحیح جمال الدین میردامادی. بیروت: دارالصادر.
سبحانی، جعفر. (1383). منشور جاوید. قم: مؤسسه امام صادق(ع).
ازهرى، محمدبن احمد. (1421). تهذیب اللغه. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
جوهری، اسماعیل بن حماد. (1376). الصحاح. محقق؛ احمد عبد الغفور عطار. بیروت: دارالعلم للملابین.
زبیدى، مرتضی. (1414). تاج العروس من جواهر القاموس. تحقیق؛ علی. شیری. بیروت: دارالفکر.
صاحب، اسماعیل بن عباد. (1414). المحیط فی اللغه. بیروت: عالم الکتب.
فراهیدى، خلیل بن احمد. (1409). العین. قم: هجرت.
ابن ابی الحدید، عبدالحمید هبهالله. (1337). شرح نهج البلاغه. ج7. تصحیح محمد ابوالفضل ابراهیم. قم: کتابخانه آیت الله مرعشی.
اصفهانی، محمود بن عبدالرحمن .(1393). مطالع الأنظار فی شرح طوالع الانوار. قم: راید.
ایجی، عضد الدین. (1357). المواقف فی علم الکلام. بیجا: مطبعه العلوم.
پیرمرادی، محمدجواد. (1385). عصمت رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) در قرآن کریم. مصباح. بهمن و اسفند. شماره 67. صص 67-68.
تفتازانی، مسعودبن عمر. (1407). شرح العقائد النسفیه. تحقیق احمد حجازی السقا. مصر: مکتبه الکلیات الأزهریه.
جوادی آملی، عبدالله. (1394). تفسیر موضوعی. قرآن کریم- وحی و نبوت در قرآن. چاپ هفتم. قم: اسراء.
_____________ . (1385). سیره رسول اکرم (صلی الله علیه وآله و سلم) در قرآن. چاپ پنجم. قم: مرکز نشر اسراء.
(1369). یادنامه طبری- ادب نقد. تهران. سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
حویزی، عبدعلی. (1415). تفسیرنورالثقلین. قم: اسماعیلیان.
زمخشری، محمودبن عمر. (1407). الکشاف. چاپ سوم. ج 2. تحقیق محمد عبدالسلام شاهین. بیروت: دارالکتب العربی.
صدر، سید موسی. (1381). کاوشی در مباحث کلامی مجمع البیان. پژوهشهای قرآنی. بهار و تابستان. شمارۀ 29 و30. صص 88-103.
طبرسی، فضل بن حسن. (1372). مجمع البیان فی تفسیرالقرآن. مصحح فضل الله یزدی طباطبائی. هاشم رسولی محلاتی. چاپ سوم. تهران: ناصر خسرو.
طوسی، خواجه نصیرالدین. (1405). تلخیص المحصل. بیروت: دارالاضواء.
طیب عبدالحسین. (1369). اطیب البیان فی تفسیر القرآن. چاپ دوم. ج 12. تهران: اسلام.
علم الهدی، سیدمرتضی. (1409). تنزیه الأنبیاء. چاپ دوم. بیروت: دارالکتب العلمیه.
فخررازی، ابوعبدالله محمدبن عمر. (1411). المحصل افکار المتقدمین و المتأخرین من الحکما و المتکلمین. تحقیق دکتر حسین اتای. قاهره: مکتبه التراث.
(1420).مفاتیحالغیب(تفسیرکبیر). بیروت: داراحیاء التراث العربی.
قمی، علی بن ابراهیم. (1367). تفسیر قمی. چاپ چهارم. قم: دار الکتب. 1367ش.
مفید، محمدبن محمد. (1430). تصحیح الاعتقاد. تهران: روشنایی مهر.
مجلسى، محمد باقر. (1403). بحارالانوار. بیروت: داراحیاء التراث العربی. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 510 |
||