| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,204 |
| تعداد مقالات | 17,959 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,165,272 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,877,246 |
اثربخشی روش مداخلهای تحریک حسی بر بهبود میزان مهارتهای حرکتی در دانشآموزان کمتوانذهنی با اختلال هماهنگی رشدی | ||
| روانشناسی افراد استثنایی | ||
| مقاله 4، دوره 4، شماره 14، تیر 1393، صفحه 63-82 اصل مقاله (196.3 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مختار ملک پور1؛ علی اصغر دادمهر2؛ امیر قمرانی3 | ||
| 1استاد گروه روانشناسی- آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی- آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران(نویسنده مسئول) | ||
| 3استادیار گروه روانشناسی- آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانEmail:aghamarani@yahoo.com | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر باهدف بررسی اثر تحریک حسی بر بهبود مهارتهای حرکتی (ظریف و درشت) دانشآموزان کمتوانذهنی آموزشپذیر با اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع آزمایشی و طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان کمتوانذهنی آموزشپذیر شهر اصفهان در دوره ابتدایی بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 30 دانشآموز با اختلال هماهنگی حرکتی با استفاده از نسخه فارسی سیاهه اختلال هماهنگی رشد حرکتی از میان دانشآموزانکمتوانذهنی مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی غربال شدند و سپس به روش تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش جاگماری شدند. ابزار این پژوهش مقیاس رشد حرکتی لینکنن- اوزرتسکی و سیاهه اختلال هماهنگی رشد حرکتی (صالحی و همکاران، 1390) بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (Mancova) مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که روش مداخلهای تحریک حسی بر بهبود مهارتهای حرکتی این کودکان مؤثر بود (001/0p<). نتایج این پژوهش نشان داد که روش مداخلهای تحریک حسی در بهبود مهارتهای حرکتی دانشآموزان کمتوانذهنی آموزشپذیر با اختلال هماهنگی رشدی مؤثر بوده، بنابراین استفاده از این روش به عنوان روشی در بهبود و توانبخشی این اختلال پیشنهاد میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| تحریک حسی؛ مهارتهای حرکتی؛ دانشآموزان کمتوانذهنی؛ اختلال هماهنگی رشدی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,838 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,269 |
||