| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,218 |
| تعداد مقالات | 18,043 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,641,897 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,974,547 |
تدوین الگوی آموزشی تاب آوری دانش آموزان مبتنی بر تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور؛ یک مطالعه کیفی | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| دوره 14، شماره 52، مهر 1402، صفحه 77-116 اصل مقاله (1.41 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jcps.2024.70283.2830 | ||
| نویسندگان | ||
| فهیمه سنائی1؛ رضوان السادات جزایری* 2؛ مریم فاتحی زاده3 | ||
| 1دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه اصفهان | ||
| 2هیات علمی دانشگاه اصفهان | ||
| 3هیئت علمی دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| یکی از متغیرهایی که می تواند در کاهش مشکلات نوجوانان و افزایش سازگاری در این دوران حساس به نوجوان کمک کند ، تاب آوری است. تاب آوری به معنای توانایی بازگشت از تجربه های هیجانی منفی و انطباق منعطفانه با تجربه های پر استرس است پژوهش حاضر باهدف بررسی تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور و تدوین الگوی آموزش تابآوری دانش آموزان مبتنی بر این تجارب انجام شد. روش پژوهش، کیفی با روش پدیدارشناسی بود. بدین منظور ابتدا با 11 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان شهرضا که بر اساس پرسشنامه کانر و دیویدسون تاب آور تشخیص داده شده بودند مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها به روش کلایزی از نرم افزار MAXQDA-2020 استفاده شد . سپس بر اساس محتوای بهدستآمده از تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور، الگوی آموزش تابآوری بر اساس تحلیل محتوای کتابها، پایاننامهها و مقالات معتبر تا سال 2022 تدوین شد. در مرحله آخر نیز الگوی تدوینشده زیر نظر متخصصان اعتبار یابی شد. نمونهگیری بهصورت هدفمند انجام شد. در هر سه مرحله برای حجم نمونه از معیار اشباع استفاده شد که نشاندهنده کفایت حجم نمونه است. اطلاعات مربوط به مؤلفههای مرتبط با تجارب زیسته دانش آموزان تاب آور در 3 مفهوم اصلی عوامل جهتدهی معنوی، نگرشی، رفتاری، سرمایههای روانشناختی و الگوی حل تعارض به دست آمد. الگوی آموزش تابآوری دانش آموزان مبتنی بر تجارب زیسته نیز حاوی 8 مقوله آگاهی و آموزش روانشناختی، فعالسازی ذهن آگاهانه و ارزشمدار، ارتقای کارآمدی، انعطافپذیری شناختی، حل مسئله، کارآمدی هیجانی، کارآمدی بین فردی وخودمراقبتی، میباشد. الگوی بهدستآمده با استفاده از شاخصهای روانسنجی اعتباریابی و پایایی سنجی شد. نتایج حاکی از معتبر و پایا بودن الگوی موردنظر بود. الگوی تابآوری تدوینشده با روش سه سویه سازی میتواند در کنار سایر الگوهای آموزشی موجود، در طراحی مداخله برای افزایش تابآوری دانش آموزان قابلاستفاده باشد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تاب آوری؛ تجربه زیسته؛ دانش آموزان؛ مطالعه کیفی | ||
| مراجع | ||
|
بستامی، علیرضا؛ دالوندی، اصغر؛ خانکه، حمیدرضا؛ بستامی، معصومه؛ پاشایی ثابت، فاطمه (1395). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای تابآوری بر تغییر نگرش نسبت به مواد مخدر در دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر خرمآباد. نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری. ۲ (۳): ۴۸-۴۰.
دهقانی، یوسف؛ حکمتیان فرد، صادق (1397). اثربخشی آموزش تابآوری بر شایستگی اجتماعی و عزتنفس دانشآموزان با ناتوانی یادگیری. مجله مطالعات ناتوانی. ۸: ۲۸-۲۸
جاهد مطلق، عذرا؛ یونسی، سید جلال؛ ازخوش، منوچهر؛ فرضی، مرجان (1394). اثربخشی آموزش تابآوری بر فشار روانی دانش آموزان دختر دبیرستانی ساکن خوابگاه. روانشناسی مدرسه و آموزشگاه، 4(2), 7-21.
شیخالاسلامی، علی؛ قمری کیوی، حسن؛ فیاضی، مینا. (2021). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر تابآوری در دانشآموزان با آمادگی به اعتیاد. فصلنامه علمی اعتیاد پژوهی، 14(58)، 11-30.
حسینخانی، خلیل؛ قاسمی، مسعود؛ حجازی، مسعود (1400). تدوین بسته آموزشی مبتنی بر مؤلفههای شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت و تأثیر آن بر تابآوری دانشآموزان. تازههای علوم شناختی. ۲۳ (۲): ۵۸-۴۷.
نصیر زاده، زیبا؛ رضایی، علیمحمد؛ محمدی فر، محمدعلی (1397). اثربخشی آموزش تابآوری بر کاهش احساس تنهایی و اضطراب دانش آموزان دختر دبیرستان. روانشناسی بالینی، 10(2)، 29-40.
یاراحمدی، یحیی؛ نادری، ناهید؛ اکبری، مریم، یعقوبی، ابوالقاسم (1398). اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر تابآوری تحصیلی در تعلل ورزی تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. تدریس پژوهی، 7(1)، 233-249. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 982 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 657 |
||