تعداد نشریات | 52 |
تعداد شمارهها | 1,464 |
تعداد مقالات | 11,375 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,432,722 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,210,511 |
تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مقیاس انگیزش وظایف شغلی اساتید | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 11، شماره 36، تابستان 1394، صفحه 79-110 اصل مقاله (680.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داریوش نوروزی1؛ محمد رضا وحدانی اسدی* 2؛ زهرا روحانی3؛ معصومه جمشید زاده کیاسرایی4 | ||
1دانشیار تکنولوژی آموزشی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
2دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرود | ||
4کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
چکیده | ||
پیشرفت و توسعه جوامع در گروه نوع و چگونگی فعالیت هایی است که در دانشگاه ها انجام می شود. اساتید نقش اساسی در پیشرفت دانشگاه ها و در نهایت توسعه و پیشرفت جوامع دارند. مطالعه انگیزش اساتید ، چرایی رفتار و عوامل مؤثر بر آن می تواند بر ارتقاء عملکرد و پیشرفت نظام آموزشی بسیار اثر گذار باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی مقیاس انگیزش وظایف شغلی اساتید به اجرا در آمد. این پژوهش از نوع توصیف- مقطعی است. نمونه پژوهش شامل 268 نفر از اساتید دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز بودند که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان از حضور تمام عوامل مقیاس در جامعه مورد مطالعه داشت و تحلیل عاملی تأییدی نیز حاکی از برازش مطلوب با داده ها بود. ضریب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که مقیاس انگیزش وظایف شغلی اساتید از پایایی قابل قبولی برخوردار است. بالاخره نتایج این پژوهش نشان داد به لحاظ روایی همزمان بین مؤلفه های انگیزش وظایف شغلی اساتید و خودکارآمدی رابطه مثب دارد و با فرسودگی شغلی رابطه منفی دارد. پژوهش حاضر مفهوم تازه ای از انگیزش را به همراه ابزار سنجش آن در نظام آموزش عالی فراهم نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
انگیزش وظایف شغلی؛ تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,626 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11,533 |