تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,718,722 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,223,367 |
تاثیر بازی های رایانه ای معمایی بر خلاقیت دانش آموزان | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 32، دی 1401 اصل مقاله (443.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/nms.2022.44342.774 | ||
نویسندگان | ||
محسن روشنیان رامین1؛ خدیجه علی آبادی ![]() | ||
1استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3استاد گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
4دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: این مقاله با هدف بررسی تاثیر بازی های رایانه ای معمایی در خلاقیت دانش آموزان پسر ابتدایی انجام شد. روش تحقیق: روش تحقیق در این پژوهش، شبه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود، جامعه آماری کلیه مدارس ابتدایی پسر شهرستان اسلامشهر بود که یکی این مدارس انتخاب شد. نمونه این پژوهش 30 دانش آموز از پایه چهارم تا ششم بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و بصورت جایگزینی تصادفی در گروه گواه و آزمایش قرار داده شدند. ابزار این پژوهش شامل پنج بازی رایانه ای معمایی شامل بود که این 5 بازی از بین بیش از 200 بازی معمایی انتخاب شد، همچنین ابزار گردآوری داده ها آزمون تصویری فرم ب خلاقیت تورنس بود که شامل چهار خرده مقیاس: سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط می باشد. روش گردآوری داده ها بصورت پیمایشی و روش تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون آماری تی مستقل بود. یافته ها: تحلیل داده ها نشان داد که بازی های رایانه ای معمایی بر خلاقیت و ابعاد آن تاثیر مثبت داشته و فرضیه های پژوهش در سطح معناداری 0.001 تایید شدند. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بازی های رایانه ای معمایی که برخی ویژگی های خاص مانند مساله محوری، تاکید بر جستجو و اکتشاف و داشتن راه حل های متنوع را دارند می توانند در پرورش خلاقیت موثر باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: خلاقیت؛ بازی رایانه ای؛ بازی رایانه ای معمایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |