| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,666 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,808,343 |
الگوی مفهومی بینالمللیشدن آموزش عالی در ایران | ||
| مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| دوره 5، شماره 6، 1397، صفحه 231-264 اصل مقاله (2.01 M) | ||
| نوع مقاله: کرسی ترویجی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ijdli.2018.19912 | ||
| نویسنده | ||
| علی خورسندی طاسکوه* | ||
| گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| در دهه های اخیر موج سوم و جدید «بینالمللیشدن آموزش عالی» در دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی کشورهای مختلف با رشد و استقبال روزافزونی روبهرو بوده است. شواهد تجربی و برنامه ای که دال بر گرایش استراتژیک مدیریت دانشگاههای ایران به سمت سیاستگذاری برای و براساس آموزش عالی بینالمللی باشد، دردست نیست. به عبارتی، به رغم طرح و بسط ترمینولوژیک بینالمللیشدن آموزش عالی در ایران، این مفهوم علمی به مثابه یک سیاست راهبردی بسیار ناآشنا تلقی میشود. الگوی مفهومی طرح شده در این مقاله در خصوص بینالمللیشدن آموزش عالی کاری است که حاصل سالها پژوهش، تحصیل، آموزش، سفرعلمی، سخنرانی و مشاهدات و تجارب زیسته نگارنده در سطح صف و ستاد دانشگاههای ایران و جهان است. بهدلیل مفهومی و نظریبودن آن، این الگو میتواند در طراحی و نگارش برنامههای درازمدت و راهبردی دانشگاههای ایران مورد بهره برداری قرار گیرد. به لحاظ روششناسی، این پژوهش کیفی، از نوع اسنادی- اکتشافی و تحلیلی است. با استناد به یافتههای این پژوهش، عناصر اصلی الگوی مفهومی بینالمللیشدن آموزش عالی در ایران در قالب چهار مؤلفه محوری «فرصتسازی برنامههای آموزشی و درسی»، «ساختارسازی سازمانی و برنامهای»، «توانمندسازی فرهنگی و علمی» و «ظرفیتسازی اجتماعی و سیاسی» طبقهبندی، تبیین و توسعهیافته است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش عالی؛ بینالمللیشدن؛ الگوی مفهومی؛ عقلانیت سیاستگذاری | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 9 |
||