| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,240,565 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,909,475 |
بررسی ملاکهای دوستی و دوستیابی افراد سندرم داون24-14 سال و مقایسۀ آن با سایر گروههای عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 2، دوره 2، شماره 7، مهر 1391، صفحه 27-42 اصل مقاله (152.14 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| محمد حداد کاشانی؛ عزت الله نادری؛ مریم سیف نراقی؛ زهرا دورودیان | ||
| چکیده | ||
| هدف: این پژوهش با هدف بررسی ملاکهای دوستی و دوستیابی افراد سندرم داون 14 تا 24 سال و مقایسه آن با سایرگروههای عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر مرکز توانبخشی ولی عصر تهران سال 89-88 صورت گرفت. روش:روش این پژوهش زمینه ای است. جامعۀ آماری: جامعۀ پژوهش کلیه افراد سندرم داون و عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر 14 تا 24 سال مرکز ولی عصر در سال تحصیلی 89-88میباشد. نمونۀ آماری،حجم آن و چگونگی گزینش آن: محقق ابتدا با مراجعه به مرکز ولی عصر تهران 25 نفر گروه سندرم داون و 25 نفر عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر را با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب کرد و آنان را به لحاظ ویژگیهایی مانند سن، جنسیت، طبقۀ اجتماعی ـ اقتصادی با یکدیگر همتا نمود. روش جمعآوری دادهها و ابزار های آن: آزمون محقق ساخته 28 سئوالی که چهار زمینه مانند گذراندن اوقات فراغت، تعاون، ویژگیهای مثبت ارتباطی و ویژگیهای منفی ارتباطی را میسنجد، اجرا کرده و به بررسی و مقایسۀ این دو گروه پرداخته است. روش آماری: تحلیل آماری با استفاده از آزمون t مستقل انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد که با 95 درصد اطمینان این دو گروه در ویژگیهای گذراندن اوقات فراغت با یکدیگر، تعاون و ویژگیهای منفی ارتباطی تفاوت معناداری ندارند ولی با 95 درصد اطمینان در ویژگیهای مثبت ارتباطی و ملاکهای دوستی و دوستیابی تفاوت معناداری دارند. به سخن دیگر در این زمینهها افراد سندرم داون در مقایسه با سایر گروههای عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر بهتر عمل کردند. از آنجایی که در مراکز و مدارس ویژه (کودکان سندرم داون و عقبمانده های آموزشپذیر) بیشتر به مسائل تحصیلی و آموزشی و شغلی پرداخته میشود در حالی که افراد سندرم داون و عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر نیاز به مهارتهای اجتماعی از جمله مهارتهای دوستی و دوستیابی دارند، پیشنهاد میشود که در این مراکز علاوه بر بعد تحصیلی به بعد مهارتهای اجتماعی توجه شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| سندرم داون؛ عقبماندۀ ذهنی آموزشپذیر؛ ملاکهای دوستی و دوستیابی | ||
| مراجع | ||
|
راهنمای آماری و تشخیص اختلالات روانی، جلد یک، تألیف انجمن روانپزشکی آمریکا (2003)، ترجمۀ نوریان، احمد؛ نائینیان، محمد رضا؛ اللهیاری، عباسعلی؛ مداحی، محمد ابراهیم. (1389). تهران ، انتشارات شاهد. سیف نراقی، مریم، نادری، عزت ا.... (1389). روانشناسی کودکان عقبماندۀ ذهنی و روشهای آموزش آنها، تهران، انتشارات سمت. سیف نراقی، مریم، نادری، عزت ا.... (1389). روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران، انتشارات ارسباران. سیف نراقی، مریم، نادری، عزت ا.... (1389). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسان، تهران، انتشارات ارسباران. کاپلان، هارولد، سادوک، بنیامین و کرپ، جک. (1994). خلاصۀ روانپزشکی و علوم رفتاری، ترجمۀ پورافکاری، نصرا...، 1386، تهران، انتشارات شهرآب. میلانی فر، بهروز، (1389)، روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی، چاپ نهم، تهران، قومس. کافمن، هالاهان. (1944). مقدمه ای بر آموزشهای ویژۀ کودکان استثنایی ، ترجمۀ جوادیان، معینی، 1386، مشهد، انتشارات آستان قدس رضوی. Cheseldine , S.E., & Jeffree ,D., M. (1981). Mentally handicapped adolescents: their use of leisure, Journal of Mental Deficiency Research, 25, 49-5
GArdner,J.F., & Carra , D.T. (2005). Attainment of personal outcomes by people with developmental disabilities, mental retartdation 43, 147 -171
Gilson , B.B , & Gilson , S.F. (1998). Making friend and building relationship. In . P. Wehman & J.Kregel (Eds.) more than a job: scuring satisfying careers for people with disabilities, (pp 301-318). Baltimore : books publishing.
Goldetein,H., & morgan ,L. (2002) . Social interaction and models of friendship development.In H.Goldetein, L.A. kaczmarek , & English (Eds). Promoting social communicaton . children with developmental discabilities from birth to adalescene.(pp.5_55). paltimore:Bookes Publishing.
Heiman T (2000) friendship quality among children in three educational settins. Journal in intellectual and developmental disability, 25(1),1-12.
Hill,B.K., Rotegard, L.L., & Bruiniks , R, H. (1984). The quality of life of mentally retarded people in residential care. Social works , 29 , 275-281
Kasari , c., & Beauminger , N. (1998). social and emotional development in children with mental retardation. In J.A burack in J.A bruack , R.M . Hodapp , & E. Zilger (Egs) Hand Book of mental reatardation and development (pp. 411-436). Cambridge NY: Cambridge university press.
Kaufman , S (1984). Friendship , coping system and community adjustment of mildly retarded adults . in R.B. Edgerton (Ed). live in process: medley related adults in a large city (pp.13-19)
Landesman - Dwyer, S. Berson , G. & Romer , D. (1979). - Affiliation and friendship of mentally retarded residents in group homes . American journal of mental Deficiency, 83, 571, 580. Lut fiyya , center, on human Policy (1997), importance of friend shipes Between people with and without mental retardation .NICHD
Roger W . Byard MBB , MD . (2007). -Forensic issues in Down syndrome fatalities.Journal of forensic and legal medicine , 14 , 475 – 481
Warren , S. F. , yoder , P . J . , & Leew , S . V . (2002) Promoting social – communicative development in infants and toddlers . in H . Gohdstein , L . A . Kaczmarek ,& K . M . English ( Eds) promotion social communication : children with developmental disabilities from birth to adolescence .( Pp . 128 – 149 ) . Balitimore : books publishi
Wiltz, J (2003). Measuring relationship strength in roomates with MR/D: the developmental disabilities , 24,359-367.
Wiltz , j. & Reiss , S. (2003) . compatibility of housemantes with mental retardation . American journal on mental restardation , 108 , 173-180 .
Wiltz james , M.A . (2005) . Identifyinng factors associated with friend ship in individuals with mental retardation. the ohio state univeisity .
Community of sant , E gidio – Solidarity -(2007) mentally disabled mentally disabled : friends without limits .
Zetlin , A, G. & murtagugh , M (1988) . freidnship pattern of mildly learning handi copped and nonhandicappel high school students , American journal on mental retardation , 92, 447-457
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,977 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 793 |
||