تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,661 |
تعداد مقالات | 13,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,478,014 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,442,044 |
اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و خلاقیت بر خود پندارۀ تحصیلی | ||
فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
مقاله 11، دوره 11، شماره 36، تیر 1394، صفحه 213-221 اصل مقاله (601.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهشید جاهطلب ضیابری ![]() | ||
1دانشجوی روانشناسی عمومی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت (علوم تحقیقات گیلان)(نویسنده مسئول) | ||
2استاد روانشناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبائی و هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
3مربی روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضرباهدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت و خلاقیت بر خود پندارۀ انجامشده است.طرح پژوهش،شبه آزمایشی و در دو گروه آزمایش ویک گروه گواه با پیشآزمون-پسآزمون صورت گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه هفتم منطقه 2 شهرتهران در سال تحصیلی 94-1393بود و به کمک نمونه آماری شامل 54 نفر که از این تعداد بهتصادف، 18 نفر درگروه آزمایش فراشناخت، 18 نفر درگروه آزمایش خلاقیت و 18 نفردرگروه کنترل جایگزین شدندو پیشآزمون سنجش خودپنداری تحصیلی دلاور برای گروهها اجرا و سپس 10 جلسه 70 دقیقهای گروه آزمایش اول با روش بسته آموزشی برگرفته از روش TREE(مدل سکستون و همکاران) و گروه آزمایش دوم با روش بستههای آموزش خلاقیت محقق ساخته برگرفته از اصول تورنس و ویلیامز و گروه کنترل با روش متداول آموزش دیدند.جهت بررسی افزایش خود پنداره تحصیلی پسآزمون استفاده شدو دادههابا استفاده ازآزمونهای آماری موردنیازازجمله تحلیل کوواریانس موردتجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد دانشآموزانی که از آموزشهای فراشناختی و خلاقیت برخوردار بودندنسبت به دانشآموزانی که به روش متداول آموزش دیدند بهصورت معناداری خود پنداره تحصیلیشان افزایشیافته است؛و راهکارهای مناسب جهت ارتقاء خودپنداری تحصیلی پیشنهاد گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی؛ آموزش؛ راهبردهای فراشناختی؛ خلاقیت؛ خودپندارۀتحصیلی؛ دانشآموز | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,426 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,422 |