تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,796 |
تعداد مقالات | 14,251 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,606,391 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,160,371 |
مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و آموزش شفقت به خود در تاب آوری و کاهش آسیب پذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری (خواندن و نوشتن) | ||
فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 55، مهر 1402، صفحه 151-183 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qccpc.2023.69499.2989 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه امجدیان1؛ اصغر جعفری ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتر مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه کاشان | ||
3دانشیار گروه مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و آموزش شفقت به خود در تاب آوری و آسیب پذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری خواندن و نوشتن صورت گرفت. طرح پژوهشی نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه مادران کودکان دارای اختلال یادگیری مراجعه کننده به کلینیک پیوند آموزش و پرورش شهرستان ملارد در سالتحصیلی 1400-1399 تشکیل میدادند. تعداد 45 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب، به روش تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارده شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و آزمون SCL- 25 دراگوتیس و همکاران(1963) بود. نتایج آزمون بونفرونی نشان داد تفاوت بین درمان هیجان مدار با آموزش شفقت به خود در متغیرهای تاب آوری و آسیب پذیری روانی- بدنی مادران معنی دار است؛ به این معنی که درمان هیجان مدار بیشتر از آموزش شفقت به خود بر تاب آوری و آسیب پذیری روانی-بدنی موثر است. با توجه به نتایج به دست آمده می تون از هر دو رویکرد به ویژه درمان هیجان مدار جهت بهبود تاب آوری و آسیب پذیری روانی- بدنی مادران دارای کودک مبتلا به اختلال یادگیری و به تبع آن افزایش کیفیت زندگی آنان استفاده نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
درمان هیجان مدار؛ آموزش شفقت به خود؛ تاب آوری؛ آسیب پذیری روانی- بدنی؛ اختلال یادگیری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 207 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |