تعداد نشریات | 53 |
تعداد شمارهها | 1,477 |
تعداد مقالات | 11,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,833,630 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,459,584 |
مؤلّفههای کرامت انسان از منظر قرآن کریم | ||
سراج منیر | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 8، پاییز 1391، صفحه 46-61 اصل مقاله (463.68 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
سیّد ابوالقاسم نقیبی | ||
هیئت علمی دانشگاه شهید مطهری | ||
چکیده | ||
خلقت احسن، اختیار، علم، عقل، فطرت، غایت بودن انسان برای آفریدهها، خلافت از جملة مفاهیم فراحقوقی هستند که ما را به شناسایی انسان به عنوان تجلّیبخش همة صفات و اسماء الهی رهنمون میشوند و از عناصر و مؤلّفههای کرامت آدمی به شمار میآیند. ریشة اصلی طرح مسألة کرامت انسان در تعالیم اخلاقی و حقوقی اسلام را در خود قرآن کریم باید جستجو کرد؛ زیرا قرآن کریم بذر اصل کرامت انسان را در گزارة «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ...» کاشت. تعلیمات اخلاقی اسلام سرشار از آموزههایی است که با امعان نظر در آنها میتوان به اصل کرامت به عنوان زیربنای قواعد اخلاقی اسلام دست یافت. آموزههایی که بر خودشناسی، خودسازی، پاکیزگی و طهارت روح و رفتار تأکید دارد و متضمّن بایدها و نبایدهایی است که التزام به آنها به پاسداشت کرامت انسانی در هر فرد میانجامد. برخی دیدگاهها و سیرة عملی معصومین، علیهمالسّلام، بر شناسایی کرامت انسان، بِمَا هُوَ انسان دلالت دارد. اطلاق روایات متضمّن حُسْن خُلْق نسبت به همة آدمیان، مدارا با مردم، محبّت و دوستی با آنها حاکی از کرامت ذاتی انسان است. علاوه بر آموزههای اخلاقی، بسیاری از آموزههای حقوقی اسلام نیز بر رعایت حقوق دیگران در مناسبات اجتماعی برای اکرام و تکریم آنها دلالت دارند. لذا کرامت انسان را میتوان از مقاصد شریعت به شمار آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
قرآن؛ سنّت؛ انسان؛ کرامت؛ حقوق انسانی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 955 |