تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,864 |
تعداد مقالات | 14,900 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,692,105 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,225,125 |
اندازهگیری عملکرد سازمانی به مثابه ابزار برنامهریزی و بهینهکاوی در آموزش و پرورش | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 12، شماره 48، تیر 1401، صفحه 99-120 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2022.1364 | ||
نویسندگان | ||
عباس عباس پور* 1؛ حمید رحیمیان2؛ محمدرضا مهرگان3؛ هادی احمدنیا4 | ||
1استاد گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3استاد دانشگاه تهران | ||
4دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر به منظور تعیین کارآیی نسبی واحدهای اداری آموزش و پرورش استان زنجان با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها(DEA) صورت پذیرفته است. این مطالعه از یک رویکرد کمّی بهره برده، به لحاظ روش، توصیفی-مقطعی بوده و برای پاسخگویی به سئوالهای پژوهش از ابزار بررسی اسناد و مدارک اداری استفاده شده است. برای تعیین کارآیی، ابتدا با استفاده از پرسشنامه، نظرات خبرگان در خصوص متغیرهای ورودی و خروجی دریافت شد و سپس با استفاده از روش Borda به تعیین و انتخاب این متغیرها اقدام شد. با استفاده از مدلCCR خروجی محور، از تعداد 14اداره آموزش و پرورش یک اداره کارآ و بقیه ناکارآ و با استفاده از مدل BCC خروجی محور، تعداد 3 اداره به عنوان کارآ معرفی شدند. به منظور استفاده از نتایج مطالعه در برنامه ریزی و بهینه کاوی، مقادیر بهینه هر متغیر به تفکیک ادارات آموزش و پرورش ارائه شد تا از این مقادیر برای هدفگذاری و برنامه ریزی استفاده شود. در پایان به وسیله مدل اندرسون-پترسون به رتبه بندی ادارات آموزش و پرورش از لحاظ میزان کارآیی مبادرت شد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآیی؛ اندازهگیری عملکرد سازمانی؛ بهینه کاوی؛ برنامهریزی آموزش و پرورش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 78 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 70 |