| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,933 |
| تعداد مشاهده مقاله | 54,979,907 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,774,039 |
رابطه معنایی میان انسان و طبیعت مبتنی بر بنیاد حکمت متعالیه (نقش گرایشهای زیست دوستی انسان در تعالی و کمال او) | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقاله 4، دوره 10، شماره 36، مهر 1402، صفحه 115-155 اصل مقاله (1.02 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2023.73727.1578 | ||
| نویسندگان | ||
| جانا عرب زاده* 1؛ حسن بلخاری قهی2؛ سید مجید مفیدی شمیرانی3؛ ایرج اعتصام4؛ آزاده شاهچراغی5 | ||
| 1دانشجوی دکتری معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2استاد، گروه فلسفه هنر، دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 3استادیار، گروه شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی، داشگاه علم و صنعت، تهران، ایران | ||
| 4استاد، دانشکده هنر و معماری، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| 5دانشیار، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| عالم طبیعت، مظهر الوهیت و حرکت است. جوهر وجود انسان اگر با طبیعت عجین گردد، هم خود در سفری روحانی قرار خواهد گرفت و هم به ظهور علوم نوینی جهت ایجاد جهانی سبزتر و پاکتر قدم برخواهد داشت. انسان متأله بهعنوان خلیفهالله طبیعت مقدس را حفظ مینماید. پژوهش انجامشده باهدف بیان نسبت الوهیت موجود در طبیعت با تعالی روح آدمی در پی ایجاد نسبتهایی فلسفی و علمی میان تعالیم صدرالمتالهین درباره طبیعت با فناوریهای نوین زیست دوست، به جهت ارتقا کیفیت زندگی انسانها میباشد. پژوهش به روش کیفی (نظریه زمینهای) با راهبرد تحلیل داده انجامشده است، کدگذاری سیستماتیک اشتراوس و کوربین انجام شده است. دادههای پژوهش بهصورت متنی و معنایی و از طریق هجده مصاحبه عمیق به دست آمدهاند، سپس با منطق استقرایی و بهصورت تحلیل تفسیری موردبررسی قرار گرفتهاند و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار مکس کیو دیای انجام شد. پارادایم بهدستآمده از نتایج، حاکی از نسبت مستقیم دو حوزه حکمی طبیعت و محیط زندگی عینی انسان میباشد که نشان میدهد، جوهر وجودی آدمی در مجاورت با طبیعت در حرکت رو به کمال قرار خواهد گرفت. تحلیل معنایی رابطه انسان و طبیعت بر بنیاد حکمت متعالیه، به دو حوزه معماری زیست دوست و فلسفه حکمت متعالیه صدرالمتألهین پرداخته است. مطالعه میانرشتهای در این دو حوزه امری نوین میباشد که به تحلیل یک اندیشه فلسفی در دنیای طراحی جدید پرداخته است. حکمت متعالیه صدرالمتالیهن در موارد بسیاری از جوهر موجود در طبیعت و نسبت آن با انسان یاد کرده است. زندگی در محیطهای طبیعت دوست عاملی بر ارتقا کیفیت زندگی انسان میباشد. با صنعتی شدن زندگی، ضرورت وجود فناوریهای نوینی گیاهی، در محیط زندگی انسان، احساس میشود. مقولاتی چون توسعه انسانی، بالندگی و تغییر انسانی، نتایج بهدستآمده از پارادایم پژوهش میباشند که خود مبرهن تحولی در ارتقا کیفیت زندگی انسانها هستند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حکمت متعالیه صدرالمتألهین؛ انسان؛ طبیعت؛ فناوری زیست دوست؛ محیطزیست؛ رابطه معنایی | ||
| مراجع | ||
|
قرآن. (1376). ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، تهران، انتشارات جامی، انتشارات نیلوفر
ایلیاده، میرچا. (1376). رساله در تاریخ ادیان. ترجمه جلال ستاری، تهران، سروش
جوادی آملی، عبدالله. (1375). رحیق مختوم، شرح حکمت متعالیه. بخش یکم از جلد اول، قم، مرکز نشر اسرإ.
جوادی آملی، عبدالله. (1386). اسلام و محیطزیست، قم، مرکز نشر اسرإ.
حسن زاده آملی، حسن. (بی تا). گشتی در حرکت. تهران، مرکز نشر فرهنگی رجا.
دادور، ابوالقاسم و روزبهانی، رؤیا. (1397). نقش طبیعت در شکلگیری اساطیر ایران، تهران، نشر مهرنوروز
صدرالمتألهین شیرازی، ملاصدرا. (1391). شواهد الربوبیه. ترجمه علی بابایی، تهران، انتشارات مولی
صدرالمتألهین شیرازی، ملاصدرا. (1392). حکمت المتعالیه در اسفار عقلی اربعه. سفر چهارم از خلق به خلق. ترجمه محمد خواجوی، تهران، انتشارات مولی
محقق داماد، سید مصطفی. (1393). الهیات محیطزیست، تهران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
مینوی خرد. (1364). ترجمه احمد تفضلی، تهران، انتشارات توس.
نصر، سید حسین. (1379). انسان و طبیعت (بحران معنوی انسان متجدد). ترجمه دکتر عبدالکریم گواهی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی
نصر، سید حسین. (1382). آموزههای صوفیان، از دیروز تا امروز. ترجمه دکتر حسین حیدری، محمدهادی امینی، تهران، قصیده سرا
نصر، سید حسین. (1385). دین و نظم طبیعت. ترجمه انشاءالله رحمتی. – تهران، نشر نی
Browning, William. Ryan, Catherina & Clancy, Joseph. (2014). 14 patterns of Biophilic Design, Improving Health and well-being in the build environment, New York, Terrapin Bright Green
Gillis, Kaitlyn & Gatersleben, Birgitta. (2015). A Review of Psychological Literature on the Health and Wellbeing Benefits of Biophilic Design, Buildings Journal, Volume 5
Wilson, E.O. (1984). Biophilia; Harvard University Press, Cambridge, MS, USA.
References [in Persian]
Quran, (1997). Translated by Bahauddin Khorramshahi, Tehran, Jami Publications, Niloufar Publications. [in Persian]
Dadvar, Abulqasem & Rozbahani, Roya. (2017). The role of nature in the formation of Iranian mythology, Tehran, Mehrnuroz Publishing. [in Persian]
Hassanzadeh Amoli, Hassan. (N.D.). A tour on the move, Tehran, Raja Cultural Publishing Center. [in Persian]
Iliadeh, Mircha. (1997). A treatise on the history of religions. Translated by Jalal Sattari, Tehran, Soroush. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdullah. (1996). Raheeq Makhtoum, description of transcendental wisdom. The first part of the first volume, Qom, Asra Publishing Center. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdullah. (2007). Islam and environment, Qom, Asra Publishing Center. [in Persian]
Minouy-e Kherad (1985). Translation by Ahmad Tafazoli. - Tehran, Tous Publications. [in Persian]
Mohaghegh Damad, Seyyed Mustafa. (2013). Environmental Theology, Tehran, Hikmat and Philosophy Research Institute of Iran. [in Persian]
Nasr, Seyyed Hossein. (2000). Man and nature (spiritual crisis of modern man). Translated by Dr. Abdul Kareem Govahi, Tehran, Islamic Culture Publishing House. [in Persian]
Nasr, Seyyed Hossein. (2003). Sufi teachings, from yesterday to today. Translated by Dr. Hossein Heydari, Mohammad Hadi Amini. - Tehran, Qasideh Sara. [in Persian]
Nasr, Seyyed Hossein. (2006). Religion and the order of nature. Translated by Ensha’allah Rahmati, Tehran, Ney Publishing. [in Persian]
Sadr al-Mutalahin Shirazi, Mulla Sadra. (2011). The evidence of al-Rubiyyah. Translated by Ali Babaei, Tehran, Mola Publications. [in Persian] | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,114 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,141 |
||