تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,717,091 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,222,577 |
ساخت و اعتباریابی پرسشنامه اختلال یادگیری ویژه (فرم ویژه معلم) به همراه نشانگرهای آن (خواندن، نوشتن، ریاضی) بر اساس کتاب راهنمای تشخیص و آماری اختلال های روانی (2013) | ||
فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 12، شماره 48، تیر 1401، صفحه 121-151 اصل مقاله (1.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2017.20597.1502 | ||
نویسندگان | ||
زهره صادقیان ![]() | ||
1کارشناسی ارشد سنجش واندازه گیری گرایش روانسنجی | ||
2استاد تمام وعضو هیت علمی گروه روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، سـاخت و اعتبار یابی جهت تشخیص ناتوانایی یادگیری ویژه( فرم ویژه معلم)، بر اساس دی اس ام-5 یا به عبارت دیگر؛ کتاب راهنمای تشخیص و آماری اختلال های روانی (2013) است . روش این پژوهش توصیفی از نوع کاربردی است. نمونه گیری با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای انجام شد.حجم نمونه در کل 304 نفر دانش آمـوز پایـه هـای اول تـا پـنجم مقطـع ابتـدایی دبستانهای شهر تهران بود. البته توجه به این نکته ضروری است که تشخیص ناتوانی یادگیری در پایه های اول ابتدایی امکان پذیر نیست و نمونه گیری در این تحقیق صرفا برای پژوهش بیشتر درموردکودکانی که احتمال می رود در آینده در معرض خطر ناتوانی یادگیری باشند، انجام شده است. دانش آموزانی که این پرسشنامه ی فرم ویژه ی معلم برای آنها اجرا شد، به جزپایه ی اول ابتدایی، از قبل در مراکز ناتوانی یادگیری، مبتلا به ناتوانی یادگیری تشخیص داده شده بودند. با توجه به گذشت 6 ماه از سال و توانایی بسیار ضعیف کودکان پایه ی اول"درزمینه ی عملکرد یادگیری بر اساس گزارش معلم" پرسشنامه در مورد آنان نیز اجرا شد. برای ساخت این پرسشنامه د مراحل زیر طی شد: 1- بررسی مبانی نظری 2 –تهیـه ی مخـزن جمـلات براساس دی اس ام-5 3- اجرای آزمون مقدماتی آزمون 4- ساخت یک پرسشنامه 42 گویه ای متشکل از دوپرسشنامه الف: پرسشنامه ی ناتوانی یادگیری ویژه شامل 9 سوال ب: پرسشنامه ی نشانگر خواندن ، نوشتن وریاضی شامل 33 سوال5- دومرحله اجرا؛ همزمان با تعیـین ویژگـیهـای آمـاری واعتبـار محتـوایی زمون"مرحله اجرای ابتدایی برروی 50 نفر برای تعیین پایایی اولیه و مرحله ی اجرای بعدی بر روی 304 نفر" 6- نهایتا ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ) پرسشنامه که شامل دوبخش بود، محاسبه شد. در بخش ابتدایی ضریب اعتبار ناتوانی یادگیری ویژه %72 بود. و ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ) محاسبه شده ودر بخش دوم "شاخصه های نوشتن خواندن وریاضی" 87/3 بود. نتایج آماری انتهایی، منجر به حذف 3 سوال در قسمت نشانگر ها شد. درنهایت پرسشنامه اصلی با39 سؤال باقی ماند. میانگین بالای مؤلفه ها با توجه به اجرای پرسشنامه برای دانش آموزان با اختلال ناتوانی یادگیری درسطح قابل قبولی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
ساخت و اعتباریابی؛ ناتوانی های یادگیری ویژه؛ نشانگر خواندن؛ نوشتن وریاضی؛ دی اس ام-5 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |