تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,718,818 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,223,417 |
طراحی اینفوگرافی آموزشی و بررسی تاثیر آن بر سطح یادگیری و سواد دیداری | ||
فناوری آموزش و یادگیری | ||
دوره 5، شماره 16، تیر 1401، صفحه 9-26 اصل مقاله (622.63 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.54233.1317 | ||
نویسندگان | ||
زهرا جامه بزرگ ![]() ![]() | ||
1ستادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران / دبیر هسته پژوهشی بومی سازی، طراحی و تولید رسانههای آموزشی دیجیتال | ||
2ستادیار، گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران /معلم آموزش وپرورش | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی تاثیر اینفوگرافی آموزشی بر روی سطح یادگیری و سواد دیداری میپردازد. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی؛ شامل دو بخش کیفی از نوع توصیفی - تحلیلی و شبه آزمایشی ( پیش آزمون و پس آزمون ) با گروه گواه و بدون گزینش تصادفی استفاده شده است. جامعه این تحقیق عبارتند از دانشآموزان نهم شرستان حمیدیه میباشد. با استفاده از روش گزینش غیر تصادفی و انتخابی 20 نفر به عنوان گروه آزمایش و 20 نفر به عنوان گروه کنترل انتخاب شد. ابزار اندازهگیری در این پژوهش عبارت بود از آزمون محقق ساخته برای سطح یادگیری و همچنین یک پرسشنامه محقق ساختهای که سواد دیداری را میسنجید. روایی محتوایی آزمون یادگیری توسط متخصصان درس و همچنین روایی محتوایی پرسشنامه سواد دیداری توسط استاد راهنما احراز شد. پایایی پرسشنامه-های تحقیق نیز با استفاده از روش آلفای کرانباخ در آزمون سطح یادگیری برابر با 0.74 و در پرسشنامه سواد دیداری 0.84 محاسبه شد. دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بررسی مولفههای تحقیق نشان داد که آموزش از طریق اینفوگرافی بر سطح یادگیری(دانش، درک و فهم، تحلیل و کاربرد) و سواد دیداری دانشآموزان موثر است | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی آموزشی؛ اینفوگرافیک؛ سطح یادگیری؛ سواد دیداری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |