| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,213 |
| تعداد مقالات | 17,978 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,254,678 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,907,063 |
الگوریتمی جهت حل مسئله کوتاه ترین مسیر مبتنی بر قوانین مدارهای الکتریکی | ||
| مطالعات مدیریت صنعتی | ||
| مقاله 3، دوره 8، شماره 21، تیر 1390، صفحه 39-61 اصل مقاله (3.58 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| علی خاتمی فیروزآبادی1؛ حسین محبی2؛ محمد زارعی محمود آبادی3 | ||
| 1استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، (مسئول مکاتبات) | ||
| 2کارشناس ارشد مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران | ||
| 3کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران | ||
| چکیده | ||
| مسئله کوتاه ترین مسیر یکی از مسائل معروف بهینه سازی می باشد که توسط دانشمندان زیادی مورد مطالعه قرار گرفته است. از جمله کاربردهای این مسئله در زمینه های ارتباطی و حمل و نقل است که عموما توسط الگوریتم دیجسترا حل می شود. در این مقاله دو حوزه علمی مجزای الکترونیک و دقیق در عملیات به هم ارتباط داده شده است تا الگوریتم جدیدی جهت یافتن جواب بهینه مسئله کوتاه ترین مسیر با استفاده از قوانین و شبکه های الکتریکی پدید آید. الگوریتم پیشنهادی قادر به حل مسئله کوتاه ترین مسیر در گراف های جهت دار و بدون جهت و همچون حل مسائل طولانی ترین مسیر جهت دار می باشد. در این الگوریتم از شبکه های الکتریکی بدین طریق استفاده می شود که مقاومت الکتریکی هر شاخه معادل با وزن هر یال در مسئله کوتاه ترین مسیر فرض می شود. سپس با استفاده از قوانین اهم و ولتاژ کیرشهف، جریان در هر حلقه محاسبه می گردد. پس از آن شاخصه هایی که دارای بیشترین جریان عبوری هستند مشخص شده که در نتیجه طبق قانون اهم دارای کمترین مقاومت یا کمترین وزن در مسئله کوتاه ترین مسیر می باشند. بدین ترتیب کوتاه ترین مسیر در شبکه به دست می آید. از مزایای این الگوریتم هم گرایی سریع تر به جواب و زمان محاسبات کمتر نسبت به روشهای مرسوم به خصوص در شبکه هایی با تعداد گره های زیاد می باشد. الگوریتم مزبور برای سه مثال تشریح گردیده است. الگوریتم مزبور برای سه مثال تشریح گردیده است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| کوتاه ترین مسیر؛ مدارهای الکتریکی؛ قانون اهم؛ قانون KVL؛ مقاومت؛ جواب بهینه | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,655 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,183 |
||