تعداد نشریات | 56 |
تعداد شمارهها | 1,660 |
تعداد مقالات | 13,215 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,395,555 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 16,415,290 |
تحلیل محتوای روزنامههای ورزشی بر اساس مؤلفه پرخاشگری ورزشی | ||
پژوهش در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 5، فروردین 1392، صفحه 59-80 اصل مقاله (339.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/qrsm.2013.389 | ||
نویسندگان | ||
فهیمه نگین تاجی ![]() | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانههای ورزشی دانشگاه تهران | ||
4دانشیار دانشگاه علم وفرهنگ | ||
چکیده | ||
خشونت ورزشی اکنون جزء جدایی ناپذیر میادین ورزشی شده است. اما میزان آن به تناسب نوع ورزش و پذیرش و مقبولیت عمومی متفاوت است. از این رو، میزان بازتاب آن علاوه بر این که متأثر از چنین وضعیتی است، متأثر از فراوانی خشونت ها نیز هست. روش تحقیق حاضر، تحلیل محتوا و از نوع توصیفی بوده است. برای این منظور سه روزنامة ورزشی خبر ورزشی، ابرار ورزشی و ایران ورزشی که از پرتیراژترین و پرخوانندهترین روزنامههای ورزشی بودند، در دورة زمانی اوایل فروردین ماه سال 1392 تا اواخر اسفند ماه سال 1392برگزیده و تمام شماری شدند. بر حسب بررسی انجام شده، عمده خشونتهای ورزشی در حوزه فوتبال و مربوط به مسابقات لیگ میشود که از یک سو از فراوانی بیشتری برخوردارند و از سوی دیگر دارای اهمیتی غیر قابل انکار هستند. این خشونتها عمدتاً در زمین بازی (شامل زمین مسابقه و زمین تمرین) بروز پیدا کردهاند و اغلب توسط تماشاچیان و بازیکنان شکل گرفته و سپس در فضای ورزشگاه یا بیرون آن گسترش یافته است. با توجه به این که حدود 93 درصد از خشونتهای ثبت شده در مطبوعات مربوط به حوزه فوتبال بوده است، ساختار بیان شده در مورد ابعاد گوناگون خشونت نیز به فوتبال مربوط میشود که در آن امکان همسانسازی و همانندسازی بین تماشاچیان و بازیکنان، امکان تقلید و جانشینسازی و یادگیری اجتماعی و مشاهدهای و زمینههای تخلیه هیجانی پوپولیستی، عقدهگشاییهای ناشی از سرخوردگیها و بغضهای فروخورده اجتماعی و سیاسی و جبران شکستها و ناکامیهای گوناگون در این ورزش بیشتر است. با یادآوری این نکته که فوتبال نقش عمدهای را در هویتسازی گروهی نیز بازی میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
روزنامه های ورزشی؛ پرخاشگری ورزشی؛ تحلیل محتوا؛ فوتبال | ||
مراجع | ||
منابع فارسی اسدی، علی. (1388). مقدمهای بر جامعهشناسی رسانههای همگانی. تهران، پژوهشکدة علوم ارتباطی و توسعة ایران. انورالخولی، امین. (1383). ورزش و جامعه. مترجم: حمید رضا شیخی. بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، مشهد و تهران. جلالی، محمدرضا. (1384). بررسی خشونت در میادین ورزشی. دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی کشور. داوودی، نادر. (1379). بهرهمندی جوانان ایرانی از مطبوعات ورزشی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی. راندال، دیوید. (1386). روزنامه نگاری حرفهای. مترجم: علی اکبر قاضیزاده، انتشارات روزنامه ایران، تهران. رسولی، رضا. (1383). تحلیل روزنامههای منتخب سراسری. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. فتحینیا، محمد و علیزاده، عبدالرحمان. (1384). خشونتگرایی تماشاگران فوتبال و نقش رسانهها در کنترل آن. نشریه سنجش و پژوهش، مرکز تحقیقات صدا و سیما. شمارههای 42 و 43. قاسمی، حمید و همکاران.(1387). فعالیتهای رسانهای در ورزش. انتشارات بامداد کتاب، تهران. کازنو، ژان. (1387). جامعه شناسی وسایل ارتباط جمعی، مترجم؛ باقر ساروخانی و منوچهر محسنی، انتشارات اطلاعات، تهران. کردی، محمدرضا. (1386). بررسی نقش مطبوعات و رسانههای گروهی در ورزش ایران. طرح پژوهشی، پژوهشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی. کلایتون استولد، جی و همکاران. (1388). روابط عمومی ورزشی، مترجم؛ حمید قاسمی و همکاران، انتشارات علم و حرکت، تهران. معتمدنژاد، کاظم. (1386). وسایل ارتباط جمعی. انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران. معتمدنژاد، کاظم. (1386). روش تحقیق در محتوای مطبوعات. تهران، دانشکدة علوم ارتباطات اجتماعی. مرادی، مهدی و همکاران. (1389). بررسی نقش چهارگانه رسانههای ورزشی در توسعه فرهنگ ورزش همگانی و قهرمانی. پایان نامه کارناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی. ویلیامز، جان و همکاران. (1389). کند و کاوی در پدیدة اوباشیگری در فوتبال. مترجم: حسن افشار. تهران، نشر مرکز.
منابع لاتین Ballard, M & Gray, M & Reilly, J & Noggle, M. (2009). Correlates of video game screen time among mles: Body, physical activity, and other media use. Eating Behaviors 10,pp 161-167.
Drayer, J & Shapiro, S & Morse, A & White, J. (2009). The effects of fantasy football participation on NFL consumption: A qualitative analysis. Sport management review.
Etang, J. (2006). “Public relations and sport in sport in promotional culture”. Public Relations Review. Vol 32. PP:386-394.
Summers, J & Morgan, J. (2008). More then just the media : considering the role of public relations in the creation of sporting celebrity and the management of fan expectation. Public Review 34, PP:176-182. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,853 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,107 |