| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,212 |
| تعداد مقالات | 18,019 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,502,192 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,957,480 |
ایجاد اصطلاحنامه تخصصی کتابهای درسی با استفاده از ردهبندی مردمی | ||
| فصلنامه بازیابی دانش و نظامهای معنایی | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 خرداد 1403 اصل مقاله (1.83 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jks.2023.71859.1559 | ||
| نویسندگان | ||
| پرویز قراگوزلی* 1؛ زهره میرحسینی2؛ زهرا اباذری3 | ||
| 1رئیس گروه ارزیابی و کنترل کیفیت محصولات غیر مکتوب | ||
| 2گروه علم اطلاعات و دانش شناسی | ||
| 3دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| اصطلاحنامهها از ابزارهای بازنمون اطلاعات معنایی هستند و مفاهیم، اصطلاحات و روابط میان آنها را فراهم میسازند. از این رو پژوهش حاضر با هدف ایجاد سیاههای از کلمات اصلی کتابهای درسی فارسی شش پایه دوره ابتدایی انجام پذیرفت. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش ترکیبی از تحلیل محتوا با رویکرد تحلیل همواژگانی در طراحی اصطلاحنامه میباشد. جامعه آماری این پژوهش به ترتیب شامل 10 نفر خبره این حوزه براساس نمونهگیری هدفمند؛ و همچنین 6 کتاب فارسی مقطع ابتدایی هستند. 240 نفر از کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزشوپرورش نیز با نمونه آماری 148 نفر مبتنی بر جدول مورگان مورد پرسش در خصوص تعیین تگهای و اصطلاحات کتابهای درسی قرار گرفتند. با استخراج مفاهیم اصلی، تعیین سلسلهمراتب و روابط میان کلمات با استخراج از کتابهای درسی دوره ابتدایی انجام و استانداردسازی به کمک نرم افزار راورماتریکس انجام گرفت. در نتیجه این پژوهش کلمات پرتکرار استفاده شده از سوی کاربران و نیز با نگاه صاحبنظران تعداد 631 کلمه اصلی کتابهای درسی استخراج گردید. استفاده از این روش در تکمیل فرآیند تدوین کتابهای درسی دوره ابتدایی و نظاممند کردن آن برای دسترسی دانشآموزان و معلمان به منابع و همچنین تسهیل در ذخیره و بازیابی اطلاعات کاربران عام کارایی دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اصطلاحنامه"؛ "نمایهسازی"؛ "کتابهای درسی"؛ "آموزش و پرورش"؛ "واژگان مهار شده | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 541 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 133 |
||