| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,082,599 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,837,881 |
شناسایی و ارزیابی صلاحیت حرفهای مدیران مدارس ابتدایی | ||
| پژوهش های رهبری آموزشی | ||
| دوره 8، شماره 32، دی 1403، صفحه 39-66 اصل مقاله (1.59 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jrlat.2024.79300.1738 | ||
| نویسندگان | ||
| رضا محمدی* 1؛ حسین حقی2؛ اکبر خرسندی یامچی3 | ||
| 1نویسنده مسئول، دانشیار گروه روش ها و برنامه های درسی و آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. رایانامه: remohammadis@ut.ac.ir | ||
| 2کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، کارشناس مسئول سنجش و ارزشیابی تحصیلی وزارت آموزشوپرورش، رایانامه: hosseinhaghi30@gmail.com | ||
| 3دکتری مدیریت آموزش عالی و کارشناس پژوهش سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، رایانامه: a.khorsandi1983@gmail.com | ||
| چکیده | ||
| موفقیت و لازمه آموزشوپرورش پویا و تعالیمحور، مدیرانی پویا، شایسته، متخصص و علاقهمند به حرفه یاددهی-یادگیری اثربخش است؛ بنابراین، هدف این پژوهش شناسایی و ارزیابی صلاحیت حرفهای مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر بود. پژوهش از جهت هدف، از نوع کاربردی و از جنبه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش تمامی مدیران، معاونین و مشاوران مدارس و مدیران اداره آموزشوپرورش شهرستان کوثر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی 102 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه محققساخته صلاحیت حرفهای مدیران استفاده شد که روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آن نیز بر اساس روش آلفای کرونباخ 83/0 برآورده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی و آزمون تی تکنمونهای استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از آن بود که سه بعد مهارت و توانمندی، نگرش و ارزشی و ویژگیهای شخصیتی مؤلفههای تشکیلدهنده سازه صلاحیتهای عمومی مدیران و 5 بعد شایستگیهای دانشی، نظارت و کنترل، مدیریت ارتباطات، مدیریت منابع و مدیریت آموزشی مؤلفههای تشکیلدهنده سازه صلاحیتهای تخصصی مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر است. همچنین نتایج نشان داد که صلاحیتهای عمومی و تخصصی احصاء شده برای مدیران مدارس ابتدایی شهرستان کوثر از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند. بر این اساس، تدارک زمینه بهرهگیری از ابعاد و مؤلفههای احصا شده برای انتخاب مدیران و توسعه صلاحیت آنها میتواند به تحقق کارا و اثربخش مأموریتهای آموزشی و تربیتی مدارس منجر شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| دانش؛ صلاحیت حرفهای؛ مدیران مدارس؛ مهارت؛ ویژگیهای فردی | ||
| مراجع | ||
|
اکرامی، حمید، و هوشیار، وجیهه. (1395). شناسایی و تبیین شایستگیهای مدیران مدارس متوسطه. فصلنامه خانواده و پژوهش، 32، 31-7. http://qjfr.ir/article-1-158-fa.html
پرنیان، مجتبی، یعقوبیپور، علی، و احمدی، یوسف. (1402). بررسی عوامل مؤثر بر صلاحیت حرفهای مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مجله علوم پزشکی صدرا، 11(2)، 190-181. https://doi.org/10.30476/smsj.2023.93967.1320
پورکریمی، جواد، فرزانه، محمد، عزیزی، مهدی، و کردی، الهام. (1395). ارائه الگوی شایستگی حرفهای مدیران گروههای آموزشی دانشگاه تهران. نامه آموزش عالی، 9(34)، 170-149. https://doi.org/10.22034/hel.2016.23697
حسینی، سید محمود، قورچیان، نادرقلی، و جعفری، پریوش. (1400). ارائه مدلی برای توسعه حرفهای مدیران. فصلنامه علمی مدیریت منابع در نیروی انتظامی، 9(3)، 316-289. https://sid.ir/paper/964295/fa
خمری زهرا، بیانی، علیاصغر، فکوری حاجییار، حسین، و صاعمی، حسن. (1402). طراحی الگوی ابعاد و مؤلفههای شایستگی مدیران مدارس دورۀ ابتدایی: یک مطالعۀ آمیخته. مجله علوم روانشناختی، ۲۲(۱۲۷)، ۱۴۸۳-۱۴۶۷. http://psychologicalscience.ir/article-1-1729-fa.html
خنیفر، حسین، نادری بنی، ناهید، ابراهیمی، صلاحالدین، فیاضی، مرجان، و رحمتی، محمدحسین. (1399). مدیران مدارس: شایستگی، دانش، توانایی و مهارتها و ارائه مدل. دوماهنامه علمی - پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، (45)11، 30-1. https://journals.marvdasht.iau.ir/article_4441.html
رزاقی، مهدی. (1386). نرمیابی مقیاس شایستگی مدیران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران، موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی.
رنجبر، مسعود. (1392). الگوی شایستگی مدیران بخش سلامت. پایاننامه دکتری مدیریت دولتی، تهران، دانشگاه تربیت مدرس.
عباسی کسانی، حامد، شمس مورکانی، غلامرضا، و خراسانی، اباصلت. (1395). بررسی وضعیت موجود شایستگی مدیران گروههای آموزشی و ارزیابی شایستگی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه شهید بهشتی، فصلنامه پیام فرهیختگان، 1(1). https://ensani.ir/fa/article/355888
فرزانه، محمد، پورکریمی، جواد، و نوروزی، میترا. (1394). ارائه الگوی صلاحیتهای حرفهای مدیران مدارس متوسطه. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 9(2). https://journals.iau.ir/article_536583.h
اللهیاری، رحمت اله، ابوالقاسمی، محمود، قهرمانی، محمد، و خراسانی، اباصلت. (1394). طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارکهای علم و فناوری دانشگاههای دولتی ایران. توسعه کارآفرینی، 8(4)، 729-748. https://doi.org/10.22059/jed.2016.58807
مرادخواه، سیروس، عزتی، میترا، و پورکریمی، جواد. (1401). شناسایی مؤلفههای شایستگی رهبری اصیل در مدارس ابتدایی. پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی، 6(21)، 108-87. https://doi.org/10.22054/jrlat.2022.63303.1596
موسوی، زهره، و حسینی، محمد سلطان. (1396). تدوین مدل شایستگی مدیران ادارة کل ورزش و جوانان استان اصفهان، رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 5(19)، 109-95. http://ntsmj.issma.ir/article-1-1028-fa.html
وزارت آموزشوپرورش، مرکز برنامهریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات. (1397). راهنمای اجرای آزمایشی طرح سنجش شایستگیهای حرفهای مدیران. 1-19.
ولیخانی دهاقانی، ماشاالله، و معصومی، عاطفه. (۱۴۰۱). شناسایی و اولویتبندی موانع رفتاری شایستگی مدیران در سازمانهای دولتی با رویکرد دلفی فازی و روش بهترین –بدترین (BWM). فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6(۸۴)، ۱۴۲۶–۱۴۱۴. https://majournal.ir/index.php/ma/article/view/1352
Bitterová, M., Hašková, A., & Pisoňová, M. (2014). School leader's competencies in management area. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 149, 114-118. DOI:10.1016/j.sbspro.2014.08.170
Blaskova, M., Blaskoa, R., Matuskab, E., Rosak- Szyrockac, J. (2015). Development of key competences of University teachers and managers. Journal of Social and Behavioral Sciences, 182(12), 187–196. DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.755
Bouchamma, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2014). School management competencies: Perceptions and self-efficacy beliefs of school principals. Creative education, 5, 580-589. doi: 10.4236/ce.2014.58069.
Chan, C. K., & Ho, D. W. L. (2018). Unequal vulnerability to social risks: Analysis of Hong Kong’s social strata (1993–2013). Hong Kong 20 years after the handover: Emerging social and institutional fractures after 1997, 153-176. doi: 10.1007/978-3-319-51373-7_7.
Chen, T., Fu, M., Liu, R., Xu, X., Zhou, S., & Liu, B. (2019). How do project management competencies change within the project management career model in large Chinese construction companies?. International Journal of project management, 37(3), 485-500. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2018.12.002.
Couto, J. G., McFadden, S., McClure, P., Bezzina, P., & Hughes, C. (2020). Competencies of therapeutic radiographers working in the linear accelerator across Europe: a systematic search of the literature and thematic analysis. Radiography, 26(1), 82-91. https://doi.org/10.1016/j.radi.2019.06.004.
Crawford, L., & Nahmias, A. H. (2010). Competencies for managing change. International journal of project management, 28(4), 405-412. https://doi.org/10.1016/j.ijproman.2010.01.015.
Gómez-Gajardo, F., & de los Ríos-Carmenado, I. Project Management Competences for School Principals: A proposal for school effectiveness improvement from educational leadership. https://www.researchgate.net/publication/262943759.
Hedhili, M. A., & Boudabbous, S. (2020). The influence of competence management on human resources policies: Tunisian context. Expert journal of business and management, 8(2), 121-130. https://www.researchgate.net/publication/344076050
Ilinska, L., Platonova, M., & Smirnova, T. (2016). Metaphorical competence in professional communication. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 236, 254-259. 10.1016/j.sbspro.2016.12.023
Komalasari, K., Arafat, Y., & Mulyadi, M. (2020). Principal’s management competencies in improving the quality of education. Journal of social work and Science Education, 1(2), 181-193. https://doi.org/10.52690/jswse.v1i2.47
Liu, Y., & Bellibas, M. S. (2018). School factors that are related to school principals’ job satisfaction and organizational commitment. International Journal of Educational Research, 90, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2018.04.002.
Luhova, V., Serikov, D., Serikova, T., & Kovalova, V. (2021). Directions to develop managerial competence in managers of different types. http://repository.hneu.edu.ua/handle/123456789/26911.
Kin, T. M., & Abdull Kareem, O. (2018). A comparative analysis on principal change leadership competencies in Malaysian high-and mediocre-performing secondary schools. Asia Pacific Journal of Education, 38(3), 394-413. https://doi.org/10.1080/02188791.2018.1476319.
Mukhamadovna, T. M., Sharipovna, H. A., & Supkhonovna, H. N. (2020). The system of development of professional competence in future primary school teachers. System, 71(3), 1-24. https://doi.org/10.31838/jcr.07.13.635.
Ross, D. J., & Cozzens, J. A. (2016). The principalship: essential core competencies for instructional leadership and its impact on school climate. Journal of Education and training Studies, 4(9), 162-176. https://doi.org/10.11114/jets.v4i9.1562
Tomastik, M., Strohmandl, J., & Cech, P. (2015). Managerial competency of crisis managers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 3964-3969. DOI:10.1016/j.sbspro.2015.01.1141
Viloria, M. D. L., Volpe, T., Guajardo, R. A., & Kyle, R. (2021). Novice school principals’ advice to educational administration students. Journal of Latinos and Education, 20(2), 136-147. 10.1080/15348431.2019.1568251
Yaqoob, A., Cheema, F. E., & Asim, M. (2012). Management competencies for enhancing employee engagement at work: a case study of the Rajby industries Karachi. Journal of Management and Social Sciences, 8(1), 11-18. DOI:10.46745/ilma.jbs.2012.08.01.02. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 551 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 304 |
||