تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,801 |
تعداد مقالات | 14,275 |
تعداد مشاهده مقاله | 30,716,330 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,222,203 |
ارزیابی عناصر بصری مجموعهکتابهای آموزش زبان فارسی «مینا» در چارچوب مدل کِرِس و ونلیووِن (2006) | ||
فناوری آموزش و یادگیری | ||
دوره 5، شماره 16، تیر 1401، صفحه 123-149 اصل مقاله (608.84 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2023.69998.1354 | ||
نویسندگان | ||
رضامراد صحرایی ![]() ![]() | ||
1استاد، گروه زبانشناسی کاربردی، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران / مدیر هسته پژوهشهای کاربردی برای توسعه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان | ||
2دانشجوی دکتری آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان، دانشگاه عالمه طباطبائی، تهران، ایران / عضو هسته پژوهشهای کاربردی برای توسعه آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان | ||
چکیده | ||
ارزشیابی مواد آموزشی فرایندی شامل سنجش ارزش مجموعهای از مواد آموزشی و قضاوت درباره تاثیر آن بر استفادهکنندگان است. یکی از مباحث مهم در تدوین و ارزشیابی مواد آموزشی در آموزش زبان دوم تاثیر عناصر بصری بر آموزش است. مجموعهکتابهای آموزش زبان فارسی «مینا» برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان تاکنون در چهار جلد طراحی و تالیف شده است. این پژوهش عناصر بصری این مجموعهکتاب را در چارچوب مدل کِرِس و ونلیووِن (2006) بررسی کرده است. وضعیت، میزان اهمیت، تفسیر و تناسب تصاویر با اهداف آموزشی زبان فارسی در پژوهش حاضر مد نظر قرار گرفت. محاسبات آماری نشان داد در هر صفحه از کتابهای مجموعه «مینا» 2.28 تصویر به کار رفته است که این عدد در مقایسه با پژوهشهای مشابه بالاتر و نشاندهنده غنای تصویری بیشتر مجموعهکتابهای «مینا» است. نسبت تعداد تصویر به تعداد صفحات از 3.61 در کتاب اول به 0.44 در کتاب چهارم میرسد که نشان میدهد مولفان بر نقش مهم تصویر در آموزش زبان در سطوح پایینتر زبانی تاکید داشتهاند. همچنین بررسی آماری تعداد تصاویر اطلاعاتی و مقایسه آن با تصاویر مصور و تزئینی نشان میدهد 61.12 درصد از تصاویر کتاب را تصاویر اطلاعاتی تشکیل میدهد و اکثر تصاویر کتاب درصدد جذب مخاطب و درگیری موثرتر وی با بخشهای زبانی کتاب هستند. تصاویر کتاب واقعگرا هستند، در جهت جلب توجه مخاطب عمل میکنند و غالبا برای پاسخ به تمرینات کتاب توجه به تصاویر الزامی است. با در نظر گرفتن این خصایص تصاویر این مجموعهکتاب عملکرد مناسبی مرتبط با اهداف آموزشی کتاب دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
تهیه و تدوین مواد آموزشی؛ ارزشیابی مواد آموزشی؛ عناصر بصری؛ آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان؛ مجموعهکتاب مینا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |