تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,716,952 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,222,510 |
ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه ارزشهای اخلاقی در دانشجویان ایرانی | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1401 اصل مقاله (682.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2023.62840.2211 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه اصل دهقان![]() ![]() ![]() | ||
1دانشجوی دکتری گروه مشاوره، دانشگاه الزهرا ،تهران، ایران | ||
2گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
ارزشها راهنمای نگرش در مسیر زندگی بوده و محرک اساسی رفتار هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه ارزشهای اخلاقی بود. در این پژوهش ، 300 نفر از دانشجویان ایرانی، از طریق فراخوان اینترنتی شرکت داشتند. ابزارهای بهکاررفته عبارت بودند از نسخه فارسی پرسشنامه ارزشهای اخلاقی (پادیلا و جنسن، 2016)، مقیاس شکوفایی (دینر، 2010) و پرسشنامه اخلاق حرفهای (کادوزیر، 2002). نتایج تحلیل روایی صوری، محتوایی و سازه نشاندهنده روایی مطلوب مقیاس بود. یافتههای حاصل از تحلیل عاملی، ساختار 3 بعدی مقیاس را تائید کرد. شاخصهای برازش مدل در حد مطلوبی قرار داشتند. ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 85/۰ و برای ابعاد خودمختاری، اجتماعی و الهی به ترتیب 77/۰، 65/0 و 91/0 بود. همگرایی نمرات ارزشهای اخلاقی با نمرات اخلاق حرفهای و شکوفایی تائید شد. براساس یافتهها ویژگیهای روانسنجی مقیاس ارزشهای اخلاقی در جامعه ایرانی مناسب است و استفاده از آن در ارزیابیهای روانسنجی و پژوهشها پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشهای اخلاقی؛ تحلیل عاملی؛ روانسنجی؛ مقیاس | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 105 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |