آقابخشی، علی اکبر و افشاری راد، مینو. (1379)، فرهنگ علوم سیاسی. تهران: چاپار.
ابراهیمی فر، طاهره و یعقوبی فر، حامد. (1393)، تأثیر شبکههای اجتمـاعی بـر افکـار عمـومی، فصلنامه علمی- تخصصی دانش انتظامی پلیس پایتخت، 69-94.
باستانی، سوسن، رئیسی، مهین. (1391). روش تحلیل شبکه: استفاده از رویکرد شبکههای کل در مطالعة اجتماعات متن باز. مجلة مطالعات اجتماعی ایران 5(2), 31-57..
ترابیان، محمود. (1382)، افکار عمومی. تهران: مجله گزارش، شماره 146.
صالحی هیکوئی، مریم (1384) بررسی رابطة بین سرمایة اجتماعی شبکه و اعتماد متقابل بین شخصی و جنسیت، پایاننامه دورة کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.
دادگران، سید محمد (1384): افکار عمومى و معیارهاى سنجش آن، انتشارات مروارید، تهران.
دادور آلانق، مرتضی و الهامی، علی (1395)، مدیریت ایدئولوژیک افکار عمومی در عصر سلجوقیان با تأکید بر مسئله مشروعیت. فصلنامه علمی _ پژوهشی تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، ۷ (۲۵): ۶۹-۹۴.
زارعیان، داوود. (1386)، شناخت افکار عمومی. تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تهران.
کریمی، کیانوش و غفاری قدیر، جلال (1398)، مدل تأثیرگذاری بر افکار عمومی در فضای مجازی به کمک قابلیتهای بازی وارسازی، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال پنجم، شماره 17، بهار 1398، صص 172-137.
گیدنز، آنتونی؛ (1378). جامعهشناسی، منوچهر صبوری، تهران، نی، 1378، چاپ پنجم، ص 726.
مجدفر، فاطمه؛ (1382). جامعهشناسی عمومی، تهران، شعاع، چاپ اول، ص 276.
نصر، صلاح. (1393).
جنگ روانی. (م. ح. کاشانی، تدوین) تهران: سروش.
References
Aral, S., & Eckles, D. (2019). Protecting elections from social media manipulation. Science, 365(6456), 858-861.
Berkowitz, Bruce D., “Warfare in the Information Age,” in John Arquilla and David Ronfeldt, eds., In Athena’s Camp: Preparing for Conflict in the Information Age, Santa Monica, Calif.: RAND Corporation, MR-880-OSD/RC, 1997.As of April 19, 2019: https://www.rand.org/pubs/monograph_reports/MR880.html
Hobolt SB, Klemmemsen R. Responsive Government? Public Opinion and Government Policy Preferences in Britain and Denmark. Political Studies. 2005;53(2):379-402.
Hogan, B. (2007)Using Information Networks to Study Social Behavior: An Appraisal, Oxford Internet Institute: IEEE.
Hogan, B. (2007)Analysing Social Networks Via the Internet, London: Sage publication,http://individual.utoronto.ca/berniehogan/Hogan_SAGE_Internetworks_RC1.pdf.
Jasim, Raid & Mustafa, Sabah. (2021). A Semantic and Rhetorical Study of Manipulation in Two English and Arabic Political Speeches. SSRN Electronic Journal. 10.2139/ssrn.3764301.
Keenan, Spencer J., "Behind Social Media: A World of Manipulation and Control", (2020).Pop Culture Intersections. 48.
Lin, Herbert and Kerr, Jaclyn, On Cyber-Enabled Information Warfare and Information Operations (May 2019). forthcoming, Oxford Handbook of Cybersecurity, 2019.
Mazarr, Michael J., Abigail Casey, Alyssa Demus, Scott W. Harold, Luke J. Matthews, Nathan Beauchamp-Mustafaga, and James Sladden, Hostile Social Manipulation: Present Realities and Emerging Trends. Santa Monica, CA: RAND Corporation, 2019.
Mazarr, M. J., Bauer, R. M., Casey, A., Heintz, S. A., & Matthews, L. J. (2019). The emerging risk of virtual societal warfare: Social manipulation in a changing information environment. RAND Corporation.
Scott, J. (1991)Social Network Analysis, London: Sage Publication.
Wasserman, S.`and K. Faust (1994)Social Network Analysis Methods and Applications, Cambridge University Press.
Wellman,B., J. Salaff, D. Dimitrova, L. Garton, M. Gulia and C. Haythornthwaite (1996) “Computer Networks as Social Networks: Collaborative Work, Telework, and Virtual Community”, Annual Review of Sociology, 22: 213-38.
استناد به این مقاله: بشیر، حسن.، تمدن، امیررضا.، میرشکاری سلیمانی، امین. (1401). دستکاری اجتماعی خصمانه؛ راهبرد نوین تأثیرگذاری بر افکار عمومی در جهان (مطالعه موردی اقدامات عربستان سعودی در توییتر با روش تحلیل شبکه اجتماعی)، فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 8(32)، 1-36.
DOI: 10.22054/nms.2022.61502.1229
New Media Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License..