| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,246,668 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,911,892 |
اصلاح اداری مبتنی بر حکمرانی عمومی | ||
| مطالعات مدیریت خدمات عمومی | ||
| مقاله 4، دوره 1، شماره 1، مهر 1402، صفحه 53-94 اصل مقاله (974.65 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/spsa.2023.71237.1008 | ||
| نویسنده | ||
| فرج اله رهنورد* | ||
| استاد گروه مدیریت دولتی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی | ||
| چکیده | ||
| خطمشی اصلاح اداری از دیرباز در ایران و دیگر کشورهای درحالتوسعه موردتوجه بوده و هست. با توجه به انتقادهایی که بر برنامههای تحول اداری در ایران واردشده است، تدوین پایه نظری مناسب برای تحول اداری با رویکرد حکمرانی عمومی یک ضرورت اجتنابناپذیر است که هدف اصلی این پژوهش میباشد. جامعه آماری در این پژوهش 32 نفر از خبرگان رشته مدیریت است که ضمن تسلط به مباحث نظری مدیریت دولتی، کموبیش از تجربه کاری در محیطهای اداری نیز برخوردارند. نتایج بهدستآمده از تحقیق نشان داد که برنامههای تحول اداری در ادوار گذشته چندان با حکمرانی عمومی همتراز نیستند. همچنین، یافتههای پژوهش نشان داد که دیدمان تلفیقی مدیریت ارزشهای همگانی و متعالی از مقبولیت بیشتری بین خبرگان بهعنوان دیدمان همسو با حکمرانی عمومی برخوردار است. ازاینرو، پیشنهاد میشود سازمان متولی تحول در نظام اداری همسو با دیدمان تلفیقی تراز حکمرانی عمومی، در نقشه راه نظام اداری تجدیدنظر کرده و برنامههای توسعه اداری را متناسب با انتظارات و نیازهای مردم تدوین کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حکمرانی عمومی؛ اصلاح اداری؛ مدیریت ارزشهای متعالی؛ و مدیریت ارزشهای همگانی | ||
| مراجع | ||
|
هنورد، فرج اله (1380). تبیین مشارکت در پرتو نظریه افراد ذیحق، فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، 15(1)،7-1.
رهنورد، فرج اله (1385). اندازه سازی بخش دولتی: راهبرد برونسپاری، فصلنامه تحول اداری، 10(52)، 49-68.
رهنورد، فرج اله (1388). حقیقت و افسانه در مدل حاکمیت خوب، فصلنامه فرایند مدیریت و توسعه، 22(3 و 4)46-67.
هدی، فرل. (1391). اداره امور عمومی تطبیقی، ترجمه سید مهدی الوانی و غلامرضا معمار زاده. تهران: اندیشههای گوهربار.
مته کایر، آنه (1386). حاکمیت (مفاهیم کلیدی)، ترجمه ابراهیم گلشن و علی آدوسی، تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
Balibar, Etienne. (2004). We, the People of Europe? Reflections on Transnational Citizenship. Princeton, NJ: Princeton University Press
Christine, B., & John, T. (1998). Governing in the information age. New technology in the human services, 54.
Benz, A., & Papadopoulos, Y. (2006). Governance and democracy. London: Routledge.
Bouckaert, G., Van Reeth, W., Auwers, T., & Verhoest, K. (1997). Handboek doelmatigheidsanalyse & prestaties begroten, Brussel: Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap.
Bovaird, T., Löffler, E., & Loeffler, E. (Eds.). (2009). Public management and governance (Vol. 3). London: Routledge.
Bovaird, T., & Löffler, E. (2003). Evaluating the quality of public governance: indicators, models and methodologies. International review of administrative sciences, 69(3), 313-328.
Bovaird, T., Löffler, E., & Loeffler, E. (Eds.). (2009). Public management and governance (Vol. 3). London: Routledge.
Brinkerhoff, D. W. (2007). Capacity development in fragile states. International Public Management with Research Triangle Institute (RTI International), Mimeo.
Caiden, G. (1968). Administrative reform. International Review of Administrative Sciences, 34(4), 347-354.
Capano, G. (2021). Models of administrative reform. In Oxford Research Encyclopedia of Politics.
CIPFA (2013). International Framework: Good Governance in the Public Sector, available at https://www.cipfa.org/policy-and-guidance/standards/international-framework-good-governance-in-the-public-sector.
Cohen, N. (2022). Public administration reform and political will in cases of political instability: Insights from the Israeli experience. Public Policy and Administration, 09520767221076059.
Denhardt, J.V. and Denhardt, R.B. (2007). The new public service: serving, not steering, New York: M.E. Sharpe.
Denhardt, R. B., & Denhardt, J. V. (2004). The new public service: Serving rather than steering. Public administration review, 60(6), 549-559.
Dubrin, A. J., (1990). Essential of Management, Ohio: South-Western Publishing Co.
Dearlove, J. (1980). [Review of Can Government Go Bankrupt?; The Politics of Economic Decline. Economic Management and Political Behaviour in Britain Since 1964, by R. Rose, G. Peters, & J. E. Alt]. The Economic Journal, 90(358), 409–411. https://doi.org/10.2307/2231810
Dong, L. (2015). Public Administration Theories: Instrumental and Value Rationalities, New York: Palgrave MacMillan
Michigan State University. Asian Studies Center, & Friedman, H. J. (1966). Five Articles on Development Administration in Pakistan, Asian Studies Center, Michigan State University.
Gant, G. F. (1979). Development administration: Concepts, goals, methods. University of Wisconsin Press.
Gianakis, J. A. (2001). Changes and Administrative Reforms in Local Government Budgeting. In Handbook of Public Management Practice and Reform (pp. 139-158). Routledge.
Golembiewski, Robert T. (1977). Public Administration as a Developing Discipline: Perspectives on Past and Present. New York: Marcel Dekker Inc.
Hardy, C., & Clegg, S. R. (1996). Some dare call it power. Handbook of organization studies (nwe, completely revised second edition), 754-775.
Hood, C. (1991). A public management for all seasons? Public administration, 69(1), 3-19.
Howlett, M., Ramesh, M., & Perl, A. (1995). Studying public policy: Policy cycles and policy subsystems. Oxford: Oxford university press.
Hughes, O.E. (1998). Public Management and Administration: An Introduction, N.Y.: Macmillan Press.
Horton, S., Hondeghem, A., & Farnham, D. (Eds.). (2002). Competency management in the public sector: European variations on a theme (Vol. 19). IOS Press.
Ilyin, M., Khavenson, T., Meleshkina, E., Stukal, D., & Zharikova, E. (2012). Factors of post-socialist stateness. Higher School of Economics Research Paper No. WP BRP, 3.
Kaboolian, L. (1998). The new public management: Challenging the boundaries of the management vs. administration debate. Public Administration Review, 58(3), 189-193.
Laird, F. N. (1990). Technocracy revisited: Knowledge, power and the crisis in energy decision making. Industrial Crisis Quarterly, 4(1), 49-61.
Mao S. (2006). The Summary of the Famous Works on Western Public Administration. Nanchang: Jiangxi People’s Publishing House, in Dong, L. (2015). Public Administration Theories: Instrumental and Value Rationalities, New York: Palgrave MacMillan
Moore, M. H. (1995). Creating public value: Strategic management in government. Harvard university press.
Moore, M. H. (2000). Managing for value: Organizational strategy in for-profit, nonprofit, and governmental organizations. Nonprofit and voluntary sector quarterly, 29(1), 183-204.
Nath, R. (Ed.). (1990). Comparative management: A regional view (Vol. 3). Cambridge, Mass.: Ballinger Publishing Company.
Noja, G. G., Cristea, M., Sirghi, N., Hategan, C. D., & D’Anselmi, P. (2019). Promoting good public governance and environmental support for sustainable economic development. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(24), 3-21.
Osborne, S. P. (2006). The New Public Governance?. Public Management Review, 8(3), 377-387.
Ostrom, V. (1999). The intellectual crisis in American public administration. University of Alabama Press.
Pollitt, C., & Bouckaert, G. (2000). Public management reform: A comparative analysis-into the age of austerity. Oxford university press.
Robbins, S.P. (1997). Organizational Behavior: Concepts, Controversies & Applications, NJ: Prentice-Hall.
Scott, J. (2000). Social Network Analysis: a handbook, London: SAGE Publications Ltd
Tan G. (2008). Schools of Thoughts of Public Administration in the West, Beijing: Peking University Press. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 685 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,280 |
||