| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,223 |
| تعداد مقالات | 18,084 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,858,411 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 29,000,745 |
مبانی و ویژگی های جامعه ولایی در قرآن با تاکید بر آرای تفسیری آیت الله خامنه ای | ||
| پژوهشنامه معارف قرآنی | ||
| مقاله 4، دوره 15، شماره 57، مرداد 1403، صفحه 101-134 اصل مقاله (1.23 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/rjqk.2024.77745.2928 | ||
| نویسنده | ||
| غفار شاهدی* | ||
| هیات علمی | ||
| چکیده | ||
| در نگرش تفسیری آیه الله خامنه ای، اعتقاد به توحید از مهمترین مبانی شکل گیری جامعه ولایی است، از جمله مراتب توحید، توحید در ربوبیت الهی است، ربوبیت الهی شوون مختلفی دارد که از جمله شوون و مراتب آن، توحید در تشریع، حاکمیت و اطاعت است که اِعمال آن با تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، امکان پذیر است. پژوهش حاضر، با استفاده از روششناسی توصیفی - تحلیلی و سازماندهی علمی، با هدف تحلیل جامعه ولایی، به بررسی و تحلیل سؤال اصلی موضوع این پژوهش: «با تکیه بر آرای تفسیری آیه الله خامنه ای، مبانی و ویژگی های جامعه ولایی چگونه در قرآن مطرح شده است؟» میپردازد. مهمترین دستاورد موضوع این پژوهش این است، در مبنای توحیدی، تنها خداست که حق تصرف کامل در افعال انسان و تشریع را داراست و این حق را از طریق تشکیل جامعه ولایی با محوریت امام، عملی می سازد. یعنی خداوند، در راستای توحید در ربوبیتش با دادن اذن ایجاد حکومت دینی به پیامبران و امامان معصوم و فقهای واجد شرایط، به عنوان امامان جامعه، حق انحصاری خود در حاکمیت و ولایت را، اِعمال می کند. امامانی که با اذن الهی محور شکل گیری جامعه ولایی اند که دارای سه ویژگی مهم، حفظ وابستگیهای داخلی و نفی وابستگیهای خارجی و وجود امام، ست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| جامعه ولایی"؛ " ویژگی ها"؛ " مبانی"؛ " امام"؛ " آیه الله خامنه ای | ||
| مراجع | ||
|
قرآن کریم، (1376)، ترجمه محمد مهدی فولادوند، نهران، دارالقرآن الکریم.
ابن منظور، حمد بن مکرم بن على. أبوالفضل، جمال الدین ابن منظور الأنصاری الرویفعى الإفریقى. (1414 ق). لسانالعرب. الطبعه الثالثه. بیروت: دار صادر.
احمد بن محمد بن على المقرى فیومی. (١٤١٤ق). المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر. قم: دار الهجره.
امام خمینی، روحالله. (۱۳۷۸). سروش ملکوتی (متن وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی). چاپ دوم. تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی حضور.
(۱۳۷۹). ولایت فقیه.چاپ دهم. تهران: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی ره.
بازرگان، مهدی. (۱۳۷7). آخرت و خدا: هدف رسالت انبیا. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
حائری، مهدی. (1394). حکمت و حکومت. انگلیس: شادی.
حسینی خامنهای، سید علی. (۱۳۹۲). طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن. تهران: صهبا.
حر عاملی، محمد بن حسن. (۱۳۷۸ق). وسائل الشیعه الى تحصیل مسایل الشریعه. چاپ هشتم: انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
جوادی آملی، عبدالله. (۱۳۶۷). ولایت در قرآن. چاپ اول. تهران: مرکز فرهنگی رجاء.
راغب اصفهانی، ابوالقاسم حسین بن محمد. (1392 ق). مفردات الفاظ القرآن فی غریب القرآن. به تحقیق ندیم مرعشلی. بیروت: دارالکاتب العربی.
سایت رهبر انقلاب اسلامی. KHAMENEI.IR
سبحانی، جعفر. (۱۴۱۱ق). الالهیات. ج۲. چاپ سوم. قم: المرکز العالمی للدراسات الاسلامیه.
سروش، عبدالکریم. تحلیل مفهوم حکومتی دینی. (1375). کیان. تهران. سال ششم. شماره 32.؟
کامل است
شیخ مفید، ابی عبدالله محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم العکبری البغدادی. (۱۴۱۳ق). مصنفات الشیخ المفید. ج 10. چاپ اول. قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی.
صدوق، محمد بن علی. (۱۲9۵ق). کمالالدین و تمامالنعمه .چاپ دوم. تهران: اسلامیه.
طباطبایی، محمدحسین. (۱۳۷۱) . المیزان فی تفسیر القرآن. چاپ پنجم. قم: مؤسسه اسماعیلیان.
(۱۳۷۹). شیعه در اسلام. چاپ دهم. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
طریحی، فخرالدین. (۱۳۷5). مجمع البحرین. چاپ سوم. تهران: مرتضوی.
قمی، شیخ عباس. (۱۳۸۲). چاپ دوم. قم: رواق اندیشه.
کلینی، محمد بن یعقوب. (۱۴۱۱ق). اصول کافی. بیروت: دارالمتعارف للمطبوعات.
مغنیه، محمد جواد. (بیتا). تفسیر الکاشف. ج۴. چاپ چهارم. بیروت: دارالعلم للملایین.
مکارم شیرازی و همکاران. (۱۴۱۰ق). تفسیر نمونه. چاپ چهارم. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ملاصدرا، الحکمه المتعالیه. (۱۴۱۰ق). چاپ چهارم. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
ملاصدرا، محمدبن ابراهیم. (۱۳۸۸). الشواهد الربوبیه فى المناهج السلوکیه. تصحیح سیدجلالالدین آشتیانی. قم: موسسه بوستان کتاب.
معرفت، محمد هادی. (بیتا). ولایت فقیه. چاپ اول. قم: مؤسسه فرهنگی انتشارات التمهید.
منتظری، حسینعلی. (۱۴۰۹ق). دراسات فى ولایه الفقیه و فقه الدوله الاسلامیه. چاپ دوم. بیروت: الدار الاسلام. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 682 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 364 |
||