| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,219 |
| تعداد مقالات | 18,044 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,683,523 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,980,297 |
مقایسه اثربخشی دو روش آموزش والدین با رویکرد آدلر- درایکورس و بارکلی بر بهبود مؤلفههای محیط خانواده در خانوادههای دارای فرزندان با اختلال سلوک | ||
| مطالعات روانشناسی بالینی | ||
| مقاله 3، دوره 2، شماره 4، مهر 1390، صفحه 42-70 اصل مقاله (298.87 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مریم اسماعیلی نسب* 1؛ حمید علیزاده2؛ حسن احدی3؛ علی دلاور3؛ حسین اسکندری4 | ||
| 1باشگاه پژوهشگران جوان ، دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد علوم تحقیقات ، تهران ، ایران | ||
| 2دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 3استاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| 4استادیار دانشگاه علامه طباطبایی | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی دو روش آموزش والدین استپ (با رویکرد آدلر-درایکورس) و بارکلی (با رویکرد رفتاری) بر بهبود مؤلفههای محیط خانواده، خانوادههای دارای کودکان با اختلال سلوک است. روش: در این پژوهش نیمه آزمایشی، از میان 5 مدرسه پسرانه منطقه 7 تهران، والدین 30 کودک دبستانی که براساس پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) واجد ملاکهای تشخیصی اختلال سلوک بودند، انتخاب و والدین آنها به طور مساوی و تصادفی در سه گروه قرار گرفتند و در نهایت با افت آزمودنی، نتایج 13 نفر والدین در گروه رفتاری، 11 نفر در گروه آدلر- درایکورس و 11 نفر در گروه گواه مورد بررسی قرارگرفتند. به منظور سنجش محیط خانواده از پرسشنامه محیط خانواده موس و موس (1993) استفاده شد و برای تحلیل دادهها، از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: براساس نتایج به دست آمده، در گروه آدلر- درایکورس کاهش معناداری در عامل تعارض و کنترل و افزایش معناداری در عامل جهتگیری فرهنگی و تأکید اخلاقی مذهبی نسبت به گروه گواه مشاهده شد. با این حال، در گروه رفتاری تنها در عامل تعارض نسبت به گروه گواه تفاوت دیده شد. نتیجهگیری: با توجه به نقش محیط خانواده در شکلگیری اختلال سلوک در کودکان، اثربخشی بیشتر روش آدلری بیانگر اهمیت این روش در اتخاذ راهبردهای درمانی مناسب برای اختلال سلوک است. با این حال انجام پژوهشهای بیشتر در این زمینه با در نظر گرفتن نقش متغیرهای مؤثر ضروری به نظر میرسد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش والدین؛ استپ؛ آدلر-درایکورس؛ بارکلی؛ اختلال سلوک؛ محیط خانواده | ||
| مراجع | ||
|
روشن بین، مهدیه. (1385). بررسی اثربخشی برنامه گروهی فرزندپروری مثبت بر استرس والدگری مادران کودکان تا ساله مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی. زرگری نژاد، غزاله. (1383). بررسی اثربخشی آموزش والدین بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه /بیش فعالی: پایان نامه کارشناسی ارشد بالینی ،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی ایران. فریک، پائول جی. (1998). اختلال سلوک و رفتارهای ضداجتماعی شدید. ترجمه جواد علاقبند راد و عاطفه سلطانی فر(1382). چاپ اول. تهران. انتشارات سنا. محمد اسماعیل، الهه و همکاران. (1383). بررسی اعتبار، روایی و تعیین نقاط برش اختلالهای پرسشنامه علائم مرضی کودکان (4CSI-) برروی دانشآموزان 6-14 ساله مدارس ابتدایی و راهنمایی شهر تهران. چاپ دوم. تهران . ملاشریفی، شیدا. (1383). بررسی برازندگی مقیاس جو خانواده براساس نظریه سؤال- پاسخ (IRT) و هنجاریابی آن برای خانواده ایرانی تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده. دانشگاه علامه طباطبایی. سازمان آموزش وپرورش استثننایی کشور. محمد خانی، شهرام .اسکندری، حسین. (1384). بررسی همه گیرشناسی مشکلات رفتاری دانشآموزان 15-7 ساله شهر تهران. فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی. سال اول. شماره 2. ص 93-71.
منابع لاتین American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorders (4th ed.). Washington, DC, American Psychiatric Association. Belardinelli, C., Hatch, J., Olvera, R. L., Fonseca, M., & Cactano, S. (2008). Family Environment patterns in families with bipolar children. Journal of Affective Disorders. 107, 1-3, 299-305. Benjamin, G. (2004). Adlerian based parenting education in little Haiti. An action research. Union Institute and University. Blackwell publishing. Campbell, N. S. & Sutton, J. M. (1983). Impact of parent education groups on family environment. Journal for Specialists in Group Work ,10, 126-132. Chronis ,A. M., Gamble ,S. A., Roberts, J. E., & Pelham, W. E. (2002). Cognitive behavioral depression treatment for mothers of children with ADHD. Manuscript in preparation. Davison, C. G. (2005). Abnormal psychology. New York. John Wiley press. Dodley, L. (1981). The effect of Systematic Training for Effective Parenting on parents and children’s behavior. Dissertation abstracts international, 42, 1986-A. Elliot, D. S. (1994). Serious violent offender: Onset, Developmental course, and Termination. Criminology, 32, 1-2. Falzone, R. (1993). Changes in family functioning and role satisfaction reported by parents who engage in Systematic Training for Effective Parenting. A dissertation for doctor of philosophy. Boston College. Fang, C; Egleston, B., Brown, K. Lavigne, J., Stevens,V., Barton, B; Chardler, D., & Dorgan, J.(2009). Family cohesion moderates the relation between free testosterone and delinquent behaviors in adolescent boys and girls. Journal of Adolescent Health .44, 590-597. Fashimpar, G. (1992). An evaluation of three parent training program. The University of Texas at Arlington in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of philosophy. Jouriles, E. N., & et.al.(1991). Marital adjustment, parental disagreements about childreaning and behavior problems in boys: increasing the specificity of the material assessment .Child Development, 62,1429-1933. Kopp, R. (2007). It just takes one: Resolving power struggles in love and marriage. Journal of Individual Psychology, 63, 3. Madrigal, A. C. (2006). The direct and indirect effect of family environment and community violence exposure on lotion middle-school age youth's psychological distress and risk for gong affiliation. University of Nevada. Moos,R. & Moos,B. (1993). Family Environmen Scale Manual. Consulting psychologists press, Inc. California. Moos, R. & Moos, B. (1998). The staff workplace and quality and outcome of substances abuse treatment. Journal of Studies on Alcohol, 59, 43-51. Paulos, S. (2007). Examining the roles of family environment and internalizing sympmtoms on early adolescent social aggression. University of Texas. Richardson, J., & Joughin, C. (2002). Parent-training programmes for the management of young children with conduct disorders. Printed in great Britain by Cromwell press, UK. Smith, C. (1996). Developing Parenting Programmes. London: National Children’s Bureau. Sprafkin, J. (1997). Child Symptom Inventory-4 norms manual. Stone Brook, NY: Checkmate Plus. Wilkinson, I. (1998). Child and family assessment (2nd ed.). London and New York, Routledge. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,053 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,740 |
||