| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,234,028 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,907,451 |
ساخت، عاملیابی و روایی سنجی مقیاس فرهنگ پذیری برای دانشآموزان دوزبانه ایرانی | ||
| فصلنامه اندازه گیری تربیتی | ||
| مقاله 5، دوره 14، شماره 52، تیر 1402، صفحه 90-111 اصل مقاله (1.23 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jem.2023.69200.3389 | ||
| نویسندگان | ||
| اعظم عزیزی1؛ فریده حمیدی* 2؛ مریم مشکوه2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
| 2دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| فرهنگ پذیری فرآیند تغییرات اجتماعی، روانی و فرهنگی است که از تعامل فرهنگها و درعینحال سازگاری با فرهنگ حاکم بر جامعه ناشی میشود. این پژوهش با هدف ساخت، عاملیابی و رواییسنجی پرسشنامه فرهنگپذیری در دختران دانشآموز دوزبانه در شهر ارومیه انجام شد. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دو زبانه پایههای دهم و یازدهم در سال تحصیلی 1400-1401 در شهر ارومیه بود. تعداد 300 دانشآموز با روش تصادفی خوشهای سه مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه فرهنگپذیری پاسخ دادند. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روایی با استفاده از روایی محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. نتایج پژوهش حاکی از پایایی مطلوب بود و نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از میزان مطلوب شاخصهای برازش مدل بود. بنا بر متوسط واریانس استخراجشده (AVE) 2 عامل استخراجشده توانستند 61/51 درصد از واریانس پرسشنامه فرهنگ پذیری را تبیین کنند. بر اساس نتایج تحقیق حاضر مقیاس فرهنگپذیری با پانزده گویه و دو مؤلفه زبان و هویت فرهنگی استخراج گردید که میتواند برای سنجش میزان فرهنگپذیری دانشآموزان مورداستفاده قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| پایایی؛ تحلیل عاملی تأییدی؛ دانشآموز دوزبانه؛ فرهنگ پذیری | ||
| مراجع | ||
|
باطنی، محمدرضا. (1394). چهار گفتار درباره زبان. تهران: آگاه.
صادقی، علیرضا و نجفی، حسن. (2017). تدوین راهبردهای برنامه درسی چندفرهنگی تربیتمعلم ایران بر اساس تجارب کشورهای استرالیا، کانادا، مالزی و هندوستان. پژوهش در تربیتمعلم، 1(1)، 127-146. https://www.noormags.ir/view/en/articlepage/118105/143
علومی، ابراهیم. (2019). جهانیشدن، مهاجرتهای بینالمللی و زبانها. فصلنامه سیاست، 49(1)، 147-165.
کرمش کلیر، معینی میبدی، مریم. (2021). بازنگری به مبحث زبان و فرهنگ در آموزش زبان انگلیسی. پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، 11(2)، 153-173. https://jflr.ut.ac.ir/article_82563.html
مرادی، مریم و رحمانی، مرضیه. (2016). بررسی رابطه متقابل زبان و فرهنگ با استفاده از فرضیه نسبیت زبانشناختی. نقد زبان و ادبیات خارجی، 12(16)، 237-258. https://clls.sbu.ac.ir/article_102713.html
نژادمحمد، وحید. (2017). دگردیسی ساختار بنمایهها و اشتقاقات ذهنی-اجتماعی پدیده «زبان» در نزد ویگوتسکی و ژان پیاژه. رخسار زبان، 3(1)، 86-106. https://www.noormags.ir/view/en/articlepage/102841/89
Allameh, S. (2014). The reliability and validity of the acculturation rating scale for Mexican Americans adapted to Iranian individuals. Alliant International University Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (Eds.). (2019). Multicultural education: Issues and perspectives. John Wiley & Sons. Bai, J. (2016). Development and validation of the Acculturative Stress Scale for Chinese College Students in the United States (ASSCS). Psychological Assessment, 28(4), 443. Baker, C. (2011). Foundations of bilingual education and bilingualism. Multilingual matters. Baker, C. (2011). Foundations of bilingual education and bilingualism. Multilingual matters. Berry, J. W. (2019). Acculturation: A personal journey across cultures. Cambridge University Press. Berry, J. W., & Sam, D. L. (Eds.). (2006). The Cambridge handbook of acculturation psychology (pp. 27-42). New York, NY, USA:: Cambridge University Press. Chomsky, N. (2006). Language and mind. Cambridge University Press. Crain, W. (2015). Theories of development: Concepts and applications. Routledge. Cuèllar, I., Harris, L.C., & Jasso, R. (1980). An acculturation scale for Mexican-American normal and clinical populations. Hispanic Journal of BehavioralSciences, 2(3), 199-217. Gay, G. (2018). Culturally responsive teaching: Theory, research, and practice. Teachers college press. Guerra, R., Rodrigues, R. B., Aguiar, C., Carmona, M., Alexandre, J., & Lopes, R. C. (2019). School achievement and well-being of immigrant children: The role of acculturation orientations and perceived discrimination. Journal of school psychology, 75, 104-118. Hamidi, F., & Bagheri, F. (2021). Predicting the Students' Brain Executive Functions Based on Their Acculturation in Multicultural High Schools. Archives of Neuroscience, 8(1). Makarova, E. (2019). Acculturation and school adjustment of minority students: school and family-related factors. Intercultural Education, 30(5), 445-447. https://doi.org/10.1080/14675986.2019.1643559 Marin, G., Sabogal, F., Marin, B. V., Otero-Sabogal, R., & Perez-Stable, E. J. (1987). Development of a short acculturation scale for Hispanics. Hispanic journal of behavioral sciences, 9(2), 183-205. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/07399863870092005 Razani, J., Burciaga, J., Madore, M., & Wong, J. (2007). Effects of acculturation on tests of attention and information processing in an ethnically diverse group. Archives of Clinical Neuropsychology, 22(3), 333-341. doi:10.1016/j.acn.2007.01.008 Sam, D. L., & Berry, J. W. (Eds.). (2006). The Cambridge handbook of acculturation psychology. Cambridge University Press. https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0022022109357030 Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (5 th ed.). Boston: Allyn and Bacon. Unger, J. B., Gallaher, P., Shakib, S., Ritt-Olson, A., Palmer, P. H., & Johnson, C. A. (2002). The AHIMSA acculturation scale: A new measure of acculturation for adolescents in a multicultural society. The Journal of Early Adolescence, 22(3), 225-251. DOI: 10.1177/02731602022003001 Vladimirovich, P. D. (2021). Concept as a Synthesis of the Elements of Language and Culture. EPRA International Journal of Multidisciplinary Research, 7(6), 320-25. Wright, A. A., Stieglitz, H., Kupersztoch, Y. M., Paulk, M. E., Kim, Y., Katz, I. T., ... & Prigerson, H. G. (2013). United States acculturation and cancer patients’ end-of-life care. PLoS One, 8(3), e58663. https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0058663 Yoo, C. (2021). Acculturation strategies of multi-cultural family adolescents in South Korea: Marginalization, separation, assimilation, and integration. International Journal of Intercultural Relations, 81, 9-19. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 763 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 377 |
||