| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,211 |
| تعداد مقالات | 17,984 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,233,687 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,907,288 |
فراتحلیل پژوهشهای انجام شده در حوزه آداب و مهارتهای زندگی در ایران، دکتر علی اکبر ارجمند نیا، سعید غیاثی ندوشن، مژگان خوشنام، مایده مقیمیان شیاده | ||
| برنامه ریزی رفاه و توسعه اجتماعی | ||
| مقاله 5، دوره 3، شماره 12، آبان 1391، صفحه 105-146 اصل مقاله (593.56 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| چکیده | ||
| به منظور بررسی تحقیقات انجام شده در حوزه آداب و مهارتهای زندگی فراتحلیلی در این زمینه برروی88 تحقیق که تا سال 1387 در مراکز آموزشی و پژوهشی استان تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی انجام شده بودند صورت گرفت.جهت انجام فراتحلیل از چک لیست محقق ساختهای که در برگیرنده سه قسمت شناسنامه پژوهش، کلیات پژوهش و نتایج و پیشنهادهای پژوهش بود استفاده گردید. چک لیست توسط دو ارزیاب اجرا شد و نتایج ارزیابی به وسیله ضریب پایایی بین ارزیابان مورد بررسی قرار گرفت. ضریب پایایی بین دو ارزیاب 97% به دست آمد. برخی از نتایج این فراتحلیل به قرار زیر است: اغلب پژوهشهای مورد بررسی در این تحقیق بر روی نوجوانان و دانشآموزان عادی مقطع دبیرستان بوده و تعداد کمینیز بر روی دانشگاهیان و دانشآموزان دوره راهنمایی انجام شده است. حدود 88 درصد تحقیقات مورد نظر در حوزه آداب و مهارتهای زندگی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند، در بین سالهای 80 تا 87 انجام شده در صورتی که قبل از سال 74 هیچ پژوهشی در این زمینه صورت نگرفته است. در زمینه تکنیک تجزیه و تحلیل دادهها اغلب پژوهشگران از روش آزمون T گروههای مستقل برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش خود استفاده نمودهاند. طبق بررسیهای به عمل آمده از 88 پژوهش مورد بررسی در حوزه مهارتهای زندگی و موضوعات مربوط به آن ، حدود 86 پرسشنامه گوناگون در زمینه مهارتهای زندگی توسط پژوهشگران مورد استفاده قرار گرفته است. از 88 پژوهش مورد بررسی ، در 72 پژوهش، محقق دانشجوی کارشناسی ارشد بوده و 13 نمونه نیز اختصاص به طرحهای پژوهشی داشته است و 3 پژوهشگر نیز برای دریافت رساله دکتری تخصصی خود موضوع مهارتهای زتدگی را انتخاب کرده بودند. در ارتباط با محتوا، مهارتهایی چون بخشودگی، مدیریت کسب و کار در منزل (که در زمره مهارتهای زندگی بومی قرار دارند) با کمترین فراوانی مواجه هستند. گرایش بیش از حد به تحقیقات کمّی، تاکید بیش از حد بر استفاده از پرسشنامه و عدم استفاده مناسب از مصاحبه و مشاهده، عدم مشاهده یک مطالعه دقیق تطبیقی در این حوزه، گرایش بیش از حد بر مهارتهای زندگی مورد نظر فرهنگ غرب و کم اعتنایی به مهارتهای زندگی متناسب با فرهنگ ایرانی- اسلامی، استفاده همزمان از فرضیه و سوال در بسیاری از تحقیقات، عدم دقت در روشهای دقیق نمونهگیری و بسنده کردن به کمترین نمونه مورد نیاز، تمرکز انجام مطالعات بر روی دانشآموزان دبیرستانی و کم اعتنایی به دانشآموزان راهنمایی و بزرگسالان، تکه تکه کردن مهارتهای زندگی و عدم توجه همزمان به مجموعه مهارتها در مطالعات از جمله نقایص روش شناختی و محتوایی پژوهشهای انجام شده در حوزه آداب و مهارتهای زندگی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فراتحلیل؛ مهارتهای زندگی؛ آداب زندگی | ||
| مراجع | ||
|
- اسماعیلی ، محمد. (1380)، میزان تحقق اهداف درس مهارتهای زندگی در دانشآموزان دوره متوسطه استان اردبیل، پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش استان اردبیل. - داوودی، آذر. (1383)، مهارتهای زندگی ضروری دوره راهنمایی و میزان انطباق برنامههای درسی مدارس با این مهارتها از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت، کارشناسان برنامه ریزی درسی و معلمین دوره راهنمایی شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید بهشتی.- صفرزاده، مریم. (1383)،بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی در برقراری ارتباط اجتماعی کارآمد در دانشآموزان دختر اول دبیرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی. - میرزاده. (1381)، بررسی عوامل موثر در پایین بودن سطح مهارتهای زندگی دانشآموزان ابتدایی از نقطه نظر مدیران، دبیران و اولیای دانشآموزان ابتدایی. - ولی زاده ، حسین. (1381) ، آموزش مهارتهای زندگی، اطلاعات علمی، شماره 5، سال هفدهم. - هومن، حیدرعلی. (1385)، راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهشهای علمی. تهران: سمت. - یونسکو. (2009)، آموزش مهارتهای زندگی در مدارس. پیوند، 249، 250 و 251.104-107. - Carr, A. B. (2002). Systematic reviews of the literature: The overview and meta-analysis. Dental Clinics of North America, 46.
- Gorman, D. M. (2002). The science of drug and alcohol prevention: the case of the randomized trial of the life skills training program. International Journal of Drug Policy, 13.
- Goudas, M. & Gianodous, G. (2008). A team sports based life skills program in a physical education context. Learning and instruction, 18.
- Rahmati, B.; Adibrad, N.; Tahmasian, K & Saleh Sedghpour, B. (2010). The effectiveness of life skill training on social adjustment in children. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5.
- Sobhi Gharamaleki, N. & Rajabi, S. (2010). Efficacy of life skills training on increase of mental health and self esteem of the students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5.
- Tuttle, J.; Campell, N. & David, T. M. (2006). Positive adolescent life skills training for high risk teens: results of a group intervention study. Journal of Pediatric Health Care, 20, 3.
- World Health Organization. (2006). http://www.who.int/mental health.
- WHO. (2000).Designing life skills Education for schools: Guidelines for curriculum developers. | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,612 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,420 |
||