| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,201 |
| تعداد مقالات | 17,941 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,038,665 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,808,342 |
بررسی نگرش کاربران نسبتبه تهدیدها و فرصتهای شبکههای اجتماعی | ||
| مجموعه مقالات کرسی های علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| دوره 5، شماره 6، 1397، صفحه 265-288 اصل مقاله (2.02 M) | ||
| نوع مقاله: کرسی ترویجی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/ijdli.2018.19913 | ||
| نویسنده | ||
| علی اصغر کیا* | ||
| گروه روزنامه نگاری، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
| چکیده | ||
| اینترنت و شبکههای اجتماعی بههمراه فرصت، در ذات خود تهدیدهایی را بهدنبال دارد که اگر بهدرستی شناخته نشود، آسیبهایی را در پی خواهد داشت. دراینبین، آگاهی کاربران شبکههای اجتماعی نسبتبه فرصتها و تهدیدهای این شبکهها میتواند علاوهبر استفاده از فرصتها در کاهش تهدیدها و آسیبهای شبکههای اجتماعی مؤثر باشد؛ بنابراین، در این مقاله که حاصل یک پژوهش پیمایشی است بهبررسی و شناخت نگرش کاربران شبکههای اجتماعی نسبتبه فرصتها و تهدیدهای این شبکهها پرداختهایم. بهاینمنظور پرسشنامهای بین 384 نفر از فارغالتحصیلان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا مراجعهکننده به کتابخانهها و پژوهشگاهها توزیع شد و نتایج نشان داد که 8/57 درصد فارغالتحصیلان و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا نگرشی مثبت به کارکردهای شبکههای اجتماعی دارند و در مقابل نیز 37 درصد آنان مخالف تهدیدآفرینی شبکههای اجتماعی هستند. همچنین بین عضویت در شبکههای اجتماعی و نگرش نسبتبه تهدیدآفرینبودن این شبکهها رابطۀ معناداری وجود دارد. بهطوریکه میانگین نمره نگرش نسبتبه تهدیدآفرینبودن شبکههای اجتماعی در بین کسانی که در این شبکهها عضو هستند 48/28 و در بین کسانی که عضو این شبکهها نیستند 40/32 بوده است؛ بنابراین، افراد عضو این شبکهها کمتر آنها را تهدیدآفرین میدانند. همچنین نتایج نشان داد که هر چه سن افراد بیشتر باشد موافق تهدیدآفرینی شبکههای اجتماعی هستند. بین جنسیت و نگرش نسبتبه تهدیدآفرینبودن شبکههای اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد. بین تحصیلات و نگرش نسبتبه تهدیدآفرینبودن شبکههای اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. بهطوریکه افراد با تحصیلات بالاتر کمتر شبکههای اجتماعی را تهدیدآفرین میدانند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| اینترنت؛ شبکههای اجتماعی؛ تهدیدها؛ فرصتها؛ نگرش کاربران | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10 |
||