تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,837 |
تعداد مقالات | 14,642 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,722,484 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,729,406 |
تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان فشار روانی مادران کودکانِ کمتوانذهنی | ||
روانشناسی افراد استثنایی | ||
مقاله 7، دوره 5، شماره 17، فروردین 1394، صفحه 133-148 اصل مقاله (396.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jpe.2015.1465 | ||
نویسندگان | ||
نسترن سیداسماعیلی قمی* 1؛ فرنگیس کاظمی2؛ شهلا پزشک3 | ||
1کارشناس ارشد رشتۀ روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
3. استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان فشار روانی مادران کودکانِ کمتوانذهنی بود. روش پژوهش، از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش را کلیهی مادران کودکانِ کمتوانذهنی دورهی آمادگی شهر مارلیک در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند که از میان آنها با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 24 نفر از مادرانی که نمرههای فشار روانیشان یک انحراف معیار بالاتر از میانگین گروه بود، انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش (12 نفر) و گروه کنترل (12 نفر) جایگزین شدند. به گروه آزمایش، 8 جلسه برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی آموزش داده شد. برای جمعآوری دادهها از فرم 52 سوالی پرسشنامهی منابع فشار روانی فردریک استفاده شد. دادهها از طریق آزمون آماری کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که فرضیهی پژوهش مبنی بر تأثیر آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر میزان فشار روانی مادران کودکانِ کمتوانذهنی مورد تأیید قرار گرفته است و مادران گروه آزمایش نسبت به مادران گروه کنترل در پسآزمون، به طور معناداری فشار روانی کمتری داشتند (01/0>p). بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که آموزش برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی در کاهش فشار روانی مادران کودکانِ کمتوانذهنی تأثیر معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ذهنآگاهی؛ برنامۀ کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی؛ فشار روانی؛ مادران؛ کودکانِ کمتوانذهنی | ||
مراجع | ||
احمدپناه، م. (1380). تأثیر کمتوانی ذهنی بر بهداشت روانی خانواده. مجله پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال اول، شماره اول، 36-24. افروز، غ. (1389). روانشناسی و توانبخشی کودکان آهسته گام (عقبماندهی ذهنی). تهران: انتشارات دانشگاه تهران. رابینسون، ن.ا.، رابینسون، ه.ب.، اومن، گ.ا.، و کامپیون، ج.س. (1976). کودک عقبماندهی ذهنی. ترجمۀ ماهر، ف. (1385)، مشهد: آستان قدس رضوی. رحیمی، ح. (1382). بررسی و مقایسهی میزان احساس فشار روانی در والدین کودکان عقبماندهی ذهنی و عادی شهر اصفهان. پایاننامهی کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. سیفنراقی، م، و نادری، ع. (1391). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی. تهران: ارسباران. عربخزائلی، ن. (1390). بررسی اثربخشی مداخلهی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر کیفیت زندگی و سبکهای مقابله با استرس در دانشآموزان مقطع دوم دبیرستان شهرستان ساری. پایان نامهی کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی. کاوه، م. (1388). تدوین برنامهی افزایش تابآوری در برابر استرس و تأثیر آموزش آن بر مولفههای کیفیت زندگی والدین کودک کمتوان ذهنی خفیف. رسالهی دکتری چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی. Baer, R.A. (2003) Mindfulness Training as a Clinical Intervention: A Conceptual and Empirical Review. Journal ofClinical Psychology: Science and Practice, 10, 2, 125 –143. Bishop, F.C., Zack, M., & McMain, S. (2004). An information-processeing anaylysis of mindfulness: Implications for relapse prevention in the treatment of substance abuse. Journal of Clinical psychology: Science and Practice, 9, 275-299. Chang, V.Y., Palesh, O., Caldwell, R., Glasgow, N., Abramason, M., Luskin, F., Gill, M., Burke, A., & Koopman, C. (2004). The effects of a mindfulnessbassed stress redction program on stress, mindfulness self-efficacy positive states of mind. Journal of Stress and Health, 20, 141-147. Chiesa, A., & Serretti, A. (2009). Mindfulness-based stress reduction for stress Management in Healthy people: A Reviview and Meta-Analysis. The Journal of Alternative and Complementary Medicine, 15, 593-600. Epstein, B.J. (2009). Effects of a mindfulness based stress reduction program on fathers of children with developmental disability. Unpublished Doctoral Dissertation, Hofstra University, ProQuest Dissertations and Theses. Gupta, V.B. (2007). comparison of parenting stress in different developmental disabilities. journal of Developmental and Physical Disabilities, 19, 417-425. Grossman, P., Niemann, L., Schmidt, S., & Walach, H. (2004). Mindfulness-based stress reduction and health benefits: a meta-analysis. Journal of Psychosomatic Research, 57, 35-43. Hastings, R.P., & Beck, A. (2004). Practitioner review: Stress intervention for parents of children with intellectual disabilities. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 4-5 (8), 1338-1349. Irving, J.A., Dobkin, P.L., & Park, J. (2009). Cultivating mindfulness in health care professionals: A revivew of empirical studies of mindfulness-based stress reduction (MBSR). Journal of Complementary Therapies in Clinical Practice, 15, 61-66. Kabat-zinn, J. (1982). An outpatient program n behavioral medicine for chronic pain patients based on the practice of mindfulness meditation: Theorical considerations and preliminary result. General Hospital Psychiatry, 4, 33-47. Kabat-zinn, J. (1990). Full catastrophe livig: Using the wisdom of your body and mind to face stress, pain, and illness. New York: Delacorte press. Kabat-zinn, J. (2003). Mindfulness-based interventions in context: Past, Present, and Future. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 2, 144-156. Kazdin, A.E., & Nock, M.K. (2003). Delinating mechanism of change in child andadolescent therapy: methological issues and research recommendations. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 1116-1129. Kerrigan, d., Johnson, K., Stewart, M., Magyyari, T., Hutton, N., & Ellen, j.N. (2010). Perception, experiences, and shifts in perspective occurring among urban yauth participanting in a mhndfulness-based stress reduction program. Complementary Therapies in Clinical Practice, 1-6. Martin, & Garcia-Banada. (2010). The mindfulness-based stree reduction program (MBSR) Reduces Stress-Related psychological distress in healthcare professionals. The Spanish Journal of Psychology, 13, 897-905. Oelofscn, N., & Richardson, p. (2006). Sense of chorence and parenting stress in mathers and fathers of preschool children whit developmental disabilitiy. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 31, (1), 1-12. Ortega, S, beauchemin, A., & kaniskan, R, B. (2008). Best practices in mental health. Lyceum Books, Inc, 4 (1). Praissman, Sh. (2008). Mindfulness-based stress reduction: A literature review and clinicians guide. Journal of the American Academy of Nurse Practititioners, 20, 212-216. Orsillo, S.M., & Roemer, L.B. (2005). Acceptance and Mindfulness-Based Approaches to Anxiety Conceptualization and Treatment. United States of America, Springer, 131– 147. Reynolds, J.W. (2006). Mechanisms of action in mindfulness-based stress reduction (MBSR), and specific factors mediating the reduction of anxiety. Unpublished Doctoral Dissertation, George Mason University, ProQuest Dissertations and Theses. Schilling, R.F.A., & schinke, S.P. (1984). personal coping and socil support for parents of handicapped chidren. Child and Youth Services Review, 6, 195-206. Singer, G.H., Ethridge, B.L., & Aladna, S.A. (2007). Primary and secondary parenting and strwss management Intervention for parents of chidren with developmental Disabilities: A metalysis. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Beviews, 13, 352-369. Strandova, I. (2006). stress and resilience in families of children with specific learning disabilities. Journal of Revcomplot Education,17, (2), 35-50. Sagula, D., & Rice, K.G. (2004). The effectiveness of mindfulness training on the grieving process and emotional well-being of chronic pain patients. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, 11, 333-342. Veer, S.D., Brouwers, A., Evers, W., & Tomic, W. (2009). A pilot study of the psychological impact of the mindfulness-based stress reduction program on persons who stutter. European Psychotherapy, 9, (1), 39-56. Witek-janusek, L., Albuquerque, K., Chroniak, K. R., Chroniak, C., Durazo-Arvizu, R., & Mathews, H.L.A. (2008). Effect of mindfulness based stress reduction on immune function, quality of life and coping in woman newly. Brain, Beain, Behavior, and Immunity, 22, 969-981. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9,132 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,868 |