| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,238,035 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,908,398 |
واکاوی نقش و کاربرد شبکههای اجتماعی مجازی برای دانشجویان | ||
| فناوری های آموزشی در یادگیری | ||
| مقاله 6، دوره 1، شماره 3، شهریور 1394، صفحه 69-88 اصل مقاله (443.16 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/jti.2015.1817 | ||
| نویسندگان | ||
| مرجان کیان* 1؛ نیما یعقوبی ملال2؛ نصرت ریاحینیا3 | ||
| 1استادیار دانشگاه خوارزمی | ||
| 2کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی | ||
| 3استاد دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| هدف این پژوهش بررسی نحوه شناخت، درک و استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی عمومی در بین دانشجویان دوره کارشناسی ارشد است. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دوره کارشناسی ارشد دانشگاه خوارزمی تهران در سال تحصیلی 93-92 است که به شیوه نمونهگیری تصادفی، تعداد 120 دانشجو انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که 6 مقوله مربوط به شبکههای اجتماعی مجازی را بررسی کرده است. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس آزمونهای من-ویتنی یو و خیدو از طریق نرمافزار آماری SPSS نسخه 20 انجام گرفت. یافتهها نشان داد که فیسبوک محبوبترین شبکه اجتماعی مجازی در بین 86% دانشجویان است. میزان حسابهای کنترلشده و کنترل نشده بهطورکلی تقریباً برابر است اما آزمون خیدو نشان داد که حسابهای کنترلشدۀ دانشجویان دختر بهطور معناداری بیشتر از حسابهای کنترلشدۀ دانشجویان پسر است. هدف اصلی اکثر دانشجویان در پیوستن به این شبکهها، تفریح و سرگرمی است. میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی، بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد.دانشجویان از امکانات و ویژگیهای منحصربهفردی که این شبکهها دارند بیاطلاع هستند یا تمایلی به استفاده از آنها ندارند. منفیترین اثر ناشی از شبکههای اجتماعی مجازی صرف زمان زیاد در این شبکهها است که میتواند به روند تحصیلی آنها آسیب برساند. اطلاعرسانی در خصوص استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و آثار مختلف آن میتواند علاوه بر جلوگیری از رکود تحصیلی در بهرهگیری بهتر از این شبکهها کمک کند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| شبکههای اجتماعی مجازی؛ فیسبوک؛ گوگل پلاس؛ توییتر | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,208 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,605 |
||