| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,021 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,518,080 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,959,575 |
بررسی تاثیر مدل طراحی آموزشی رایگلوث بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی سال دوم راهنمایی | ||
| فصلنامه روان شناسی تربیتی | ||
| مقاله 9، دوره 10، شماره 33، مهر 1393، صفحه 169-189 اصل مقاله (426.34 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| کیومرث تقی پور* 1؛ داریوش نوروزی2؛ محمدحسن امیرتیموری3 | ||
| 1کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 2دانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3استادیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر به بررسی تأثیر مدل طراحی آموزشی رایگلوث بر میزان یادگیری و یادداری درس علوم تجربی سال دوم راهنمایی پرداخته است. در این پژوهش از روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع طرح دوگروهی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده گردید. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان سال دوم راهنمایی پسر شهرستان کلیبر در سال تحصیلی 90-89 و نمونه آن 40 نفر از این جامعه بود که از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و در دوگروهی کنترل و آزمایشی قرار گرفتند. برای هر دو گروه، پیشآزمون و پسآزمون یادگیری، و آزمون یادداری اجرا شد. روش اجرای پژوهش بدین ترتیب بود که گروه آزمایش، فصل 13 کتاب علوم تجربی دوم راهنمایی را به روش مدل طراحی آموزشی رایگلوث آموزش دیدند و گروه کنترل همان فصل را به روش آموزش متداول و سنتی دریافت نمودند. برای تحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی، شاخصهایی نظیر میانگین و انحراف استاندارد نمرات مورداستفاده قرار گرفت. و در بخش آمار استنباطی و برای بررسی فرضیههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس بهره گرفته شد. یافتهها نشان داد که بین میزان یادگیری و یاد داری گروه آزمایش و کنترل در درس علوم تجربی تفاوت معناداری وجود دارد و گروه آزمایش از یادگیری و یادداری بهتری بهره مند است. بنابراین، با استفاده از مدل طراحی آموزشی رایگلوث میتوان میزان یادگیری و یادداری دانشآموزان را بهبود بخشید. | ||
| کلیدواژهها | ||
| مدل طراحی آموزشی رایگلوث؛ یادگیری؛ یادداری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 8,162 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,162 |
||