تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,673 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,772,259 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,751,633 |
بررسی رابطه بین راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و انواع جهتگیری هدف با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 11، شماره 36، تیر 1394، صفحه 59-78 اصل مقاله (443.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی دلاور1؛ نیلوفر اسماعیلی2؛ صبا حسنوندی* 2؛ باقر حسنوند3 | ||
1استاد روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
2دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه الزهرا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. | ||
3دانشجوی دکترای روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی و شناسایی سهم هر یک از متغیرهای انواع جهتگیری هدف و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بود. پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده و رویکرد توصیفی از نوع همبستگی هست. جامعهی آماری در این پژوهش عبارت است از کلیهی دانشآموزان سال اول دبیرستانهای پسرانه و دخترانه در شهر رشت که در سال تحصیلی 93- 1392 به تحصیل اشتغال داشتند. از بین دانشآموزان 364 نفر (208پسر و 156دختر) با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و با توجه به حجم جامعه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامهی راهبردهای یادگیری پینتریچ و دی گرو، پرسشنامهی سنجش جهتگیریهای هدف الیوت و مک گریگور بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از تحلیل رگرسیون چندمتغیره با استفاده از برنامهی کامپیوتری SPSS استفاده شد. نتایج مؤید این مطلب است که متغیرهای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و جهتگیری هدف تسلطی بهصورت مثبت و جهتگیری هدف عملکردی بهصورت منفی پیشبینی کنندههای معناداری برای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان بوده و سهم راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در این زمینه بیش از سایر متغیرها است. | ||
کلیدواژهها | ||
پیشرفت تحصیلی؛ جهتگیری هدف؛ خودتنظیمی؛ دانشآموزان | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,206 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,231 |