| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,202 |
| تعداد مقالات | 17,953 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,086,351 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,839,361 |
اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر میزان توجه دیداری و شنیداری دانشآموزان پسر پیش دبستانی با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شهر اصفهان 1389-1388 | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 7، دوره 2، شماره 7، مهر 1391، صفحه 133-152 اصل مقاله (318.83 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| احمد عابدی؛ فرشته کاظمی؛ مژگان شوشتری؛ فرشته گلشنی منزه | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود توجه دیداری و شنیداری کودکان پسر با اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کودکان 6ساله پیش از دبستان شهر اصفهان بود. روش پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. به منظور انجام این پژوهش، 30 نفر کودک بااختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی از میان جامعه کودکان 6 ساله پیش از دبستان شهر اصفهان به شیوة نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، انتخاب وبا روش تصادفی به گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند (هر گروه 15نفر). آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. ابزارهای مورد استفاده عبارت از آزمون نپسی (NEPSY)، مقیاس درجهبندی SNAP-IV و مصاحبۀ بالینی بود. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.نتایج: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حرکات ورزش ایروبیک بر بهبود توجه دیداری و شنیداری کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی مؤثر میباشد. پیشنهاد میشود در کنار سایر شیوههای افزایش توجه از ورزش ایروبیک در جهت تقویت توجه دیداری و شنیداری در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی استفاده شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کودکان با اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی؛ توجه دیداری؛ توجه شنیداری؛ ورزش ایروبیک | ||
| مراجع | ||
|
عابدی، احمد (1386). هنجاریابی آزمون عصب روانشناختی نپسی (NEPSY) و اثربخشی مداخلة به موقع درکودکان مبتلا به ناتوانیهای یادگیری تحولی پیش از دبستان. دانشگاه اصفهان : دانشکدۀ علوم تربیتی وروانشناسی، پایان نامۀ دکتری روانشناسی . عابدی ،احمد و قوام، علی (1388). روانشناسی و آموزش کودکان با نقص توجه / بیش فعالی. اصفهان : نشر نوشته. محمدی الهام. (1388). هنجاریابی مقیاس درجهبندی SNAP-IV بر روی کودکان 6-10 ساله شهر اصفهان. دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان: دانشکدۀ علوم تربیتی وروانشناسی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی . Audiffren,M., Tomporowski,P.D & Zagrodnik,D.(2009) Acute aerobic exercise and information processing: Modulation of executive Control in a Random Number Generation task. Acta Psychologica,132 , 85–95. Barkley. R. A., Shelton, T. L.l, Grosswait, C. (2000). Multi-method psychoeducational intervention for preschool children with disruptive behavior; preliminary result at post treatment. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 41: 319:332. Blumenthal,J.A., & Madden,D,J.(1988). Effect of earobic exercise training ,age, and physical fitness on memory – search performance.Psychology and Aging,3,280-285. Coles,K.,&Tomporowski,P.(2008).Effect of acute exercise on executive processing, short-term and long-term memory. Journal of Sports Sciences, 26(3),333–344. Crocker,P.R.E.,Eklund,R.C.,&Kowalski,K.C.(2000).Children’s Physical activity and physical self-perceptions. Journal of Sport Sciences, 18, 383–394. Dell Angello.G ,Maschietto. D, Bravaccio .C, Calamoneri .F, Masi.G ,Curatolo .P, Besana. D, Mancini. F, Rossi. A, Poole. L, Escobar. R, Zuddas.A,(2009). Atomoxetine hydrochloride in the treatment and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder and comorbid oppositional defiant disorder:A placebo-controlled Italian study. Jornal of European Neuropsychopharmacology, 19(11), 822-834. Dineen .P, Fitzgerald. M,(2010). P01-192 Executive function in routine childhood ADHD assessment. Journal of Europen Psychiatry, 25(1), 402. Fragala-Pinkham,MA,Haley,S.M,& O,Neil,M.E.(2008).Aquatic Aerobic Exercise for Children with Disabilities. Developmental Medicine& Child Neurology ,50:822–827. Gregory A . Fabiano ,William E . Pelham Jr , Erika K . Coles ,Elizabet beth M . Gnagy, Andrea C, Briannon C. Oconner.(2009) . A meta-analysis of behavioral treatment for attention-deficit/hyperactivity disorder. Clinical psychology Review 29 ,129-140. Kerns, K. A; Eso, K. & Thompson, J. (1999). Investigation of a direct intervention for improving in young children with ADHD. Developmental Neuropsychology. 16: 2, 273-295. Kieling, C., Goncaves, R. R., Tannock, R., & castellanos, F. X. (2008). Neurobiology of attention deficit hyperactivity disorder. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America. 17: 285-307. Mirsky, A. E (1996). Disorders of attention: A neuropsychological perspective. In G. R. Lyon & N. A. Krasnegor (Eds.), Attention, memory, and executive function (pp. 71-95). Baltimore: Brookes. Penkman, L. (2004). Remediatioon of attention deficits in children: a focus on childhood cancer, traumatic brain injury and attention deficit disorder. Developmental Neurorehabilitation. 7: 2, 11-125. Pennington, B. F. (2005). Toward a new neuropsychological model of attention-deficit/hyperactivity disorder: Subtypes and multiple deficits.Biological Psychiatry, 57, 1221-1223. Posner, K., Melvin, A. G., Murray, W. D., Gugga, S. S., Fisher, P., Skrobala, A., Cunningham, C., Vitiello. B., Abikoff, B. H., Ghuman, K. J., Kollins, S., Wigal, R., Davis, M., Chuang, S., Swanson, M. J., Riddle, A. M., Greenhill, L. L. (2007). Clinical presentation of Attention Deficit/ Hyperactivity disorder in preschool children: The preschoolers with Attention-Deficit/Hyperactivity treatment study (PATS). Journal of Child and Adolescent Psychopharmachology, 17: 5, 547-562. Rueda, M. R; Rothbart, M. K; McCandliss, B. D; Saccomanno, L. & Posner, M. (2005). Unintentional injury in preschool boys with and without early onset of disruptive behavior. Journal of of Pediatric Psychology, 27: 727-737. Seidman, L. J.(2006). Neuropsychological functioning in people with ADHD across the lifespan. Clinical Psychology Review 26 (2006) 466–485. Spencer J, Biderman J, Mick E. (2007). Attention Defecit Hyperactivity Disorder: Diagnosis, Lifespan, comorbidities, and neurobiology. Ambulatory Pediatric Association . 7, 73-81. Stephen, E. B., Shane, R. J., & Robin, L. H. (2009). Identifying, Assessing, and Treating ADHD at School. New Yourk: Springer. Tomporowski,P.D.,&Ganio,M.S.(2006).Short-term effects of aerobic exercise on executive processing,memory,and emotional reactivity. International Journal of Sport and Exercise Psychology,4, 57–72. Tomporowski,P.,Cureton,K.,Armstrong,L.,Kane,G.,Sparling,P.,&Millard-Stafford,M.(2005).Short-term effects of aerobic exercise on executive processes and Emotional reactivity. International Journal of Sport and Exercise Psychology,3(2),131–146. Tang, Y. Y., Posner, M. I. (2009). Attention training and attention state treaining. Trends in cognitive sciences. 13, 5, 222-227. Valera, E., & Seidman, L. J. (2006). Neurobiology of attention-deficit/hyperactivity disorder in preschoolers. Infants and Young Children, 19(2),94-108. Vander Oord . S, Prins . P.J .M ,Oosterlaan . J, Emmelkamp. P .M.G .(2008) . Efficacy of methylphenidate, psychosocial treatments and their combination in school-aged children with ADHD: A meta-analysis . Clinical psychology Review 28 , 783-800 . Walters,S.T.,&Martin,J.E. (2000).Does aerobic exercise really enhance self-esteem in children?A prospective evaluation in3rd-5th graders. Journal of Sport Behavior,23, 51–60. Whitehead,J.R.(1995).A study of children’s physical self-perceptions using an adapted physical self-perception profile questionnaire. Pediatric Exercise Science,7, 132–151
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,447 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,381 |
||