تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,717,027 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,222,558 |
طراحی و اعتباریابی شرایط علّی دانشگاه باز بر اساس پارادایم نوآوری؛ یک رویکرد آمیخته | ||
پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 23، مهر 1401، صفحه 31-48 اصل مقاله (787.97 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2023.71374.1634 | ||
نویسندگان | ||
معصومه تجری ![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. | ||
2استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خدابنده، زنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف اصلی در این پژوهش، شناسایی، تبیین و اعتبارسنجی شرایط علّی دانشگاه باز بر اساس پارادایم نوآوری باز بوده است. برای رسیدن به این هدف، از روش ترکیبی متوالی اکتشافی استفاده شده است. در روششناسی پژوهش از رویکرد آمیخته استفاده شد، و در مرحله کیفی با استفاده ازنظریه دادهبنیاد و مصاحبه نیمهساختاریافته با ده نفر از متخصصان و پژوهشگران نوآوری باز که به روش نظری انتخاب شدند، دادهها جمعآوری شد و سپس با استفاده از روش اکتشافی مؤلفههای شرایط علّی شناسایی و تبیین گردید. بر اساس یافتههای حاصل از مرحله کیفی پرسشنامه، مدل اولیه طراحی شد و پس از سنجش روایی (لاوشه) و پایایی آلفای کرونباخ 85/0، پرسشنامه طراحیشده به 364 نفر از اساتید دانشگاهی با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب اجرا گردید. یافتههای پژوهش نشان میدهد که مؤلفههای نوآوری باز ارائهشده در طرح نظاممند با استفاده از نرمافزار AMOS24 و انجام روش تحلیل عاملی تأییدی مرتبه اول و مرتبه دوم، اعتبار قرار گرفت و بارهای عاملی تمامی مؤلفهها بیشتر از 4/0 و مقادیر T بیشتر از 96/1 به دست آمده است که این نتایج حاکی از برازش قابل قبول برای همه مؤلفههای ارائه شده در مدل مفهومی است. | ||
کلیدواژهها | ||
پارادایم؛ دانشگاه؛ نظریه داده بنیاد؛ نوآوری باز | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |