تعداد نشریات | 57 |
تعداد شمارهها | 1,866 |
تعداد مقالات | 14,923 |
تعداد مشاهده مقاله | 32,788,201 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 20,268,959 |
بررسی چیستی و مناسبات اراده الهی از نگاه شیخ مفید(ره) | ||
پژوهشنامه کلام تطبیقی شیعه | ||
مقاله 10، دوره 3، شماره 5، اسفند 1401، صفحه 249-270 اصل مقاله (802.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcst.2023.72092.1111 | ||
نویسنده | ||
سعید سلیمی* | ||
مدیر حوزه های علمیه جعفریه و شهید آیت الله حامدی میانه عضو انجمن کلام حوزه امام جمعه موقت میانه | ||
چکیده | ||
یکی از صفاتی که در آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام در مورد خداوند متعال به کار رفته، صفت «اراده» می باشد. در مرید بودن خدای متعال بین متکلمان و حکیمان اختلافی نیست؛ اما در تفسیر اراده خدا اختلاف وجود دارد. شیخ مفید در آثار متعدد کلامی خود، اراده الهی را صفتی حقیقی، لنفسه و ذاتی برای خداوند متعال ندانسته، بلکه صفتی مجازی، فعلی و خارج از ذات ارزیابی میکند و پرداختن به آن را از باب ورود در لسان شرع میداند؛ همانند صفات غضب، رضایت، حب و بغض که عقل اتصاف آنها برای خداوند متعال را نمیپذیرد. وی مانند متکلمین معتزلی بغداد هم عصر خود، اراده الهی را عبارت از نفس فعل الهی و مغایر با علم و قدرت می داند. نیز اراده را از همراهی با ذات و در مرتبه ذات بودن عزل میکند و همگام با روایات، آن را حادث و غیر ازلی میخواند، در حالی که علم و قدرت از صفات حقیقی و ذاتی خداوند نزد وی هستند. بداء در مرحله اراده تکوینی به صورت فعل اول (قبل از بداء) و فعل ثانی (پس از بداء) می باشد که هر دو، نفس فعل و مرحله ای از تکوین می باشد و از بداء در اراده تشریعی (امر به فعل حسن در تشریع) به نسخ تعبیر می شود. قدر و قضاء از نگاه وی بر اراده( نفس فعل) تقدم دارد. شیخ مفید همگام با معتزله بغداد، بخاطر عدم انتساب قبائح به خداوند، منکر شمول اراده تکوینی خداوند در همه امور بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
شیخ مفید؛ اراده؛ علم؛ قدرت؛ بداء؛ قدرو قضاء؛ اراده تکوینی وتشریعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 83 |