تعداد نشریات | 55 |
تعداد شمارهها | 1,838 |
تعداد مقالات | 14,668 |
تعداد مشاهده مقاله | 31,770,188 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 19,750,690 |
بازنمایی ایدئولوژیهای فرهنگی در بازیهای رایانهای | ||
مطالعات رسانههای نوین | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 4، دی 1394، صفحه 99-131 اصل مقاله (3.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22054/cs.2015.4814 | ||
نویسندگان | ||
هادی خانیکی1؛ محیا برکت* 2 | ||
1دانشیار علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات ارتباطات اجتماعی علوم تحقیقات تهران دانشگاه آزاد اسلامی. | ||
چکیده | ||
بازیهای رایانهای ازجمله کالاهای پر تقاضای فرهنگی در جهان پیش رو جامعه ما به شمار میآیند، از این رو به لحاظ خلق، انتقال و توزیع ارزشهای فرهنگی نیز مورد توجه قرار گرفتهاند. این مقاله با توجه به همین ویژگی ارتباطی بازیهای رایانهای به مطالعه بازنمایی ایدئولوژیها و ارزشهای فرهنگی آنها پرداخته است. مطالعه موردی این تحقیق تحلیل نشانهشناسی سه بازی رایانهای "مدافعان کربلا"، "مقاومت"و "میر مهنا" است که با پشتیبانی سه نهاد رسمی عرضه شدهاند. هدف این مطالعه، چگونگی پردازش ایدئولوژیهای فرهنگی در محتوای بازی رایانهای از سوی بازیسازهای ایرانی است. روش تحقیق در این مطالعه روش کیفی، مبتنی بر نشانهشناسی است که در این باب از نظریههای رولان بارت برای تحلیل رمزگان فرهنگی و فیلیپ تاگ برای واکاوی نشانههای رسانه استفادهشده است. نتایج تحقیق که در دو سطح ماهیت رسانه و ایدئولوژیهای فرهنگی استخراج شدهاند نشاندهنده آناند که بازیهای رایانهای ایرانی از قابلیتهای خاص رسانه بازی مانند "تعاملی بودن" و "روایت سازی" توسط بازیکن استفاده نکردهاند. در بعد ایدئولوژیهای فرهنگی نیز نتایج تحقیق نشان میدهد که میان محتوای ایدئولوژیک بازیها و ایدئولوژیهای فرهنگی نهاد سازنده بازی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد پس سیر روایی بازی مبتنی بر ارزشهای رسمی است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایدئولوژی فرهنگی؛ بازنمایی؛ بازی رایانهای؛ نشانهشناسی؛ مدافعان کربلا؛ مقاومت؛ میر مهنا | ||
مراجع | ||
منابع - آرین، آرمان؛ ناصحی، الناز. (1389)، راهنمای بازی نامهنویسی. تهران: بنیاد ملی بازیهای رایانهای - احمدی، بابک. (1388)، از نشانههای تصویری تا متن. تهران: نشر مرکز. - بابایی، محمود؛ فهیمی فر، سپیده. (1391)، "ویژگیهای رسانههای نوین و الگوی ارتباطی". فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، شماره 96. - بخشی پور، معصومه. (1387)،"نگاهی به وضعیت فعلی بازیهای رایانهای در کشور". ماهنامه تحلیلگران عصر اطلاعات، سال دوم، شماره 15. - دانسی، مارسل. (1383)، نشانهشناسی رسانهها. ترجمه گودرز میرانی و بهزاد دوران. تهران: انتشارات آنیسه نما و نشر چاپار. - دهقان، علیرضا؛ محسنی آهویی، ابراهیم. (1388)، "ایدئولوژی تعامل؛ بازی رایانهای بهعنوان رسانه بازی پذیر". مجله جهانی رسانه، شماره هفتم. - رجبعلی پور، حسین. (1390)، "بازنمایی تروریسم دربازیهای رایانهای (با تکیهبر بازی ژنرالها)"، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی. - علیزاده، عبدالرحمان. (1385)،"جوانان و بازیهای رایانهای: بررسی میزان و عوامل مؤثر بر گرایش دانشآموزان دبیرستانهای تهران به بازیهای رایانهای". پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی. - فراسکا، گونزالو. (1382)، "بازی شناسی روایت شناسی"، ترجمه حری ابوالفضل. فرهنگ و هنر زیبا شناخت، نیمه اول سال، شماره هشتم. - فیسک، جان. (1386)، درآمدی بر مطالعات ارتباطی. ترجمه مهدی غبرایی. دفتر مطالعات و توسعه رسانهها. - کاوسی کلاشمی، لیدا (1391)، "تئاتر برای توسعه بهمثابه ابزار ارتباطی: امکانسنجی در ایران". پایاننامه دکترا دانشگاه علامه طباطبائی - کوثری، مسعود. (1387)، درآمدی بر بازیهای ویدئویی و رایانهای. نشر سلمان. - کوثری، مسعود. (1389)، عصر بازی (بازیهای ویدئویی و رایانهای در جامعه معاصر)، نشر دریچه نو، چاپ اول. - کوثری، مسعود. (1387)، "نشانهشناسی رسانههای جمعی". فصلنامه رسانه، سال نوزدهم، شماره یک. - گیویان، عبدالله؛ کوثری، مسعود. (1390)، "بازیهای رایانهای"مقدمه بازیهای رایانهای، مجموعه مقالات مرکز تحقیقات و مطالعات رسانهای موسسه همشهری - گرت، مت. (1387)، مقاله ایدئولوژی تعامل گری (یا بازیهای ویدئویی و تایلوری شدن فراغت)، ترجمه ابراهیم محسنی آهویی در درآمدی بر بازیهای ویدئویی و رایانهای. نشر تهران: سلمان - محسنی آهویی، ابراهیم. (1387)، "تحلیل گفتمان بازیهای رایانهای (بررسی مقایسهای بازی نجات بندر و بازی جنگهای صلیبی)". پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران - مک کوایل، دنیس. (1382)، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها. - مهدی زاده، سید محمد. (1387)، رسانهها و بازنمایی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه
- Ang Chee Siang, Panayiotis zephyrs and Stephanie Wilson, (2010), ”Computer Games and Sociocultural Play:an activity Theorical Perspective”,London Sage pub. - Frasca, Gonzalo. (2001), “Videogames Of The Oppressed: Videogames as a Means For Critical Thinking and Deabte”, School of Literature, Communication and Culture. Murray, Janet. (2006). “Toward a Culture Heory of Gaming: Digital Games and The Co-evolution of Media andCculture”, Lawrence Erlbaum Associates. Pearce, celia &Artemesia. (2008). Communities of Play: Emergent Cultures in Online ga,e and Virtual Worlds,Mit press. -http://www.theesa.com/article/u-s-video-game-industrys-economic-impact - Gmj.ut.ac.ir/article_Details.aspx?language_id=1 &article_id=59 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,850 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,277 |