| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,204 |
| تعداد مقالات | 17,967 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,191,376 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,889,696 |
مطالعه تطبیقی و بررسی عطردانهای شیشهای ایران درقرنهای سوم، چهارم و ششم هجری- قمری | ||
| دو فصلنامه دانش های بومی ایران | ||
| مقاله 4، دوره 11، شماره 22، اسفند 1403، صفحه 117-155 اصل مقاله (1.43 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qjik.2024.78772.1416 | ||
| نویسندگان | ||
| زهرا خداداد1؛ پژمان دادخواه* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی | ||
| 2استادیار موسسه آموزش عالی اقبال لاهوری، مشهد، ایران | ||
| چکیده | ||
| شیشه مادهای منحصربهفرداست که توسط شیشهگر حیاتی مجدد بخشیده میشود. پیشینه شیشهگری درایران به هزاران سال قبل بر میگرددکه با ظهور اسلام وارد مرحله جدیدی شد. سدههای سوم تا ششم ه.ق از مهمترین ادوار شیشهگری، عصر اسلامی بهشمار میرود. پژوهش پیشرو به مطالعه تطبیقی و بررسی عطردانهای شیشهای دوران اسلامی با تکیه بر مطالعات اسنادی با رویکرد تاریخی به شیوه توصیفی- تحلیلی،در پی پاسخ بهاین پرسش که از لحاظ بصری دارای چه ویژگیهای بوده و آیا متاثر از هنر قبل از اسلام است؟ تاثیرپذیری و تاثیرگذاری آن بر حکومتهای همزمان و بعد از خود چگونه بوده است؟ بررسیها نشان میدهد که این اشیاء به شدت تحت تاثیر هنر و فرهنگ دوره ساسانی و استفاده از جانوران مورد توجه آن زمان، از جمله عقرب، گربه، اسب و بدن و سر پرندگان بوده است.اشیاء براساس تخیل هنرمند ترکیب و ساخته شده است. به نظر میرسد هنرمندان آموزشهای تخصصی را از صنعتگران سوری که در سامرا تحت تسلط ساسانیان بود، دیدهاند و همچنین آثار بدست آمده در دیگر مناطق جهان نشان میدهد هنرمندان ایرانی با خلق آثار رمزآلود و زیبا، صنعتگران و هنرمندان سوریه و عراق را تحت تاثیر قرار داده تا آنها نیز در سدههای بعد مشابه آن را بسازند | ||
| کلیدواژهها | ||
| "دوران اسلامی"؛ "عطردانهای شیشهای"؛ "شیشهگری"؛ "هنرشیشه درایران" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 392 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 181 |
||