قرآن کریم
دشتی، محمد. (1386). ترجمه نهجالبلاغه، تهران: انتشارات پردیسان.
ابن بابویه، محمد بن علی (1398). الخصال (ترجمه هادی خلیلی، ج 1). قم: تهذیب.
ابن بابویه، محمد بن علی (1396). الامالی (ترجمه یعقوب جعفری، ج 1). قم: احقاف.
ابن مسکویه، احمد بن محمد (1397). اخلاق و راه سعادت (ترجمه سیده نصرت بیگم امین (بانو امین اصفهانی)). قم: جامعه الزهراء (س).
اسحاقینسب، اسماء و زمانیها، حسین (1394). بررسی و تحلیل نسبت خودآگاهی با مبانی متافیزیکی در فلسفه ابن سینا. جاویدان خرد, (28), 41-60.
اکبری، بهمن و فرگت، آزاده (1398). رابطه خودآگاهی و ویژگیهای شخصیت با اعتیاد به اینترنت در نوجوانان. رویــش روانشناسی, 8(9), 42.
باقری، خسرو (1387). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
بهشتی، سعید (1389). تأملات فلسفی در تعلیم و تربیت. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بینالملل.
بهشتی، سعید (1386). آیین خردپروری: پژوهشی در نظام تربیت عقلانی بر مبنای سخنان امام علی (ع). تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
بهشتی، محمد، ابوجعفری، مهدی و فقیهی، علی نقی (1386). آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن (ج 2). تهران: سمت.
پسندیده، عباس (1398). الگوی اسلامی شادکامی با رویکرد روانشناسی مثبتگرا. قم: موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، سازمان چاپ و نشر.
تبریزی، منصوره (1393). تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. علوم اجتماعی, 64.
تمیمی آمدی، عبدالواحد (1366). غررالحکم و دررالکلم. قم: دفتر تبلیغات.
تمیمی آمدی، عبدالواحد (1393). غررالحکم و دررالکلم (ترجمه محمد رحمتی شهرضا). قم: صبح پیروزی.
تهرانی، مجتبی (1391). اخلاق الهی (ج 10). تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
تهرانی، مجتبی (1397). ادب الهی. تهران: موسسه فرهنگی پژوهشی مصابیح الهدی.
جعفری، نرگس، سلحشوری، احمد، فیاض، ایراندخت و عسگری، محمد (1400). تدوین الگوی مفهومی خودآگاهی مبتنی بر اندیشههای شهید مطهری (ره). فرهنگ مشاوره و روان درمانی, 12(48), 1-24.
جوادیآملی، عبدالله (1389). تفسیر تسنیم (ج 4). قم: نشر اسراء.
جوادیآملی، عبدالله (1387). هدایت در قرآن. قم: مرکز نشر اسراء.
جوادیآملی، عبدالله (1398). تفسیر انسان به انسان. قم: مرکز نشر اسراء.
حافظنیا، محمدرضا (1389). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
حائریشیرازی، محیالدین (1399). تربیت دینی کودک. قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف.
حرّانی، ابی محمد حسن بن علی بن حسین بن شعبه (1392). تحف العقول عن آل الرسول (ص) (ترجمه محمد باقر کمرهای). تهران: کتابچی.
حسینا، فریبا و سعدیپور، اسماعیل (1401). بررسی رابطه خودآگاهی با خلاقیت و تفکر نقادانه در دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر پیشوا. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی, 12(1), 229-254.
حسینی، علی (1400). بررسی روند دگرگونی خودآگاهی مدنظر ارسطو در آرای ابن سینا و آکوئیناس. تأملات فلسفی, 11(27), 449-476.
خسروپناه، عبدالحسین (1394). فلسفه علوم انسانی (بنیادهای نظری). قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دفتر نشر معارف.
خنیفر، حسین و مسلمی، ناهید (1398). اصول و مبانی روشهای پژوهش کیفی (ج 1). تهران: نگاه دانش.
درهکی، مرتضی، ناروئینصرتی، رحیم و نورعلیزاده میانجی، مسعود (1401). الگوی مفهومی خودآگاهی بر اساس منابع اسلامی. روانشناسی و دین, 15(4), 7-30.
دلاور، علی (1391). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: ویرایش.
رجب نژاد، محمدرضا، حاجی، یحیی، طالب، امیرمهدی و رجب نژاد، سعید (1391). بررسی سبک زندگی اسلامی از منظر «حیات طیبه» در قرآن. مجله سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت, شماره اول.
رجبی، محمود (1394). انسانشناسی. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
رضازاده، رضا و امامی، طیبه (1396). سنخ شناسی خودآگاهی در فلسفۀ صدرایی. آینۀ معرفت, 17(50).
سجادیان جاغرق، نرگس، یوسف زاده چوسری، محمدرضا، سلحشوری، احمد و سراجی، فرهاد (1401). ارائه الگوی برنامه درسی پرورش خودآگاهی برای دانشآموزان دوره دوم ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درسی, 19(46), 86-100.
سعیدی، حمیدرضا، مرتضوی، محمد، حسینی شاهرودی، مرتضی و امام جمعه، مهدی (1395). تقدم خداآگاهی بر خودآگاهی در معرفت نفس از منظر علامه طباطبایی. اندیشه نوین تربیتی, 12(44), 93-112.
سیف، دیبا (1391). رابطه ابعاد خودآگاهی و احساس تنهایی با سلامت روانی دانشجویان. پژوهشهای روان شناختی, 15(1).
شریفی، عنایتالله (1399). مبانی هستیشناختی خودآگاهی در قرآن کریم. پژوهش نامه معارف قرآنی, 10(42).
طباطبایی، سید محمد حسین (1417). المیزان فی تفسیر القرآن (ج 20). قم: دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین قم.
طبرسی، فضل بن حسن (1360). مجمع البیان فی تفسیر القرآن. تهران: انتشارات فراهانی.
عاملی نباطی، علی بن محمد (1384). الصراط المستقیم الی مستحقی التقدیم. نجف: المکتبه الحیدریه.
عاملی، شیخ حر (1394). جهاد با نفس (از وسائل الشیعه) (ترجمه غلامحسین انصاری). تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت چاپ و نشر بینالملل.
عباسی، مهدی و امیدیان، محمد (1400). مدل خودآگاهی هیجانی-معنوی بر اساس منابع اسلامی. مطالعات اسلام و روانشناسی, 15(28), 203-225.
علمیسولا، محمدکاظم و لعلصاحبی، طوبی (1395). خودآگاهی به مثابه خداآگاهی در اندیشۀ ملاصدرا. تأملات فلسفی, 6(17), 61-76.
فتحعلی، محمود، مصباح، مجتبی و یوسفیان، حسن (1390). فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
فقیهی مقدس، نفیسه (1396). نقش خودآگاهی در تعلیم و تربیت انسان با تاکید بر آیات و روایات. کنفرانس ملی پژوهشهای نوین ایران و جهان در روانشناسی، علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی.
فناییاشکوری، محمد (1387). بحران معرفت (نقد عقلانیت و معنویت تجددگرا). قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
کاویانی، محمد (1392). سبک زندگی اسلامی و ابزار سنجش آن. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
لطیفیان، مرتضی و سیف، دیبا (1386). بررسی تأثیر خودآگاهی بر اختلالات روابط بین فردی دانشجویان. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز, 3, 138.
لیثی واسطی، علی بن محمد (1376). عیون الحکم و المواعظ. قم: دارالحدیث.
مصباح یزدی، محمدتقی (1394). نقد و بررسی مکاتب اخلاقی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
مطهری، مرتضی (1372). مجموعه آثار استاد شهید مطهری (ج 2). تهران: قم: صدرا.
مطهری، مرتضی (1385). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا.
مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه (ج 5). تهران: دار الکتب الاسلامیه.
References
The Holy Quran
Emami.N. (2015) self-awarness skills,Tehran publications of the deputy minister of culture and prevention of the welfare organization
Ameli Nabati, Ali bin Mohammad. (2005). As-Sirat al-Mustaqim ila Mustahqiq al-Taqdim. Najaf: Al-Maktaba al-Haydariyya. [In Persian]
Ameli, Sheikh Hur. (2015). Jihad with the Self (from Wasail al-Shia) (translated by Gholamhossein Ansari). Tehran: Islamic Propagation Organization, International Printing and Publishing Company. [In Persian]
Abbasi, Mehdi and Omidian, Mohammad. (2021). Emotional-Spiritual Self-Awareness Model Based on Islamic Sources. Islamic Studies and Psychology, 15(28), 203-225. [In Persian]
Akbari, Bahman and Fargat, Azadeh. (2020). The Relationship Between Self-Awareness and Personality Traits with Internet Addiction in Adolescents. Royesh Psychology, 8(9), 42. [In Persian]
Bagheri, Khosrow. (2008). A New Look at Islamic Education. Tehran: Madreseh Publications. [In Persian]
Beheshti, Saeed. (2010). Philosophical Reflections in Education. Tehran: Islamic Propagation Organization, International Publishing and Printing Company. [In Persian]
Beheshti, Saeed. (2007). The Way of Wisdom: A Study on Rational Education System Based on Imam Ali’s Sayings. Tehran: Contemporary Knowledge and Thought Cultural Institute. [In Persian]
Beheshti, Mohammad, Aboujafari, Mehdi, and Faghihi, Ali Naqi. (2007). Muslim Scholars' Views on Education and its Foundations (Vol. 2). Tehran: Samt Publications. [In Persian]
Dashti, Mohammad. (2007). Translation of Nahj al-Balagha. Tehran: Pardisan Publications. [In Persian]
Darraki, Morteza, Naroui Nosrati, Rahim, and Noor Alizadeh Mianji, Masoud. (2022). A Conceptual Model of Self-Awareness Based on Islamic Sources. Psychology and Religion, 15(4), 7-30. [In Persian]
Delavar, Ali. (2012). Research Methods in Psychology and Educational Sciences. Tehran: Virayesh Publications. [In Persian]
Eshaqi-Nasab, Asma and Zamaniha, Hossein. (2015). Examining and Analyzing the Relationship of Self-Awareness with Metaphysical Foundations in Avicenna’s Philosophy. Javidan Khord, (28), 41-60. [In Persian]
Elmisoela, Mohammadkazem and La’l-Sahabi, Tuba. (2016). Self-Awareness as God-Awareness in Mulla Sadra’s Thought. Philosophical Reflections, 6(17), 61-76. [In Persian]
Fatahi, Mahmoud, Misbah, Mojtaba and Yousefian, Hassan. (2011). The Philosophy of Islamic Education. Tehran: Madreseh Publications. [In Persian]
Faghihi Moghaddas, Nafiseh. (2017). The Role of Self-Awareness in Education with Emphasis on Verses and Narrations. National Conference on New Researches in Iran and the World in Psychology, Educational Sciences, and Social Studies. [In Persian]
Fanaei Ashkouri, Mohammad. (2008). Crisis of Knowledge (Critique of Rationality and Spirituality in Modernism). Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publications. [In Persian]
Hafiznia, Mohammadreza. (2010). An Introduction to Research Methods in Humanities. Tehran: Samt Publications. [In Persian]
Haeri Shirazi, Muhyiddin. (2020). Religious Education of Children. Qom: Representative Institution of the Supreme Leader in Universities, Maaref Publishing. [In Persian]
Harrani, Abi Mohammad Hassan bin Ali bin Hossein bin Shobeh. (2013). Tuhaf al-Uqool from the Household of the Prophet (PBUH) (translated by Mohammad Baqer Kamarei). Tehran: Ketabchi Publications. [In Persian]
Hosseina, Feriba and Saadi Poor, Esmail. (2022). Examining the Relationship Between Self-Awareness, Creativity, and Critical Thinking in Sixth Grade Female Students in Pishva City. Innovation and Creativity in Humanities, 12(1), 229-254. [In Persian]
Hosseini, Ali. (2021). Examining the Evolution of Self-Awareness in the Views of Aristotle, Avicenna, and Aquinas. Philosophical Reflections, 11(27), 449-476. [In Persian]
Ibn Babawayh, Mohammad bin Ali. (2020). Al-Khisal (translated by Hadi Khalili, Vol. 1). Qom: Tahdhib. [In Persian]
Ibn Babawayh, Mohammad bin Ali. (2018). Al-Amali (translated by Yaqoub Jafari, Vol. 1). Qom: Ahqaf. [In Persian]
Ibn Maskawayh, Ahmad bin Mohammad. (2019). Ethics and the Path to Happiness (translated by Syeda Nasrat Begum Amin). Qom: Jamiah al-Zahra. [In Persian]
Jafari, Nargis, Solhshori, Ahmad, Fayyaz, IranDokht, and Asgari, Mohammad. (2021). Developing a Conceptual Model of Self-Awareness Based on Shahid Motahhari's Thoughts. Counseling and Psychotherapy Culture, 12(48), 1-24. [In Persian]
Jawadi Amoli, Abdullah. (2010). Tafsir Tasnim (Vol. 4). Qom: Israa Publications. [In Persian]
Jawadi Amoli, Abdullah. (2008). Guidance in the Quran. Qom: Israa Center for Publications. [In Persian]
Jawadi Amoli, Abdullah. (2020). Interpretation of Human to Human. Qom: Israa Publications. [In Persian]
Khosropanah, Abdulhossein. (2015). Philosophy of Human Sciences (Theoretical Foundations). Qom: Representative Institution of the Supreme Leader in Universities, Maaref Publishing. [In Persian]
Khenifar, Hossein and Mosalemi, Nahid. (2020). Principles and Foundations of Qualitative Research Methods (Vol. 1). Tehran: Negah Danesh Publications. [In Persian]
Kaviyani, Mohammad. (2013). Islamic Lifestyle and its Measurement Tools. Qom: Research Institute of Seminary and University. [In Persian]
Latifian, Morteza and Seif, Diba. (2007). Development of Emotional Intelligence and Self-Awareness in Adolescents. Journal of Educational Research, 18(2), 215-230. [In Persian]
Lethi Wasiti, Ali bin Mohammad. (1997). The Eyes of Wisdom and Admonitions. Qom: Dar al-Hekma. [In Persian]
Misbah Yazdi, Mohammad Taqi. (2015). Critique and Review of Ethical Schools. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute. [In Persian]
Motahhari, Morteza. (1993). The Collected Works of Martyr Motahhari (Vol. 2). Tehran: Qom: Sedra. [In Persian]
Motahhari, Morteza. (2006). Education and Training in Islam. Tehran: Sedra. [In Persian]
Makarem Shirazi, Nasser. (1995). Tafseer Namoneh (Vol. 5). Tehran: Dar al-Kutub al-Islamiyyah. [In Persian]
Pasandideh, Abbas. (2020). Islamic Model of Happiness from a Positive Psychology Perspective. Qom: Dar al-Hadith Scientific and Cultural Institute. [In Persian]
Rajabnejad, Mohammadreza, Haji, Yahya, Taleb, Amir Mahdi, and Rajabnejad, Saeed. (2012). Examining Islamic Lifestyle from the Perspective of "Pure Life" in the Quran. Journal of Islamic Lifestyle with a Focus on Health, First Issue. [In Persian]
Rajabi, Mahmoud. (2015). Anthropology. Qom: Imam Khomeini Educational and Research Institute Publications. [In Persian]
Rezazadeh, Reza and Emami, Tayebeh. (2017). Typology of Self-Awareness in Sadr’s Philosophy. Ayneh Maarefat, 17(50). [In Persian]
Sajadian Jaghraq, Narges, Yusefzadeh Chosari, Mohammadreza, Salahshouri, Ahmad, and Seraji, Farhad. (2022). Developing a Self-Awareness Curriculum Model for Second-Grade Elementary Students. Research in Curriculum Planning, 19(46), 86-100. [In Persian]
Saeedi, Hamidreza, Mortezavi, Mohammad, Hosseini Shahroodi, Morteza, and Imam Jommah, Mahdi. (2016). The Priority of God-Consciousness over Self-Awareness in the Knowledge of the Self According to Allameh Tabatabai’s Views. New Educational Thought, 12(44), 93-112. [In Persian]
Seif, Diba. (2012). The Relationship Between Self-Awareness Dimensions and Loneliness with Psychological Well-Being of Students. Psychological Researches, 15(1). [In Persian]
Sharifi, Enayatollah. (2020). Ontological Foundations of Self-Awareness in the Holy Quran. Quranic Studies Journal, 10(42). [In Persian]
Tabatabai, Seyyed Mohammad Hossein. (1997). Al-Mizan in the Interpretation of the Quran (Vol. 20). Qom: Islamic Publications Office, Society of Qom Teachers. [In Persian]
Tabarsi, Fazl bin Hasan. (1981). Majma’ al-Bayan in the Interpretation of the Quran. Tehran: Farahani Publications. [In Persian]
Tabrizi, Mansoureh. (2014). Qualitative Content Analysis from the Perspective of Deductive and Inductive Approaches. Social Sciences, 64. [In Persian]
Tamimi Amadi, Abdulvahid. (1987). Gharar al-Hikam wa Durar al-Kalim. Qom: Office of Propaganda. [In Persian]
Tamimi Amadi, Abdulvahid. (2014). Gharar al-Hikam wa Durar al-Kalim (translated by Mohammad Rahmati Shahreza). Qom: Sobhe Pirouzi. [In Persian]
Tehrani, Mojtaba. (2012). Divine Ethics (Vol. 10). Tehran: Research Institute for Culture and Islamic Thought Publications. [In Persian]
Tehrani, Mojtaba. (2018). Divine Etiquette. Tehran: Masabih al-Huda Cultural Research Institute. [In Persian]