| تعداد نشریات | 61 |
| تعداد شمارهها | 2,204 |
| تعداد مقالات | 17,962 |
| تعداد مشاهده مقاله | 55,170,756 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 28,879,417 |
اثربخشی روش آموزش حل مسأله بر رضایت زناشویی و نیمرخ روانی زوجین شهرستان بروجن | ||
| فرهنگ مشاوره و روان درمانی | ||
| مقاله 2، دوره 4، شماره 16، دی 1392، صفحه 15-31 اصل مقاله (431.13 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| اسماعیل پاکروان* 1؛ سید عباس حقایق2؛ حمید طاهر نشاط دوست3؛ حسین مولوی3 | ||
| 1کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه اصفهان | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، اصفهان، ایران. | ||
| 3استاد گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان | ||
| چکیده | ||
| هدف از انجاماین پژوهش بررسی اثر بخشی روش آموزش حل مسئله بررضایت زناشویی و نیمرخ روانشناختی زوجین شهرستان بروجن بود. بدین منظور 30 زوج از مراجعه کنندگان کلینیک روانشناختی اداره آموزش و پرورش شهرستان بروجین انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش(15 زوج) و گروه کنترل (15 زوج) قرار گرفتند. مداخله درمانی طی 8 جلسه هفتگی براساس مدل درمانی هاوتون انجام شد و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. پرسشنامه رضایت زناشوئی انریچ و چک لیست نشانههای مرضی (Scl-90-R) در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری توسط زوجین تکمیل شد. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد بین میانگین نمرات پس آزمون نمرات رضایت زناشویی بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود دارد و این نتایج در مرحله پیگیری نیز مشاهده می شود.همچنین به استثنای نمرات وسواس فکری- عملی، اضطراب فوبی و روانپریشی بین میانگین نمرات پس آزمون سایر متغیرها بین دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معنادار وجود دارد و این نتایج در مرحله پیگیری نیز مشاهده می شود. به طور کلی نتایج نشان میدهد که آموزش حل مساله راهبرد مناسبی در افزایش رضایت زناشویی و کاهش علائم روانشناختی زوجین می تواند باشد:با این حال این روش درمانی در درمان فوبیا،وسواس فکری-عملی و سایکوز کمتر مفید است،اما در مراحل بعدی درمان های مستقیم اختلالات یاد شده می توان از آن سود جست. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حل مسئله؛ رضایت زناشویی؛ نیمرخ روانی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,919 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,099 |
||