تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,716,654 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,222,382 |
شناسایی مؤلفههای شایستگی رهبری اصیل در مدارس ابتدایی | ||
پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 21، فروردین 1401، صفحه 87-108 اصل مقاله (635.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2022.63303.1596 | ||
نویسندگان | ||
سیروس مرادخواه ![]() | ||
1کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه تهران، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
آموزشوپرورش مهمترین نهاد برآمده از متن جامعه و درعینحال سازنده و تکاملدهنده آن است و تأثیر آن در پیشرفت جامعه، امری حیاتی و محسوس است، در درون نظام آموزشوپرورش هر کشوری دوره ابتدایی از جایگاه، حساسیت و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و درواقع مهمترین دوره تحصیلی به شمار میرود. پژوهش حاضر باهدف شناسایی مؤلفههای شایستگی رهبری اصیل در مدارس ابتدایی انجام شده است. پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی، ازنظر نوع دادهها، پژوهشی کیفی و ازنظر روش نیز یک پژوهش پدیدارشناسی است. روش و ابزار مورداستفاده برای جمعآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته با صاحبنظران در حیطه موردمطالعه است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، اساتید و صاحبنظران حوزهی مدیریت و رهبری است و نمونهگیری نیز به روش گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری انجام گرفت و برای تعیین اعتبار و اعتماد یافتهها از سه تکنیک اطمینانپذیری، انتقالپذیری، تأییدپذیری استفاده شد. پس از تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از صاحبنظران، اساتید دانشگاه و مدیران عرصه آموزشوپرورش، 184 مفهوم (کدباز)، 15 زیرمقوله و 5 مقوله استخراج شد و درنهایت نتایج این پژوهش با نتایج پژوهشهای پیشین موردبررسی قرار گرفت و راهکارهایی برای بهبود بهکارگیری رهبری اصیل در مدارس ابتدایی نیز ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگی؛ رهبری اصیل؛ مدارس ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 49 |