تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,839 |
تعداد مقالات | 14,675 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,781,544 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,755,917 |
بازنمایی اصول و استانداردهای اخلاق حرف های مدیران آموزشی دبیرستان های پسرانه | ||
پژوهشهای رهبری آموزشی | ||
مقاله 5، دوره 6، شماره 23، مهر 1401، صفحه 157-196 اصل مقاله (645.92 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2022.69658.1624 | ||
نویسندگان | ||
رسول ساعدی* ؛ حمید فلاحی | ||
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه کردستان، سنندج ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش واکاوی اصول و استانداردهای اخلاق حرفهای مدیران آموزشی ناحیه یک سنندج و چالشهای آن بوده است. رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد آن پدیدارشناسی تفسیری بود. مشارکتکنندگان شامل 8 نفر مدیران و معاونان دبیرستانهای پسرانه ناحیه یک سنندج بودند. که از طریق روش نمونهگیری هدفمند و ملاکمحور براساس (نتایج کاری درخشان و شرکت در کارگاههای اخلاق حرفهای مدیریت مدارس) انتخاب شدند، دادهها از طریق مصاحبه نیمهساختارمند گردآوری و مقولهبندی شد. یافتهها نشان دادند: الف. تعاریف مدیران آموزشی از اخلاق حرفهای در مدارس شامل رعایت مقرارت خاص یک حرفه، مبانی و اصول دینی، ارزش و هنجارهای اجتماعی، ب. اصولی مانند خودراهبری، داشتن چشمانداز، توانمندیهای حرفهای، احترام و تعهد و مسولیتپذیری در محیط کار، پ. چالشها شامل: چالشهای ساختاری (عدم استاندارد جامع، تناقض بین مقررات اداری، مدیریت متمرکز، مشخص نبودن اهداف، توجه به رابطه بجای ضابطه) و چالشهای فردی شامل (منفعل بودن، تک بعدینگری، عدم ارائه آمار واقعی) میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفه ای؛ اصول و استانداردها؛ مدیران و معاونان آموزشی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 95 |